Inlägg från: Jasmin Karlsson |Visa alla inlägg
  • Jasmin Karlsson

Någon annan med PCOS som försöker bli gravida som vill följas åt?

Hej alla!

Jag har PCOS och tagit min tredje kur Pergotime, idag CD 16. Är detta ett positivt ägglossningstest?

• Jasmin Karlsson
    Ztarduzt skrev 2015-01-20 20:24:46 följande:

Jag har testat allt, diabetes, ämnesomsättning osv men tydligen ser allt bra ut. Jag börjar mer och mer misstänka att dom missat diabetes och/eller struma eller något för mamma fick havandeskapsdiabetes när hon väntade mig och föddes då "för stor". En läkare klagade på att min körtel var lite förstorad men syns inget på testerna. Bara begära mer tester då, har ju dessutom frikort fram till april typ så bara bosätta mig på sjukhuset!

Har testat lchf och ätit tills jag blir mätt men inte proppmätt, utan slutar alltid äta så fort jag är mätt. Lchf fungerar tyvärr inte då det gjorde att jag svimmade och fick hjärtklappning.

Känner mig onormal :p

Jag har också testat LCHF och blev svimfärdig efter ca 5 dagar, men det gick över sedan. Jag tror att kroppen kan få lite av en chock att ställa om helt så. Nu äter jag inte LCHF längre, men många måltider blir så och jag äter mycket mindre kolhydrater. Jag tror absolut på LCHF både för viktminskning och bra för oss med PCOS. Jag är inte överviktig, men har förlorat några extrakilon på det.
  • Jasmin Karlsson
    Ztarduzt skrev 2015-01-24 13:49:55 följande:

Ha sex idag, imorgon och gärna en dag till så missar ni nog inte äl :) kul med nästintill positivt äl-test! :D

Ja, det är riktigt roligt med tanke på att jag i princip aldrig har ägglossning själv, utan mediciner.
  • Jasmin Karlsson

Jag tog ett nytt ÄL-test nu på eftermiddagen och nu är det väl positivt? Teststrecket är alltid smalare än kontrollstrecket men nu tycker jag att färgen är lika stark.

• Jasmin Karlsson
    MissMarti skrev 2015-01-24 17:44:15 följande:

Hej Jasmin Karlsson

Brukar du äl-testa? Vill absolut inte va negativ men jag har pcos och vet med många fler att man tyvärr kan kissa positivt på äl-test hela månader.. FertilitetsMottagninen förklarade att pcos kvinnor tydligen gör de.. Men nu vill ja som sagt inte va negativ eller nått iomed att ja inte vet om du brukar testa? Men ligg på i helgen testet visar utslag!!!

Min status då?

Fortfarande ingen mens en vecka sen nu och inte positivt på gravtest.. Har visserligen inte testat idag...

Men äl hade jag den 2/1 enligt blodprovet...

S
    Detta är första gången jag äl-testar, jag har testat sedan CD10. Jag vet att man kan få falskt positivt om man har pcos, men anledningen till att jag har förhoppning nu är att jag tagit Pergotime och idag är på dag 16, så det kan ju absolut stämma att jag har äl nu. Denna bild är på äl-tester senaste dagarna, alltså dag 13-16, och de tidigare dagarna har ju testerna varit klart negativa.
  • Jasmin Karlsson
    MissMarti skrev 2015-01-24 22:31:04 följande:

Jag tror absolut att du har äl om du käkat pergotime jag frågade om du testat tidigare då de ej framgick!! Ligg massa nu så håller jag tummarna!!

Jag testade positivt i flera månader på äl test innan jag fick min diagnos därav min fråga.. Vet att många fler gjort de med!!

Jag förstår. Det är knepigt med ägglossningstester. Idag fick jag lite svagare test, så jag tror ändå att jag haft en LH-topp. Jaja, jag får se om 2 veckor om det ger resultat. :)
  • Jasmin Karlsson
    Sassa84 skrev 2015-01-25 12:42:38 följande:

Idag började mensen! Som jag har längtat, har jag väl aldrig gjort annars. :P Så på tisdag ska jag ta första tabletten Letrozole! Jag blev lite nervös faktiskt. :) Så imorgon ska jag ringa till kliniken och boka tid för VUL!

It's on! :D

Grattis! Jag känner igen känslan! Bättre att mensen kommer eller att något händer än att inget händer! Hur tar man Letrozole, är det som med Pergotime på dag 5-10 i cykeln?
  • Jasmin Karlsson
    Dakine skrev 2015-01-26 10:27:48 följande:
    Hej, 

2010 föddes våran första son, som blev till direkt utan problem. Vägde då 64 kg. 
    2013 började vi försöka få ett syskon, men märkte snabbt att ingenting hände trots mens och positiva ägglossningstester. 

Väger nu 80 kg, så tror att vikten kan spela in ganska mycket och försöker aktivt gå ner men pendlar väldigt mycket just nu! 
    Fick efter utredning på privatklinik veta att jag har PCO/PCOS. 
    Har inte haft någon mens sedan oktober 2014, så nu har jag fått utskrivet Provera för att få igång mensen och sedan efter detta påbörja pergotime. Är det någon annan här som går igenom samma/liknande resa? 

Vad har ni för erfarenheter kring provera och pergotime? 

Är inne på försök nr 19. 1 år & 7 mån... 
    Jag har också tagit provera eftersom jag har mycket långa cykler annars (många, många månader emellan). Det funkade bra för mig, hade inga biverkningar och fick mens som man skulle. Pergotime har jag inte heller fått biverkningar av. Har nu tagit 3:e kuren och haft äl enligt test, så det återstår att se om det ger resultat...
  • Jasmin Karlsson
    lantlivet skrev 2015-01-24 18:01:16 följande:

Tycker de låter konstigt att man kan få positivt äl test då vi saknar dom hormonerna som behövs för att få det och äl.?Jag har aldrig haft positivt äl test i hela mitt liv förutom med pergotime :) å hon hade ju käkat pergotime så ja tro nog hon har äl inatt /imorgon då hon är på cd16 .

Satt och tittade idag igen på den föreläsning som finns av Jan Holte. Har du sett den?
    media.medfarm.uu.se/play/video/332
    Där förklarar han att vid PCOS har man generellt högre LH-nivåer - som orsakar högre androgenproduktion, och lägre FSH-nivå - som gör att man inte utvecklar ett moget ägg. Han kommer in på det ca 17 min in i videon. Denna video är för övrigt en superbra info till oss med PCOS. Det får en att förstå det mycket bättre och visar alla fördelar med PCOS och varför vi har en god fertilitetsprognos.
  • Jasmin Karlsson
    Dakine skrev 2015-01-28 23:11:58 följande:
    Okej! Jag ska börja ta provera imorgon. Känner mig väldigt nervös. Ska man ta tabletten samma tid varje dag?
    Man bör nog ta den iallafall antingen på morgonen eller på kvällen, men tror inte det är jättenoga att den ska tas exakt samma klockslag varje dag.
  • Jasmin Karlsson
    TB1 skrev 2015-02-07 15:10:59 följande:
    Fick du någon information om när de ska vara åter i lager?
    Jag ringde idag och mitt apotek sa 18/2... Men det har ju redan blivit uppskjutet från 6/2, så man vet aldrig. :(
  • Jasmin Karlsson
    TB1 skrev 2015-02-07 18:14:26 följande:
    Ah okej, vad skönt! Då är det påväg iaf och har inte försvunnit från marknaden. Stort tack för informationen!

Jag ska äntligen få mina tabletter 24/2 efter hårt slit med viktnedgång. Blev aningen nervös.

Är det första kuren du ska börja på?

/TB
    Nej, de har inte försvunnit. Restnotering betyder att de inte finns på lager och inte går att få in, av någon anledning (t.ex. att tillverkaren har något problem med produktionen).
    Jag har tagit 3 kurer nu utan att lyckas. Nu missar jag nästa gång eftersom jag borde ha börjat på måndag. Jag får hoppas att senaste kuren hänger kvar i kroppen, jag har ju läst om dom som blir gravida på cykeln efter pergotime (det tar några veckor innan det är helt ute ur kroppen).
Svar på tråden Någon annan med PCOS som försöker bli gravida som vill följas åt?