• vaselin

När jag berättar om mitt sexliv beter sig mina kompisar alltid som om jag vore nån jädra freakshow

Att vara en free spirit i all ära men jag har svårt för människor som allt för öppenhjärtigt berättar om sitt sexuella leverne. Jag skulle inte säga att det är freakshowvarning på människor som under middagen berättar att de gillar att swinga, bli knullade i röven och då och då drar igång ett bögporrklipp. Men det är ju det här med att dela med sig lite för mycket av sig själv. Varför liksom?

Jag är inte särskild pryd, eller egentligen inte det minsta, men var sak har sin plats. Vuxna människor som villigt delar med sig av det som är privat vid fel tillfälle  uppfattas sällan som frejdigt frispråkiga. De framstår mest som uppmärksamhetshorande figurer. Sex säljer. I alla möjliga sammanhang. Så också i kompisgäng. Men det här med att gladeligen detaljerat berätta för alla vad man gör och vad man går igång på. Not cool.

I rätt sammanhang kan det gott och väl vara på sin plats att prata om sexuella aktiviteter. Men jag får känslan av TS gärna vill vara den skäggiga damen som visas upp cirkusen. Att det är roligt att framkalla lite olust och fascination hos människorna runt omkring. Och om det är TS:s grej är det väl bara att köra.

• vaselin
    P30 skrev 2014-07-09 10:49:44 följande:
    Jag gillar att prata sex. Det var nog väldigt länge sedan jag hade en diskussion om sex för att få uppmärksamhet, det får jag nog ändå. Jag har inga som helst problem att berätta smaskiga detaljer om vad som helst. Jag har inga problem med att min sambo gör likadant och att de flesta i bekantskapskretsen förmodligen har järnkoll på exakt hur stor kuk jag har eller hur jag låter när jag kommer. Hon har inga problem med att jag berättar om vårt, mitt eller hennes sexliv.

Däremot är det ju extremt mycket roligare att prata med någon som vill prata. Jag kan lika gärna sitta tyst och lyssna som att berätta själv - och att berätta smaskiga detaljer för någon som inte vill höra, det är ju själva definitionen av att kasta pärlor för svinen.

Så, alla är ju inte som jag. Men för mig handlar det inte om att få uppmärksamhet, det handlar om att prata om något som berör, som är på riktigt och som är en hobby. Låt oss ta en analogi. Jag gillar att cykla landsväg. Jag pratar hellre om cyklar, teknik, taktik och rundor med någon annan som cyklar och jag berättar gärna om någon är intresserad. Jag tvingar inte fast folk som hatar cyklar i timslånga monologer om sadelhöjd och gpsinställningar, men lyssnar gärna på andras åsikter om det.

Det kanske inte behöver vara svårare än så? Är det något man är intresserad av och om man inte tycker att det är så jäkla kilahonkigt, då pratar man om det med andra intresserade. Och om någon annan visar att de är ointresserade (eller om jag uppfattar att de är det ändå), då slipper de.
    Jag tycker också om att prata sex. Men var sak har sin plats. När man var 20 var det asfränt att sitta med tjejkompisarna, dricka vitt vin, tro att man är SATC och prata om sitt sexuella leverne. Varit där, gjort det. Det är på något sätt ett led i att bli en vuxen sexuell individ. Då berättade man gladeligen om liggets kuk och vad har gjort med den. På samma sätt som yngre män glatt berättar om brudar de satt på.

När människor som passerat vuxengränsen med råge håller på med sådant är det något som är skumt. Att hela bekantskapskretsen vet hur någons fitta ser ut är för mig mycket märkligt. Inte om de skulle ha råkat se den. Men att alla känner till smaskiga detaljer om hennes fitta för att hennes sambo har berättat om den. Nej tack.

Det handlar inte om att vara pryd. Det handlar om att låta det privata vara privat. Men i det ständigt uppkopplade och samhället vi lever i och där människor med glädje exponerar såväl ut- som insida så är privatlivet ett minne blott. På gott och ont.

Kuk, fitta, knulla. Vi har alla hört orden förut. För vuxna människor är det inget nytt. 

Jag tror inte att trådstarten handlar om att prata om saker som andra människor är ointresserade av. Långa monologer om något åhörarna är ointresserade av är inget annat än bristande social kompetens. Att prata om det som är privat vid fel tillfälle är för all del också ett utslag av social inkompetens.

I det här fallet verkar det handla om ett i kompiskretsarna (jag tror TS nämner att det är flera) ett öppet samtalsklimat där man faktiskt diskuterar sex och där TS upplever sig vara en freakshow alla andra ha boring svennesex. 

Hon skriver själv att hon nyss har kommit på att sex är roligt och skönt. Bättre sent än aldrig! Och jag misstänker att hon gärna är den där skäggiga damen som väcker andras förundran. Och om TS tycker om det så varför inte? 

Jag har dock svårt för integritetslösa människor som vänder ut in på själva så fort tillfälle ges. Sådana som liksom bara öppnar upp och häller ut hela själv över en utan att man har bett om det. 

När jag läst trådstarten igen ligger det nära till hands att tro att TS bara vill höra att att det är sexigt med kvinnor som kan ta för sig och som mer än gärna pausar den streamade tv-serien man tittar på för att ge sin sambo huvud en vanlig vardagskväll. Och det är väl inget fel med att vilja ha den bekräftelsen heller.
Svar på tråden När jag berättar om mitt sexliv beter sig mina kompisar alltid som om jag vore nån jädra freakshow