Inlägg från: AnnaSthlm |Visa alla inlägg
  • AnnaSthlm

Bröllop och snåla gäster!

Ja, många är snåla. Det bästa du kan göra är att låta bli att titta på vem som ger vad innan bröllopet för att slippa bli besviken. Titta sedan på alla presenter på en gång, dra slutsatser och lev vidare.

• AnnaSthlm
    SaVoluptuous Shalimar skrev 2014-07-16 12:13:38 följande:

Jag skulle skämmas något vansinnigt över att ge 100 kr (200 för mig och maken tillsammans) som bröllopsgåva. Skämmas, skämmas, skämmas. Enda gången då jag skulle kunna tänka mig att ge en summa motsvarande 3-4 kaffe på stan (ja, en kaffe kostar ju ca 25-35 kr...) vore väl om jag gav till någon jag inte direkt känner, låt säga att jag ville ge en symbolisk gåva till en cancersjuk som via FB önskade pengar till sitt bröllop. 

Däremot behöver gåvan inte på något sätt motsvara brudparets utlägg för mat och dryck; vi betalade mer än 1000 kr/gäst och hade dessutom fri bar (och det var till restaurangpris, dvs inte med alkohol vi inhandlat billigt på systemet eller i Tyskland, utan till ordinarie restaurangpriser för tex en stor stark, ett glas vin eller en cocktail). Varje gäst konsumerade väl uppskattningsvis mat och dryck för ca 1500 kr, jag hade tyckt att det var väldigt pinsamt om vi fått gåvor för 3000 kr/par. 

När vi gifte oss struntade jag fullkomligt i hur mycket gästerna la på present (vi önskade bidrag till bröllopsresa, om man ville kunde man sätta in anonymt på konto). Men jag skulle själv skämmas ögonen ur mig för att ge mindre än 300-500 kr (dvs 600-1000 för oss som par). 

Samma här. Det är givetvis skillnad på bröllop och bröllop, och jag hade gett olika presenter till dem som gifter sig i trädgården och har picknick på verandan och till dem som bjuder på en stor arrangerad fest med trerätters middag.
    Men att ge 200kr i bröllopspresent från ett PAR hade jag förmodligen bara gjort om jag varit student eller långtidsarbetslös. Hade jag känt att jag inte velat ge mer till paret som gifter sig, hade jag förmodligen tackat nej till inbjudan- eftersom min känsla av att inte vilja ge mer hade pekat på att brudparet inte är så goda vänner till mig.
Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!