Inlägg från: Anonym (ålder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ålder)

Rimlig lön för 15-årig barnvakt?

Jag tycker inte åldern ska spela någon större roll, hon utför ett arbete som en 20-åring hade gjort ungefär likadant. Hade det varit en 20-åring så hade det låtit helt annorlunda här.

Finns femtonåringar som suttit barnvakt i fler timmar åt småsyskon, kusiner... än vad en vuxen gjort.

• Anonym (ålder)

Som svar på frågan, 65 kr/tim är för lite. Hade det bara varit ett barn som var lite äldre och självgående hade det varit mer okej. Nu rör det sig om två barn under sex år. Om jag ska säga en summa så skulle det vara 100 kr, men minst 90 kr.

• Anonym (ålder)
    Anonym (kalle) skrev 2014-07-02 23:33:09 följande:
    Jag har anställda sommarjobbare som är 16 år och de får 76 kr enligt kollektivavtal med facket. De utför i princip samma sysslor som vuxna som har betydligt mer i lön.Skillnaden är att vuxna ska leva på sin lön medan det är fickpengar för ett barn som är 16
    Skulle en 15 åring ha samma lön som en vuxen skulle hen inte få något jobb utan då skulle jobbet gå till en vuxen
    Nu vet vi inte hur mycket erfarenhet den här femtonåringen har. Men om vi säger att hon har suttit barnvakt åt sina yngre syskon i två år, och alltså har två års erfarenhet, är det då rimligt att en tjugoåring som aldrig suttit barnvakt ska få mer i lön?

Poängen är att hade vi pratat om en tjugoåring här hade det låtit helt annorlunda, och då även om tjugoåringen hade bott hemma gratis.
  • Anonym (ålder)
    Anonym (kalle) skrev 2014-07-02 23:45:06 följande:
    Det finns en skillnad, 20 åringen ska kunna leva på lönen medan 15 åringens lön är fickpengar.
    Ingen kommun . landsting, stat, eller privat arbetsgivare betalar en 15 åring 100 kr i timmen
    Det är lätt att anta saker och ting. Nu råkar jag känna gymnasieungdomar som fått ge sin lön, antingen hela eller en stor del, till sina föräldrar eftersom de inte fått något studiebidrag för sitt barn under sommaren. En tusenlapp gör stor skillnad i många hushåll. Samtidigt känner jag ungdomar på över 20 år som bor hemma helt gratis.

Till TS, ta reda på mer om femtonåringen. Erfarenhet m.m.
  • Anonym (ålder)
    Anonym (kii) skrev 2014-07-03 00:06:56 följande:
    Du får tycka att det är sjukt, men lika arbete ska ge lika lön.

Men sen kanske du kan svara på det som ingen annan vill svara på, om nu 15åringar är sämre varför väljer man det billigaste och sämsta man kan hitta när man söker barnvakt till sina barn?
    För att folk vill ha billig arbetskraft. Har en kompis (vuxen) med lång erfarenhet av barnpassning som hamnade på en intervju hos en familj som ville betala löjligt låg lön. Min kompis tackade för sig och gick.

• Anonym (ålder)

Vill tillägga att en femtonåring behöver inte vara sämre än en vuxen barnskötare.

• Anonym (ålder)
    Anonym (....) skrev 2014-07-03 00:22:56 följande:
    Vad du och vissa andra missar är det ansvar som följer med att passa så små barn...
    Ja, jag tog också upp detta innan. Det rör sig om två barn under sex år. Lönen måste höjas. Det är skillnad på att sälja jordgubbar och att ta hand om två småbarn.
Svar på tråden Rimlig lön för 15-årig barnvakt?