Anonym (du skojar?) skrev 2014-07-15 23:52:40 följande:
Men bra, gör så och problemet löser sig självt, eftersom ingen kommer att bjuda in er snåljåpar mer.
Om jag väljer att spara till en briljanrting för 100 000 kr och vi är nära släkt, är det okej att dina barn inte får nån julklapp av mig då?
Nu var det såklart med glimten i ögat som jag skrev att jag funderar på att slopa presenter.
Det jag menade var att det är sånt himla fokus på presenter! Men det är såklart beroende på vad man räknar som "nära släkt". Om du skulle vara en av våra föräldrar - ja då skulle jag nog räkna med att våra eventuella barn får en julklapp (för du får en julklapp av oss). Men om du är en moster som jag träffar en gång vartannat år - Nej - då skulle jag inte räkna med en julklapp (för det är inte ens säkert att vi ses under julen).
Och mitt inlägg fokuserade på att TS tyckte att 200 kr var snålt - men det tycker jag INTE, för oavsett hur mkt pengar man tror att någon tjänar så vet man inte dens situation. Som sagt - om vi sparar till ett boende och kanske har höga avbetalningar på andra lån, ja då är det inte så mycket pengar kvar till att köpa presenter för flera tusen.
Men ja - klart det är vett och etikett att ha en gåva med sig när man är bortbjuden!