Min tolvåring har ADD och svagbegåvad
Men om han bara är 12 år hinner ju mycket hända!
Jag fixade knappt matten när jag gick i grundskolan. Kunde ju inte koncentrera mig. Kom inte ihåg vad läraren hade sagt. Glömde bort läxor och prov. När jag fick tillbaka mina prov hade jag väl 2 rätt av 10 eller så, och jag kände mig sämst och dum. Däremot var jag mer språkligt begåvad, och hade alltid alla rätt i rättstavningsprov och liknande. Men det behövde jag ju aldrig plugga inför.
Hade svårt med att komma igång med skolarbeten. Satt oftast sista kvällen och gjorde allt, som vi hade haft i uppgift under flera veckors tid, för att hinna lämna in.
Fick hjälp med medicinering när jag var 20 och då helt plötsligt klarnade allt. Diagnos dröjde ytterligare 1,5 år, men det var bara en formell bekräftelse på att jag hade ADHD.
Tack vare (bara) medicinering har jag kunnat fixa alla naturvetenskapliga ämnen på komvux, dvs väldigt mycket matte, utan hinder. Snart börjar jag läsa till receptarie på högskola.
Jag tror att han kan komma långt med medicinering, och om han samtidigt blir stimulerad mycket så kan han nog bli mer begåvad än vad han uppfattas som idag.