• tikki masala

Har jag tillräckligt mycket mjölk för treveckors bebis?

Jag har nu ammat i tre veckor. (ja han har gått upp i vikt så jag antar att det räcker men)  Han sitter vid bröstet hela tiden på dagtid som att han inte riktigt blir mätt. Så idag har jag provat att pumpa ut mjölk från bröstet och jag får bara ihop typ en iskubs storlek. Är det tillräckligt för en måltid till en treveckors bebis?  Visserligen började jag pumpa bara en halvtimme efter att han hade ammat sist så det kanske inte hade hunnit fyllas upp?

• Svar på tråden Har jag tillräckligt mycket mjölk för treveckors bebis?
  • Whitetrash86

Om ha går upp i vikt är det ingen fara.
    Det är även varmt ute nu och bröstet fungerar även som "vatten" det kan även vara att han är inne i en tillväxt kurva och suger mer för att helt enkelt se till att du stimulera mer mjölk till senare... 

Kan inte säga säkert, men har hört att det tar upp till 2 timmar för bröstet att fylla upp helt efter amning.

När jag har ammat har jag även behövt amma på båda brösten "samtidigt", för att mina ska bli helt nöjda.

• Malima

Jag tror också att värmen gör sitt!
    Sen är det inte alls säkert att man lyckad pumpa ut så mkt som bebisen lyckas amma!

• EmmaPlahn

Jag hade samma problem när min var ca 3 veckor. Jag ringde till BVC och där sa dom och jag citerar " Om hon kissar och bajsar så får hon i sig mat, dom ammar i ca 15 minuter sen ligger dom bara och myser"

Det kändes jätte jobbigt och inte veta om hon inte blev mätt eller inte, har haft vänner som också hade det jobbigt vid 3 veckors ålder, att dom bara vill ligga och mysa. kanske känns som meningslösa ord men kämpa på! *och lycka till! 

• Litet My

Så små bebisar ska ligga många timmar vid bröstet, det stimulerar mjölkproduktionen. Går han upp i vikt som han ska får han i sig det han behöver.

• Alexi

Lita på brösten! Om bebisen går upp i vikt och verkar må bra så är det bra. Pumpning visar ingenting om hur mycket det finns i brösten och det är helt normalt för en så liten att ligga vid bröstet dygnet runt.

• Aileen Allannah

Strunta i pumpen, en del har massor med mjölk men kan inte få ut något med pumpen alls. Går din bebis upp i vikt så är allt bra.

• WilliamsMom

Min son låg också vid bröstet hela tiden och till en början så trodde jag att han faktiskt åt hela tiden. Men det visade sig att han sov emellanåt och använde mitt bröst som napp. Det tog nämligen ett tag för mig att känna skillnaden på en aktiv amning av "ätande" eller "drickande", och dessa småsnuttar som han gjorde i sömnen då han sov. ;)

Jag pumpade också, då jag hade sår på ena bröstvårtan. Jag tyckte också att det såg extremt lite ut, men fick höra att mängden var fullt normal. Dessutom så växte han ju som han skulle, sååå...

• ymmmi

När jag pumpade får kah aldrig ut något.
    Men ändå växte min ynsta dotter upp på helamma tills hon var 6 månader.

• Nybblan90

Ett tips när man ska pumpa är att stå upp och luta sig framåt så man står typ i 90 graders vinkel och med bröstet "hängandes" neråt :)

• WilliamsMom
    Nybblan90 skrev 2014-07-09 00:17:58 följande:

Ett tips när man ska pumpa är att stå upp och luta sig framåt så man står typ i 90 graders vinkel och med bröstet "hängandes" neråt :)

Muuuuuuu?
  • tikki masala

Jag var på kontroll idag och han hade gått upp jättebra så det var visst ingen fara =) 

• Leola
    Nybblan90 skrev 2014-07-09 00:17:58 följande:

Det där funkar faktiskt bättre, och handmjölka tycker jag e mer effektivt än med pump! ????
Svar på tråden Har jag tillräckligt mycket mjölk för treveckors bebis?