ikala skrev 2014-07-11 15:57:31 följande:
Ååå Ziry häng gärna med oss du verkar vara ett pcos proffs
Hur blev du gravid med dina tidigare barn?
Vad är Metformin och vitex?
Bra jobbat att gå ner så mycket i vikt, jag måste verkligen ta tag i min vikt. Jag har ca 25 kg övervikt gick upp minst 10 av dom efter att jag slutade med ppiller. Gick upp 8 kg under graviditeten och vid efterkontrollen hos bm hade alla utom 1 försvunnit, nu är det borta men magen har blivit större och mjukare efter graviditeten....
Haha, nej inte proffs. Men jag har hunnit samla på mig en del kunskap sen jag blev diagnostiserad för 14 år sedan.
Mina barn blev till utan medicinsk hjälp, i samband med omfattande livsstilsomläggning och viktnedgång.
Första barnet åt jag gi och hade gått ner 10kg när hon blev till.
Med andra barnet åt jag gi och promenerade mycket. Jag hade gått ner 20kg när han blev till.
Tyvärr gick jag upp allt och en hel del till i samband med min förlossningsdepression. Jag har som de flesta med pcos enorma carb-cravings och ett rejält stört ätbeteende. Jag har märkt att i perioder med mycket hormonell obalans så äter jag mycket sämre. Och då blir hormonerna ännu mer obalanserade och det blir en ond cykel.
Men jag kämpar på, vad annat kan vi göra?
Metformin är en medicin som togs fram för diabetiker. Den hjälper till att reglera blodsockret. Många med pcos har också problem med att hålla ett jämt blodsocker, de har mer eller mindre insulinresistens.
Har man insulinresistens hjälper Metformin, och många med pcos får regelbundna cykler och går ner i vikt när de tar Metformin.
Nackdelen, och det som gör att jag tvekar, är att Metformin kommer med några synnerligen obehagliga bieffekter. Alla drabbas inte, men många gör det. Bieffekterna är bl.a. illamående, aptitlöshet och diarré. Några får det bara i början men andra får det jämt. Jag jobbar ute utan tillgång till toalett så en mer sabbad mage än jag redan har går bara inte. Men jag kanske testar under semestern. Vem vet, jag kanske har tur och är en av dom som slipper bieffekterna.
Vitex heter också munkpeppar och Agnus castus. Det är en ört som har en hormonbalanserande effekt. I tyskland har det använts i läkemedelsform i nästan 40 år med goda resultat.
Vitex kan göra cyklerna mer regelbundna vilket i sin tur ger större chans till ägglossning. Det kan också lindra hormonutlöst depression och pmdd.
I sverige finns Vitex bara som naturläkemedel. Läkemedelsverket har inga invändningar mot örten, men varnar för att ta den om man har haft östrogenkänsliga tumörer tidigare.
Jag hoppas att Vitex ska korta ner mina långa cykler (55-85 dagar) och hjälpa mig att få ägglossning oftare. Som det är nu har jag ägglossning max en eller två gånger per år och det är alldeles för sällan för att ha en rimlig chans att bli gravid igen.