Inlägg från: Django81 |Visa alla inlägg
  • Django81

Förskolan

Fick vetskap om att den förskola jag har placerat mina barn har utformat ett eget pedagogiskt material, där man delar in barnen i grupper. Sedan diskuterar de olika ämnen veckovis. Detta kan tyckas ok.
    Men sedan har de regler,

* Regler och normer inom dessa väggar
    * Alla bestämd plats, ung på golvet med namn
    * En pratar i taget med fjäder i handen
    * Anmärk och skratta inte
    * Lyssna
    * Det vi pratar om i rummet är hemligt

Reglerna repeteras inför varje möte. Man börjar med att diskutera lättsammare ämnen, men senare blir det mer allvarligt, så som ilska, sorg ect. Man även om barnens fritid och om barnens föräldrar.

Är detta ok? Barnen är 4-6 år gamla.

• Svar på tråden Förskolan
  • Django81

Först ville de inte utge källa ett upphovsman till materialet, så jag frågade skolverket och SLFF, de hade inte hört talats om detta material. Så till sist så berättade de att de hade utformat detta själva.
    Påminner lite om sorokratiska samtal, men dessa samtal är mer filosofiska om jag har förstått det rätt.
    Tycker att regelverket är en aning suspekt och det kan nästan liknas som om materialet kan användas som ett förhör, för personalen i förskolan att få en inblick i barnets familj. Vet att en i styrelsen hos förskolan som har haft barn länge där arbetar inom socialtjänsten...

• Django81

Det är den sista punkten och att man pratar om deras fritid samt föräldrar som jag reagerar på. Och varför jag efterforskar och har reagerat är pga vissa konsekvenser, som troligen uppkom utifrån dessa samtal.
    Jag kan väl säga som så, vi vann vid Förvaltningsrätten,

• Django81

Intressant, skolinspektionen har kritiserat SET om att man inte har någon handlingsplan för dess konsekvenser.

Konsekvensen för oss blev att vår son påpekade att alla slog honom, så fort man nuddade vid honom och det resulterade i ett LVU men vi vann i Förvaltningsrätten.

• Django81

Problemet verkar vara att skola och förskola inte har något som helst ansvar, förutom att man ska föra oro vidare till Soc. Och sedan har Soc mer makt än polisen samtidigt de som arbetar där har den lägsta utbildningen inom juridik.

Svar på tråden Förskolan