-
-
Svar på tråden Fruktansvärd förbannart arg
-
Ja då har de gjort det alla Läkarna . Även hans kompis båda lätt utvecklingstörda. Lustigt bara att alla gör fel han är 28 år och söker om vart tredje år olika läkare varje gång . Även habb när han var liten från 0 års ålder säker 15 läkare minst .. Alla inkometena ?Chrysabelle skrev 2014-07-07 09:15:50 följande:
Ja, har läkaren satt en aspergerdiagnos på ditt barn med utvecklingsstörning, så har han fel.
Han är alltså inte normalbegåvad?
-
Har man asperger har man inte någon utvecklingsstörning. Troligen har du missuppfattat vad han har för diagnos.Anonym (rätt ska vara rätt) skrev 2014-07-07 10:42:44 följande:Ja då har de gjort det alla Läkarna . Även hans kompis båda lätt utvecklingstörda. Lustigt bara att alla gör fel han är 28 år och söker om vart tredje år olika läkare varje gång . Även habb när han var liten från 0 års ålder säker 15 läkare minst .. Alla inkometena ?
-
Utvecklingsstörning är den vedertagna benämningen nuförtiden. Tidigare sa man förståndshandikapp, men eftersom ordet "handikapp" numera ersatts av "funktionsnedsättning" (observera, INTE "funktionsHINDER!)Anonym (rätt ska vara rätt) skrev 2014-07-07 06:50:44 följande:Ok du har nog rätt och läkare i min hemkomun fel son har den diagnosen . Även inom mitt jobb är flera utväklingstörda med Asperger . Har i min utbilning fått lära mig det . Jobbat i 20 år med barn och unga vuxna med den dignosen . Får kolla efter semestern om jag får lära mig det rätta du kan komma och föreläsa hoss oss , efter som de som kommer och utbildar oss har fel . Vill kunna det rätta . Du behöver ju inte vara så överlägsen . Jag böjer mig för kunskap. Utvecklingstörning är ett ord vi ALDRIG får använda till vår ungdomar.
Jag undrar om du inte blandar ihop funktionsnedsättning och utvecklingsstörning. En utvecklingsstörning är ett begåvningshandikapp medan en funktionsnedsättning är, precis som det låter, något som på ett eller annat sätt försämrar funktionsförmågan mentalt eller fysiskt.
Och varför ni inte får kalla ungdomarna utvecklingsstörda om det är det de är kan jag inte förstå. Det är inget nedsättande i det ordet, det betyder helt enkelt att en person HAR en störning i utvecklingen, inte att hen ÄR störd (i betydelsen dum i huvudet, som jag antar är det du tänker på). -
Diagnoskriterierna för Aspergers syndrom i ICD-10Anonym (rätt ska vara rätt) skrev 2014-07-07 06:50:44 följande:Ok du har nog rätt och läkare i min hemkomun fel son har den diagnosen . Även inom mitt jobb är flera utväklingstörda med Asperger . Har i min utbilning fått lära mig det . Jobbat i 20 år med barn och unga vuxna med den dignosen . Får kolla efter semestern om jag får lära mig det rätta du kan komma och föreläsa hoss oss , efter som de som kommer och utbildar oss har fel . Vill kunna det rätta . Du behöver ju inte vara så överlägsen . Jag böjer mig för kunskap. Utvecklingstörning är ett ord vi ALDRIG får använda till vår ungdomar.
Kod: F84.5Diagnostiska kriterier:
A. Ingen kliniskt signifikant allmän försening av språklig eller kognitiv utveckling. För diagnos krävs att enstaka ord skall ha uttalats vid två års ålder eller tidigare och att kommunikativa fraser har använts vid tre års ålder eller tidigare. Förmåga att klara sig själv, adaptivt beteende och nyfikenhet på omgivningen under de första tre åren skall ligga på en nivå som överensstämmer med normal intellektuell utveckling. Den motoriska utvecklingen kan emellertid vara något försenad och motorisk klumpighet är vanlig (dock inget nödvändigt diagnostiskt kriterium). Isolerade specialförmågor, ofta relaterade till onormala intressen och sysselsättningar, är vanliga, men krävs inte för diagnos.
Alltså: För att få en Aspergerdiagnos så måste du vara normalbegåvad. -
Nej jag har inte missuppfattat . Och vi får inte säga utveklingsstörda . Inte heller mogolider eller något annat .alla har Funktionshinder . I min sons diagnos står det lätt utvecklingsstörd med Asperger med drag av autistisk . Kvittar för mig vad han har nu . Han är nöjd bara han får orning på allt och sina gammla slott.
-
Men det är ganska mycket kaka på kaka där. Det kan inte stämma alls, då man inte har någon utvecklingsstörning om man har asperger. Man har normalt till hög IQ.Anonym (rätt ska vara rätt) skrev 2014-07-07 11:24:27 följande:
Nej jag har inte missuppfattat . Och vi får inte säga utveklingsstörda . Inte heller mogolider eller något annat .alla har Funktionshinder . I min sons diagnos står det lätt utvecklingsstörd med Asperger med drag av autistisk . Kvittar för mig vad han har nu . Han är nöjd bara han får orning på allt och sina gammla slott.
Sen är asperger en autismspektrumstörning, den ingår alltså i autismen.
-
Nej självklart ska man inte säga mongoloida om personer med Downs syndrom, men det är ju liksom en helt annan sak. Att inte få säga att en person har utvecklingsstörning är ju som att inte få säga att en person är synskadad, har en hjärnskada, eller varför inte en neuropsykiatrisk störning, dvs Asperger eller autism t.ex. Däremot mongoloid (eller mongo) är mer att jämföra med mupp, miffo, idiot osv. (trots att det ju från början enbart syftade på de mongolliknande drag läkarna ansåg att personer med DS har och inte alls menades som nedsättande)Anonym (rätt ska vara rätt) skrev 2014-07-07 11:24:27 följande:
...och jag tror inte heller att din son bryr sig ett skvatt om vad hans tillstånd kallas. Jag bryr min inte om vad min sons tillstånd kallas heller. Vid första utredningen fick han diagnosen Aspergers, fyra år senare stämde det bättre in på Tourettes med Aspergerdrag (eller autistiska drag, eftersom allt nu faller under benämningen autismspektrastörning). Men vet du, han är samma unge i alla fall, och det viktiga är att han får det stöd han behöver, inte att placera in honom i ett fack. -
Vad har jag för problem?enola skrev 2014-07-06 23:31:11 följande:
Aspergers (som inte är en bokstavskombination) ÄR en funktionsnedsättning. Däremot är det inte en utvecklingsstörning.
Personer med Aspergers är normalbegåvade, ofta högintelligenta. Utvecklingsstörning förekommer inte i kombination med Aspergers. Autism och utvecklingsstörning är däremot en vanlig kombination, och jag gissar att det är det TS har, i kombination med annan problematik.
-
enola skrev 2014-07-06 23:34:12 följande:Ja, att skriva är ett bra sätt att få ur sig jobbiga tankar och känslor. Så skriv på du :)
Tack snälla. -
Är det din tråd det här? Det är väl min tråd faktisk eller hur.Anonym (.) skrev 2014-07-06 23:40:06 följande:Tack snälla! Jag vill också får gehör också m.m.