Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

vara på dagis eller hemma med mig och syskonet?

Jag hade haft äldsta hemma. Jag har tre barn varav två är i förskoleåldern eller har passerat. De skolades in vid 3 respektive 2,5 års ålder (det är bara 16 månader mellan dem så hade dem hemma tillsammans länge). De är totalt olika men ingen av dem har visat att de haft behov (trivts innan) för egen del innan de blev i alla fall 4. Passa på att njuta av att ha dem hemma utan att måsta stressa med tider för hämtning och lämning och eventuellt barn som inte riktigt vill gå dit etc. Låt dem få tid att knyta an till varandra lugnt och sansat och ge er alla tid att hitta balans i den nya situationen. Det är tid man aldrig får tillbaka. Så tänker i alla fall jag .

Du räcker till även om man som nybliven tvåbarnsmamma kan känna sig otillräcklig då man är van vid att enbart ha ett barn. Var tror du att din dotter blir mest sedd - med dig och ett syskon eller i en barngrupp på 15-20 barn (?) och 2-3 (?) pedagoger?

• Flickan och kråkan
    SandraS23 skrev 2014-07-17 07:43:42 följande:

Tack för era svar. Min tanke är att dottern och det ja syskonet ska få vara hemma tillsammans nu de första 2,5 månad så får jag se sen man behöver ju inte säga upp platsen men vill som någon skrev så mycket tid det bara går med mina barn särskilt när de är så små. Har också hört att barnen har det bättre hemma än på förskolan den första tiden men jag tänker just om man inte kan stimulera för även om de är 2-3 pedagoger på dagis så har ju barnen varandra men allt löser sig nog när man kommer dit.

Din äldsta är ju så jätteliten. Mina barn är nu 1 år, 5 år och 6,5 år. Mina äldsta gick förra året i förskola (15-timmars) samt förskoleklass (21 timmar). Båda var helt nöjda med detta trots att de är så pass "stora". Mellansonen som var drygt 4 år när vår yngsta föddes ville vara hemma helt mycket hela första halvåret. Det var egentligen inte förrän nu i våras som han verkligen ville gå alla dagar och även då räckte det med 12 timmar (blev inte mer i praktiken då jag samhämtade/lämnade äldsta i skolan). Man måste ju inte låsa in sig för att man har en bebis hemma . Lovar, en 2-åring kan du stimulera .
  • Flickan och kråkan
    SandraS23 skrev 2014-08-11 13:37:38 följande:

Nu har syskonet kommit för 3 veckor sedan. Och jag känner mig kluven om hur jag ska göra jag behöver ju inte ha henne 15 timmar somna erbjuds utan bara ha henne där en dag och jag tänker också att det kanske blir konstigt om man tar bort förskolan/dagiset helt. Men min rädsla för att hon ska känna sig bort glömd eller bortlämnad ger mig en klump i bröstet vill ju bara min lilla flicka väl.

Men vill hon gå dit? Varför skulle det bli konstigt om hon inte gick i förskola alls? Om hon visar tydligt att hon vill vara där så är det ju bara att testa. Inget är hugget i sten bara att ta hem henne om hon ångrar sig. Om hon inte visar någon saknad eller intresse så har du henne hemma.
Svar på tråden vara på dagis eller hemma med mig och syskonet?