• Flizus

Hur gammalt har ditt barn varit när det självmant slutat ta bröstet?

Det måste tydligen stå ett meddelande här också.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gammalt har ditt barn varit när det självmant slutat ta bröstet?
  • Chrysabelle

Några dagar, mest för att det inte kom något.

• Flickan och kråkan

Äldsta var 9 månader (gravid igen då sedan en månad vilket jag tror var en starkt bidragande orsak). mellansonen var 13 månader. Yngsta är snart 13 månader och ammar mycket. Jag håller på att sluta nattamma vilket han inte är någon stor anhängare av men jag orkar inte mer nu. Han drar och sliter så att det gör ont och kommer inte till ro. Behåller amning på dagen.

• så mycket bättre

11 mån. Den äldsta slutade vid 6 men då hade jag börjat plugga = han fick på flaska och blev tuttförvirrad så det räknar jag inte.

• Anonym (6 mån)

Under året. Det blev rätt naturligt att hen inte var intresserad av brösten mer när vi började med mat, det var mycket roligare att äta annat då. Hen vände bara bort huvudet när jag försökte amma och bet mig för kul i brösten, då slutade jag erbjuda. 

• Flisan79

Första barnet hade nog ammat än om hon fått välja men när jag blev gravid med hennes lillasyster och hon var 2 år gammal satte jag stopp.

Lillasyster valde själv att sluta när hon var runt 10 månader.

Nr var också mer tuttig men slutade utan problem runt 14 månader.

• Penida

Äldsta var 6 månader, jag delammade och flaskan "vann" då..Yngsta var runt året.

Avskyr CIO-metoder
  • Anonym (2barn)

Dottern var 7-8 månader när hon blev totalt ointresserad, hon bara vände bort huvudet och visade tydligt att det var slutammat.

Sonen däremot skulle säkert ha kunnat ammats hur länge som helst, men slutade vid 1,5 år efter att jag vande honom av med amningen successivt.

• Anonym (Länge! :D)

Jag slutade amma när sonen var 2,5 år, ungefär.

Jag ansåg då att han var lite för stor för att ammas (även om han endast ammades på kvällen i samband med att han skulle somna).

Han själv ville inte, men jag förklarade för honom och han förstod. Min lille kloka prins! <3

• Anonym (Länge! :D)
    Anonym (Länge! :D) skrev 2014-07-13 12:34:25 följande:

Jag slutade amma när sonen var 2,5 år, ungefär.

Jag ansåg då att han var lite för stor för att ammas (även om han endast ammades på kvällen i samband med att han skulle somna).

Han själv ville inte, men jag förklarade för honom och han förstod. Min lille kloka prins! <3

Innan någon hysterisk människa inte tänker till och slänger ut en kommentar i all hast, så vill jag bara förtydliga att sonen inte ville sluta amma. Han ville fortsätta, medan jag ansåg att tiden var inne att sluta amma.
  • En blå giraff

Båda mina barn blev mer ointresserade av amning då de var ca 7 månader. Äldsta ville hellre ha gröt eller mat och den yngsta åt hellre ersättning. Slutade i den vevan.

• vampyria2

Min äldsta var 1 år, de två som kom efter henne ammade tills de var lite mår än 2 år sen bestämde jag att det räckte, nummer fyra blev helt ointresserad av att amma när han var 7 månader, hade gärna ammat honom längre efter som han hade hjärtfel och astma men han tvär vägrade strunt ungen :p

• Kabanga

9 månader. Fast självmant vet jag inte om det var. Han vart riktigt sjuk och orkade inte så blev inlagda med dropp och och då blev det bara att vi slutade.

• Anonym (aldrig :P)

Självmant slutade? Just nu känns det som att det aldrig kommer att hända... Hon är 10 månader nu och jag vill sluta men inte hon. Ammar på natten men inte på dagen.

• kixan

Ingen av mina har slutat självmant egentligen, utan jag har begränsat amningen och efter varierande tid har de slutat. Ettan och trean var typ 3-3,5, tvåan runt 2-2,5.

A -03, F -05, V -10
Svar på tråden Hur gammalt har ditt barn varit när det självmant slutat ta bröstet?