Inlägg från: Drottningen70 |Visa alla inlägg
  • Drottningen70

Hjälp! Min svärmor skaffat en liten kattunge enbart för att hennes barnbarn ska ha den att leka med när som hälsar på annars skiter hon i den :(

Behåll katten. Om hon insisterar på att hålla katten under de omständigheter du beskriver så gör du en anmälan till djurskyddet i din kommum. Du kan även dra ut papper på hur lagen ser ut angående katthållning. Man får inte ta katter från sin mamma så tidigt och katten får inte lämnas ensam under så lpng tid. Din svärmor verkar vara en elak kossa. Din man kanske kan prata med henne.

• Drottningen70
    nemo1 skrev 2014-07-13 12:25:28 följande:

Då ska du säga att du gör isf en anmälan till Länsstyrelsen. Visa henne även denna och den andra tråden. Be henne även läsa kattstatus.se och djurskyddslagen. Kattungar ska vara hos sin mamma enligt lag i minst tolv veckor så detta är då bättre än att ungen får sitta alldeles själv. Tyvärr är risken att den kan få stora beteendestörningar i vuxen ålder med bla felkissande och aggressivitet, pga att den inte fick vara kvar hos sin mamma den tid den så väl behövde

Chansen är väl antagligen minimal att kärringen avser att behålla en vuxen katt som inte är lika gullig. Då släpper antagligen vederbörande ut katten i nåt skigsområde.
  • Drottningen70
    WilliamsMom skrev 2014-07-13 13:33:35 följande:

"Ärthjärna"?

Jag talar om de större katterna - samt alla andra djur som lider brist på mänsklig kontakt.

De klarar sig givetvis utmärkt pga att de har varandra fattar du väl... Jösses..
  • Drottningen70
    WilliamsMom skrev 2014-07-13 14:00:10 följande:

Så om jag skaffar fem katter, tio marsvin och sju kaniner - endast matar och gör rent hos dem - så är det okej och helt i sin ordning?

Nej, du ska även ge tillsyn och se till att de är friska och mår bra. Men nåt behov av mänskligt "kel" har de knappast.
Svar på tråden Hjälp! Min svärmor skaffat en liten kattunge enbart för att hennes barnbarn ska ha den att leka med när som hälsar på annars skiter hon i den :(