• SandraS23

vara på dagis eller hemma med mig och syskonet?

Hej. Vill ha lite råd om hur ni gör med era barn jag har en dotter på 2 år och väntar nu syskonet nu i dagarna. Men hur ska man göra med dagis? Dottern har varit från och till sen i augusti förra året och pendlat mellan 15 tim/veckan till 40 timmar nu innan jag gick hem. Dottern har också pendlat emellan till att verkligen vilja vara på dagis till att verkligen vara ledsen vid lämningar och därför tänker jag nu när syskonet kommer är jag rädd att dottern kanske känner sig glömd om jag lämnar på dagis samtidigt som jag är orolig att hon känner att jag inte kommer räka till. Tips och råd.

• Svar på tråden vara på dagis eller hemma med mig och syskonet?
  • SandraS23

Tack för era svar. Min tanke är att dottern och det ja syskonet ska få vara hemma tillsammans nu de första 2,5 månad så får jag se sen man behöver ju inte säga upp platsen men vill som någon skrev så mycket tid det bara går med mina barn särskilt när de är så små. Har också hört att barnen har det bättre hemma än på förskolan den första tiden men jag tänker just om man inte kan stimulera för även om de är 2-3 pedagoger på dagis så har ju barnen varandra men allt löser sig nog när man kommer dit.

• SandraS23

Nu har syskonet kommit för 3 veckor sedan. Och jag känner mig kluven om hur jag ska göra jag behöver ju inte ha henne 15 timmar somna erbjuds utan bara ha henne där en dag och jag tänker också att det kanske blir konstigt om man tar bort förskolan/dagiset helt. Men min rädsla för att hon ska känna sig bort glömd eller bortlämnad ger mig en klump i bröstet vill ju bara min lilla flicka väl.

• SandraS23

Jag har frågat min dotter om hon vill gå dit ibland blir det en ja och ibland ett nej. Men jag ska prova att lämna henne i början av september och se. Kanske är det jag själv som mår dåligt över att lämna henne på dagis för att jag känner mig som en usel mamma för att jag lämnar henne på förskola medan min dotter kanske har jätte kul där. Jag får helt enkelt prova och se.

Svar på tråden vara på dagis eller hemma med mig och syskonet?