• Villblimamma90

Någon annan med PCOS dom försöker bli gravida och vill följas åt?

Hej! Jag och min sambo har försökt få barn i över 1 år. I maj detta året fick vi reda på att jag led av PCOS. I tisdags var jag på HSG - röntgen av livmoder och äggledare. Allt såg bra ut men nu har jag blödningar som bara den. Två dagar efter. Är det normalt?
    Jag är så himla orolig att det är något som kommer sätta stopp för oss och att vi inte kommer kunna få barn. Någon med PCOS som också försöker bli gravida? Hur går det för er? Eller någon med PCOS som blivit gravida?

• Svar på tråden Någon annan med PCOS dom försöker bli gravida och vill följas åt?
  • ikala

Hej.

Jag har oxå PCO, vi jobbar på syskon nu. Lillan född 131220 blev till efter behandling med pergotime , jag har ätit två omgångar med pergotime under vår/försommaren som resulterade i äl vid första kuren men inte vid andra. I augusti ska jag börja med puregon hoppas att jag ska vara gravid innan lillbruttans 1års dag.

Ska ni börja med hormonbehandling snart?

• ikala

Hej.

Jag har oxå PCO, vi jobbar på syskon nu. Lillan född 131220 blev till efter behandling med pergotime , jag har ätit två omgångar med pergotime under vår/försommaren som resulterade i äl vid första kuren men inte vid andra. I augusti ska jag börja med puregon hoppas att jag ska vara gravid innan lillbruttans 1års dag.

Ska ni börja med hormonbehandling snart?

• Villblimamma90

Vad roligt att höra att Pergotime fungerade för er. Jag blir så glad när jag får höra att det fungerar för andra, hoppas det går för oss med! Jag har börjat ta Primolut Nor nu för att jag ska få mens och kommer börja på pergotime snart. Håller mina tummar och tår för oss båda!

• ikala

Ja jag vet precis hur du känner dig nu, jag var så uppgiven när jag fick diagnosen efter 7 månader utan mens sen p-piller stop. Min gyn är väldigt bra, går till en privat man hör om många som får äta pergotime kur på kur utan resultat utan att få börja med något annat. Min ger det ett par chanser sen tycker han att man ska gå över på sprutor, jag är ganska trög stimulerad se det var tanken att börja med puregon redan förra gången men mitt pyttelilla ägg som han dömde ut växte till sig lagomt till påsk och blev våran allra finaste julklapp

Går du till en privat gyn lr landstinget?

• Villblimamma90

Jag är inte jätte insatt vad det finns för andra alternativ är pergotime? Vad är puregon? ???? åh vilken fantastiskt julklapp!!

Jag gick till privat innan men jag tyckte inte hon tog mig på allvar så nu går jag till världens bästa gyn på sjukhuset i Trelleborg.

• ikala

Puregon är hormoner i sprutform, funkar lite annorlunda än med Pergotime där man tar ett lr två piller i fem dagar och förhoppningsvis ger det är men om man inte får det så får man göra om hela grejen igen med primolut nor blödning och pergotime kur.

Puregon sprutar man oxå efter en primolut nor kur och blödning, man börjar med låg dos och ökar tills man får en äl, dock är risken större att man blir överstimulerad och att fler än ett ägg lossnar.

Vad bra att du hittat en gyn som är bra det är viktigt.

• oliphant

Jag hänger också gärna med i denna tråd. Jag fick veta att jag har pcos för snart fyra veckor sedan. På måndag ska jag tillbaka till gyn för att få svar på alla tester som togs då samt att vi ska diskutera behandling. Antar att det till en början blir pergotime även för mig.

• Gweny

jag fick reda på att jag har pcos i mars i år. vi har försökt i över 1 år nu. Skulle börjat med pergotime i våras, men fick avbryta då jag visade sig ha dåliga sköldkörtelvärden också. nu är dem stabila, men semestertider, så dröjer till tidigast Augusti. jag har barn sen innan dock, men annan man nu.

• ikala

Å vad roligt att vi blir fler, jag var med i en liknande trådinnan jag blev gravid med Fia.

Gweny hur gammalt är det barnet du har från ditt tidigare förhållande? Ja det här med semester blir så grymt frustrerande när man är inne i barnaskaffandet.

• Villblimamma90

Pratade med min doktorn precis och pga av att jag fick blödningar efter min HSG röntgen får jag inte börja med pergotime förrens efter sommaren. Åh denna väntan och längtan!

Jag blir helt knäpp. Men oron över att det inte kommer att fungera är det värsta.

• ikala

Villblimamma90 jag förstår verkligen hur du känner men det ska mycket till för att man inte ska kunna bli gravid på nått sätt, ibland är vägen lite krokigare bara. Min läkare sa att dom flesta som har Pco har väldigt bra kvalitet på sina ägg, plus att man ofta kan få barn senare i livet.

Ja det är mycket väntan, längtan typ tusen vul, massor med läkarbesök och pillerknaprande men i slutändan är det så värt det.

• Ziry

Hej. Jag har ganska svår pcos. Jag har trots det fått två barn. Har försökt bli gravid med trean sen augusti utan att lyckas. Jag har gått ner nästan 25kg och gjort 3 pergo-behandlingar men inget verkar fungera. Min läkare vill itne skriva ut Puregon pga risk för flerbarnsbörd så mitt enda medicinska alternativ är Metformin och det vill jag helst inte ta.
    Jag har tagit Vitex i lite mer än två månader och hoppas på att snart få resultat.
    Hänger gärna på tråden.

• ikala

Ååå Ziry häng gärna med oss du verkar vara ett pcos proffs

Hur blev du gravid med dina tidigare barn?

Vad är Metformin och vitex?

Bra jobbat att gå ner så mycket i vikt, jag måste verkligen ta tag i min vikt. Jag har ca 25 kg övervikt gick upp minst 10 av dom efter att jag slutade med ppiller. Gick upp 8 kg under graviditeten och vid efterkontrollen hos bm hade alla utom 1 försvunnit, nu är det borta men magen har blivit större och mjukare efter graviditeten....

• Ziry
    ikala skrev 2014-07-11 15:57:31 följande:

Ååå Ziry häng gärna med oss du verkar vara ett pcos proffs

Hur blev du gravid med dina tidigare barn?

Vad är Metformin och vitex?

Bra jobbat att gå ner så mycket i vikt, jag måste verkligen ta tag i min vikt. Jag har ca 25 kg övervikt gick upp minst 10 av dom efter att jag slutade med ppiller. Gick upp 8 kg under graviditeten och vid efterkontrollen hos bm hade alla utom 1 försvunnit, nu är det borta men magen har blivit större och mjukare efter graviditeten....

Haha, nej inte proffs. Men jag har hunnit samla på mig en del kunskap sen jag blev diagnostiserad för 14 år sedan.

Mina barn blev till utan medicinsk hjälp, i samband med omfattande livsstilsomläggning och viktnedgång.
    Första barnet åt jag gi och hade gått ner 10kg när hon blev till.
    Med andra barnet åt jag gi och promenerade mycket. Jag hade gått ner 20kg när han blev till.

Tyvärr gick jag upp allt och en hel del till i samband med min förlossningsdepression. Jag har som de flesta med pcos enorma carb-cravings och ett rejält stört ätbeteende. Jag har märkt att i perioder med mycket hormonell obalans så äter jag mycket sämre. Och då blir hormonerna ännu mer obalanserade och det blir en ond cykel.
    Men jag kämpar på, vad annat kan vi göra?

Metformin är en medicin som togs fram för diabetiker. Den hjälper till att reglera blodsockret. Många med pcos har också problem med att hålla ett jämt blodsocker, de har mer eller mindre insulinresistens.
    Har man insulinresistens hjälper Metformin, och många med pcos får regelbundna cykler och går ner i vikt när de tar Metformin.
    Nackdelen, och det som gör att jag tvekar, är att Metformin kommer med några synnerligen obehagliga bieffekter. Alla drabbas inte, men många gör det. Bieffekterna är bl.a. illamående, aptitlöshet och diarré. Några får det bara i början men andra får det jämt. Jag jobbar ute utan tillgång till toalett så en mer sabbad mage än jag redan har går bara inte. Men jag kanske testar under semestern. Vem vet, jag kanske har tur och är en av dom som slipper bieffekterna.

Vitex heter också munkpeppar och Agnus castus. Det är en ört som har en hormonbalanserande effekt. I tyskland har det använts i läkemedelsform i nästan 40 år med goda resultat.
    Vitex kan göra cyklerna mer regelbundna vilket i sin tur ger större chans till ägglossning. Det kan också lindra hormonutlöst depression och pmdd.
    I sverige finns Vitex bara som naturläkemedel. Läkemedelsverket har inga invändningar mot örten, men varnar för att ta den om man har haft östrogenkänsliga tumörer tidigare.
    Jag hoppas att Vitex ska korta ner mina långa cykler (55-85 dagar) och hjälpa mig att få ägglossning oftare. Som det är nu har jag ägglossning max en eller två gånger per år och det är alldeles för sällan för att ha en rimlig chans att bli gravid igen.

• mittilivet89

Hej! Jag har nyligen fått min pcos diagnos. Har försökt skaffa barn en längre tid men inte lyckats. Ska ta prover när mensen kommer nästa gång sen börja med pergotime. Har mycket funderingar och oro att inte kunna bli gravid. Hur har det gått för er andra?

Svar på tråden Någon annan med PCOS dom försöker bli gravida och vill följas åt?