Inlägg från: lisenlisen |Visa alla inlägg
  • lisenlisen

BF Mars 2015

Hej!

Plussade för tio dgr sen och är i vecka 7 (6+0). Är 26 år, bor i Stockholmsområdet med min man. Det är vårt första barn som är beräknat runt den 13 mars. Får se om fredagen den 13:e blir vår lyckodag ;)

Jag känner inte så mycket symtom som vissa andra. Har yrsel, lite trött, molvärk i magen och är lite mer hungrig än vanligt. Känner någon igen sig?

Må väl! 

• lisenlisen
    delilah skrev 2014-07-18 07:38:04 följande:

Hej! Jag är också i vecka 7 (6+2) och beräknad BF är den 11:e mars! Är 22 år (23 i augusti) och vi var tidigare osäkra på hur vi skulle göra, mycket på grund av att min sambo ansåg sig vara för ung (ett år yngre). Men för mig känns det helt för själviskt att göra abort utav en sådan anledning. Vi har nämligen vetat om att vi har slarvat vilt med skyddet och nu känns det som att vi helt enkelt får "steppa upp" och ta ansvar. Vi har alla övriga förutsättningar för att fixa detta galant! :) Jag längtar redan.. 

Kram alla fina! 

Gratis till plusset! Kul att ni bestämde er för att behålla - det låter som du har en väldigt bra inställning! Är i vecka 7 (6+0) och BF är den 13 mars. Har du haft några tydliga symtom ännu? Mina är ganska vaga...
  • lisenlisen
    Kawinna skrev 2014-07-18 08:17:14 följande:

Gud vad skönt det är att läas att fler inte har så mycket symtom! Blev väldigt orolig ett tag att det var mf på gång igen då jag inte har några symtom alls nästan, bara trötthet och huvudvärk. Men nu blir jag lite lugnare :)

Hej! Ja alltså hade inte min mens uteblivit så hade jag inte trott att jag var gravid. Så du kan nu vara lugn. Men jag har haft MF tidigare och symtomen har ingenting med det att göra. Mådde sjukt dåligt då! Hade illamående, extrem yrsel (kändes som jag tittade i kors konstant) och var supertrött. Sen blödde jag i v 6 eller 7 och sedan försvann symtomen direkt. Två veckor senare kom resten ut. Då kändes det som när folk beskriver värkar (fast mkt mkt svagt för min del). 

Men den här gången känner jag att det är en "keeper" ;) 
  • lisenlisen
    mammaria skrev 2014-07-18 09:03:42 följande:

Hej! Kul, jag är med :) Grattis till alla era plus! Jag har beräknad BF 15 mars. Jag har väldigt mycket symptom, vet inte om det är bra eller dåligt med tanke på diskussionen ovan...men hoppas sååå att detta går bra och stannar kvar.

Tror man ska försöka att inte oroa sig eller tolka in för mkt i vad folk skriver här. Det jag menade var att alla är olika och ett missfall kan ske på olika sätt. Mitt gick till så. Men får man tex ett MA så försvinner säkert symtomen. Missfall är inte ovanligt - det sker, och det kan hända vem som helst. Jag kom över det rätt fort eftersom jag tänkte att det var något fel och att det inte var livsdugligt.

Men de flesta graviditeter går ju bra - så be strong! 

Hoppas det går bra för alla :) :) :) 
  • lisenlisen
    mammaria skrev 2014-07-18 10:33:30 följande:
    Du är klok du :) Jag har också tänkt så, att blir det missfall så är det ju meningen eftersom något är fel. Ja 90% går ju faktiskt bra, så nu tror vi på det :)
    Yes det gör vi!!! :) :) :) Har bokat in VUL/UL till v 9 nu så då kanske jag får svar på om det är livsdugligt ;) 
  • lisenlisen
    Smörblomma skrev 2014-07-20 21:08:09 följande:

Hej. Kliver in i gruppen. Plussade för nån dag sen, vecka 6. Har varit gravid några gånger tidigare men de små pyrerna vill inte bo kvar så länge. Hoppas nu!!!

Grattis! Hoppas det går bra den här gången. Har fått ett MF tidigare men hoppas att det går bra nu. Är i vecka 7 (6+3).

Håller tummarna för dig och pyret! 
  • lisenlisen
    SvanE skrev 2014-07-21 00:10:17 följande:

Hej! Plussade för någon vecka sedan, blev gravid direkt efter tidigt missfall och borde vara runt vecka 7 nu, (6+2 enligt min räkning). Trött, större och onda bröst, dålig matlust och lite illamående. Har bokat tid för tidigt VUL hos ultraljudsbarnmorskorna i Sthlm om 1,5 vecka, kanske man kan lugna nerverna lite! Vill så gärna att pyret ska stanna kvar den här gången :)

Hej och grattis! Hoppas allt går bra nu :) Är själv i v 7 (6+3) och har även haft MF tidigare. Dock var det i oktober och vi har inte försökt sen dess. 

Var i sthlm fick du VUL? Har letat som en idiot efter någon som gör det! Alla verkar ju ha semester. 
  • lisenlisen
    SvanE skrev 2014-07-21 08:24:02 följande:
    Hej! Tack och detsamma till dig!:) jag bor några timmar norrut från Sthlm så ska ner gör helgen bara så har bokat privat! Gå in på www.ultraljudsbarnmorskorna.se så står allt där :)
    Tack! Ringde och pratade med dem men jag är på semester de veckor de har lediga tider. Men jag har lyckats boka i området där mitt semesterhus ligger. Kostar dock lite mer då det är privat. Lycka till!
  • lisenlisen

Hur går det för alla? Var själv på UL i veckan och såg ett tickande hjärta :) 

• lisenlisen
    Kawinna skrev 2014-08-17 09:07:15 följande:

Vi måste göra kub privat 25 mil bort så vi har valt bort det. Då vi är unga och friska så är ju risken liten att det skulle vara något fel

Vi valde också bort det, men inte för att det ligger 25 mil bort, utan för att risken är liten på grund av vår ålder (26 + 32), och dessutom så måste du göra ett fostervattenstest för att vara 100% om du får hög risk på KUB-testet. Och det kan leda till missfall. Hög risk innebär inte att det kommer att bli så och att riskera ett friskt barn för att ta reda på något som eventuellt inte existerar känns inte bra för min del. 

Dessutom vill jag inte göra abort. Fostret har ju både hjärna, hjärta och naglar just nu. Men det är en privat åsikt och något som inte skulle kännas okej för mig. Är absolut för fri aborträtt. 
  • lisenlisen

Ehhh pratade med min kompis som gjort KUB-test varje graviditet. Hon berättade att hennes arbetskollega som var 28 när hon blev gravid hade gjort ett kub-test där det var hög risk för down syndrom. Hon hade gjort vidare undersökningar och det visade sig att barnet hade både down syndrom och grava missbildningar. Så pass allvarliga att barnet inte skulle ha överlevt efter födseln. Så hon tvingades göra en sen abort. 

Jag vet att det är låg risk generellt men N´nu blev jag helt nojjig. Måste nästan boka ett KUB-test ändå. Sånt där vill man ju inte ha reda på under RUL i v 18-20 liksom.

Vad säger ni?

• lisenlisen
    Madelia skrev 2014-08-22 15:19:41 följande:
    Jag har ju valt att göra KUB själv så. Tänker lite så att eftersom det inte är skadligt för barnet tar jag gärna reda på så mycket som möjligt om dess varande därinne :) och att både få se den lilla och få bra siffror fick mig som varit orolig för det ena och andra innan att slappna av och må så himla mycket bättre. För mig var det mycket värt.
    Ja det kanske är så man ska tänka. Dock sa BM att man faktiskt inte vet om UL är skadligt för barnet och därför rekommenderar de inte för många ultraljud. Hon tillade dock att det handlade om dem som gör 10-15 UL. Jag tyckte det lät som att det var väldigt ovanligt men hon sa att det är vanligare än man tror och att folk betalar privat. 

Men åter till ämnet: Jag tror inte att det är någon speciell risk för down syndrom eller liknande för min del, men däremot kan man se annat på ett UL i v 12 (jag kommer vara i v 13 när jag gör kub) och därför bestämde jag mig för att göra det ändå. Min kompis bor i Norrköping och där är UL i v 12 rutin. Alla får det. Vi har väl inte råd i sthlm eftersom det bor så många människor här men man tycker ju att det borde vara rutin för alla i Sverige. 
  • lisenlisen
    Madelia skrev 2014-08-25 12:47:46 följande:
    Nej det är sant, men i mitt landsting är det bara RUL annars, så att åka och göra KUB bara blir ju samma antal UL som många ändå får gratis i sina landsting. Några fler extra utöver har jag inte tänkt tanken på att göra.

Jag var också i v.13 :) lycka till!
    Tack! Jasså har du redan varit? Hur mycket av bebisen ser man? :D 
  • lisenlisen
    Madelia skrev 2014-08-26 21:03:20 följande:
    Ja, jag var i torsdags. Lade upp en bild här, men man såg ännu bättre i verkligheten och det var mycket bättre än vad jag förväntat mig så det var jättekul!
    Åh vad spännande! Jag hittade din bild längre bak i flödet :) Jag ska dit 9:e september. Min kille är tyvärr utomlands då med jobbet så jag får sitta där själv. Känns inte så kul, men men? 
  • lisenlisen

Berättade för min familj i lördags. Pappa fyllde jämna år så hela familjen var samlade. Jag höll ett tal där allting rimmade. Han fick en resa till ett speciellt ställe (där min bror bor) från oss i familjen. Ni kan se sista stycket ur talet nedan (Vi bodde även ihop nyligen så första meningen syftar på det)

Snart får du stå ut med mig igen, till X vi ska nämligen.
    Hälsa på X, se historiska saker och glida på stan. 
    Ditt resesällskap blir mamma, jag, X och ditt kommande barnbarn. 

Ni skulle ha sett reaktionerna! Har filmat det också :)

Hoppas det går bra för er alla. Är i v 12 (11+6) så imorgon går jag in i v 13 och allting känns bra hittills. Mådde väldigt illa förra veckan men det verkar dock ha blivit lindrigare. Får det under eftermiddagarna och kvällarna, någon som känner igen sig? 

Blir så himla åksjuk på väg hem från jobbet. Vet ni om åksjukeband funkar? Ni vet de man har på handlederna. 

• lisenlisen
    SvanE skrev 2014-09-02 15:41:13 följande:

Liten som vinkade och sprattlade runt! Lågt resultat på KUB så nu känns allt så otroligt bra! :D

Oj va kul! Syns det så mycket :) Ska själv iväg på tisdag nästa vecka. Då är jag i 12 + 6. Hoppas det syns lika bra för oss! 
  • lisenlisen
    Sanna&J skrev 2014-09-02 15:33:43 följande:
    Visst är det en härlig känsla när man berättar för familjen! vi berättade för våra föräldrar redan i v 7, dels för att vi var så glada och dels för att dom ändå hade fått reda på det om det hade hänt ngt. Vi gav mor och farföräldrar hakklappar med texten mormor <3 me osv. :)

Filmade också avslöjandet!

Åksjukeband kan hjälpa, fungerade hyfsat på mig i början innan illamåendet blev värre och jag fick medicin i stället.
    Ja det var rätt skönt. Men vi har bara berättat för min familj. Min man vill inte att vi berättar för hans familj just nu. Det känns lite jobbigt tycker jag eftersom det är jag som hamnar mellan och måste hitta på ursäkter hela tiden. Men men? 

Åh va kul! Vad sa dom när ni avslöjade? Misstänkte de något? Gav ni fram haklapparna och berättade sen eller hur gick det till?

Ska testa de där banden om åksjukan kommer tillbaka. Har klarat mig bättre sedan igår. Jag märkte att det blev värre när jag åt något med mycket socker i, tex godis, så jag har uteslutit det helt just nu. 
  • lisenlisen
    Sanna&J skrev 2014-09-03 12:51:09 följande:
    Förstår hur du känner med att inte berätta för din mans föräldrar, tycker själv det är skönt att dom vet.

Nej dom hade nog inte direkt misstänkt ngt, vi flyttade in i vårt nyinköpta hus bara en månad tidigare så dom tänkte att det nog kommer men inte så fort. Vi hade slagit in haklapparna i små presenter dom fick öppna och sen väntade vi bara på reaktionerna... Både min och sambons mamma tog en bra stund på sig inna dom förstod men dom blev jätteglada ????
    Ja jag förstår inte varför han vill vänta. Jag måste smussla runt så himla mkt nu...

Åh vad spännande! De måste ha undrat varför de fick presenter bara sådär :) Kul med reaktioner. Jag var väldigt förvånad över min familjs reaktioner. De va så känsliga och några grät. Kändes så konstigt för generellt gråter vi inte i vår familj :P Men det kändes bra såklart! De har visserligen fyra barnbarn sedan tidigare. 
  • lisenlisen
    jempan87 skrev 2014-09-05 14:21:20 följande:

Jag gjorde kubtest igår! Fick sannorlikhet 1:1900 vet inte om det är bra eller inte, blev en chock till det var 2 barn där inne enäggstvillingar!!!

Jo det är bra! Grattis till två! Gud vad spännande <3 <3 <3 Vill också!! 
  • lisenlisen

Jag känner ingenting :( Och det syns ingenting heller. Tydligen ska livmodern vara lika stor som ett bebishuvud nu - undrar hur den kan få plats där inne utan att det syns något...

Men var på Kub för ett par veckor sedan och då såg allt bra ut, så jag är inte orolig :) Tror det börjar synas inom någon vecka eller två! Alla tror att det är en pojke - vet inte varför. Men för mig spelar det ingen roll bara han/hon mår bra. Ska ändå ta reda på det så vi kan börja förbereda med namn osv.

Svar på tråden BF Mars 2015