Inlägg från: Troll Svea |Visa alla inlägg
  • Troll Svea

kommer jag få en till stor bebis?

Tror med att risk finns.

Min första var stor född i v. 41+6 vägde 4946 g och var 58 cm lång.

Min andra är född i v. 38+0 med planerad igångsättning han vägde 3706 g och var 50 cm. Kommer inte ihåg hur många % han låg över i viktkurva men han skulle väga en bra bit över 4 kg på bf.

Min tredje är född v. 37+5 vägde 4354 g och var 54 cm. Låg 22% över viktkurvan. Hade planerad igångsättning här med dock fick han lite bråttom och kom innan.

Har gjort glukosbelstning med de två sista men den inte visat på diabetes.

Du borde ju få möjlighet till planerad förlossning pga storleken om det är något du kan tänka dig. Prata med MVC om att du är orolig över storleken.

• Troll Svea

Min första förlossning var en mardröm. Sugklocka, klipp och yttre press. Hela magen var blå efter. Plus en bebis som hade svårt att syresätta sig och hamnade i kuvös.

Andra förlossningen var bra. Planerad igångsättning. Bebis ute 1,5 h efter att de tog hål på hinnorna.

Tredje gick bra men var traumatisk av andra orsaker. Gick fort från samtal till 112 till bebis ute tog 3,5h. Inte ett stygn.

Till mig sa läkaren att de inte vill att barnet ska väga över 4,5 kg vid förlossningen. Igångsättning blev framflyttad 4 dagar pga tul än vad som var tänkt från början. Jag vill inte bli snittad även jag skulle få. Även om det hängde i luften nu med sista.

Svar på tråden kommer jag få en till stor bebis?