• fluu

Surrogat mödrarskap

Om vi bortser från att jag inte är en lämplig kandidat så ja, kanske, men det skulle tvunget vara till ett par som jag har ganska lika värderingar som och där jag vet att barnet skulle ha det jättebra.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    WilliamsMom skrev 2014-07-20 09:15:30 följande:
    Tänker du likadant vid en ev äggdonation? Embryodonation?
    Faktiskt inte. Tror jag i alla fall, det är egentligen svårt att tänka hypotetiskt i dessa frågor.... men jag tror att jag hade haft svårare med äggdonation, då är ju barnen verkligen mina på ett sätt. Jag tror att jag skulle haft svårt att släppa det.
  • fluu
    Naaw skrev 2014-07-20 22:43:08 följande:
    Aldrig. Det är oerhört empatilöst att medvetet utsätta en bebis från att tas ifrån sin biomamma direkt efter födseln. Än mer vidrigt om det dessutom finns syskon som tvingas uppleva att deras syskon ges bort. Människohandel av värsta sort.
    Men det är okej så länge det inte finns någon biologi i bilden?
  • fluu
    Naaw skrev 2014-07-20 22:43:08 följande:
    Aldrig. Det är oerhört empatilöst att medvetet utsätta en bebis från att tas ifrån sin biomamma direkt efter födseln. Än mer vidrigt om det dessutom finns syskon som tvingas uppleva att deras syskon ges bort. Människohandel av värsta sort.
    Dessutom är det ingen som nödvändigtvis nämnt att någon handel ska blandas in heller. Hade jag ställt upp hade jag inte gjort det för pengar.
  • fluu
    Naaw skrev 2014-07-21 06:38:31 följande:
    Har bebisen vuxit i magen är det biologi med. Om än dock inte genetik. (Även mödrar som använt sig av donerade ägg ses som bio eftersom barnet påverkas av den vars livmoder det växer. Dock ej genetisk förälder.) Oavsett genetik är det lika hemskt i mina ögon. Man utsätter inte medvetet ett spädbarn från en separation från den som burit det. Det är grymt. Som om barn vore vita blad när de föds.
    Samtidigt så finns det inget i barnet som är ditt biologiskt...
  • fluu
    Detoxtjejen skrev 2014-07-21 09:17:57 följande:
    Men det kan bli fråga om människohandel även om inga pengar är inblandade. Sociala påtryckningar kan vara än värre.
    Det nämns ändå ingenting om att det är så det nödvändigtvis skulle vara. Och pratar jag utifrån min egen situation(som ts efterfrågade) så skulle det varken handla om pengar eller påtryckningar.
  • fluu
    Esoada skrev 2014-07-21 23:22:57 följande:
    Det är väl ändå barnens åsikt som är viktigast, ska de känna sig som handelsvaror resten av livet, tvingas vara tacksamma för att någon betalade en okänd kvinna som inte ville ha de att föda de åt någon annan?
    Och hur kan du veta varje enskilt barns åsikt innan hen ens blivit till....? Jag känner ett surrogatbarn och hon är då glad och tacksam över att ha fått komma till sin familj och skiter blankt i att mamman inte är hennes biologiska och inte har fött henne. Och nej, det förekom inga pengar, ingen handel och inget utnyttjande av fattig i u-land.
  • fluu
    Naaw skrev 2014-07-22 09:26:19 följande:
    Det är just det. Man kan inte veta vad varje enskilt barn kommer att känna. Men allt tyder på att barn som av olika skäl inte får växa upp med sina genetiska föräldrar löper en kraftigt förhöjd risk att drabbas av psykisk ohälsa. Och tacksam? INGET barn skall behöva känna tacksamhet över att finnas till. INGET.
    Jag har inte heller nämnt tacksamhet på det sättet jag tror att du menar.
  • fluu
    Esoada skrev 2014-07-22 19:00:36 följande:
    Ja det är ju bara ett exempel
    Men det borde vara förbjudet, precis som alla andra onaturliga saker
    Jo, vi vet hur konservativ du är när det kommer till "onaturliga" saker. Men om vi för ett ögonblick skulle strunta i vad du tycker om själva grejen surrogatmödraskap så tycker du i alla fall inte att det är bra att Sverige(äntligen) tar upp frågan då dessa barn redan finns och har funnits länge och det ändå inte finns någon lagstiftning runt detta som skyddar barnen?
Svar på tråden Surrogat mödrarskap