Inlägg från: Anonym (Svårt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svårt)

Rimlig lön för 15-årig barnvakt?

Jag tycker att minst 90 kr i timmen är rimligt. 65 kr i timmen är inte så mycket, det är mindre än vad jag fick när jag var 13 (inte som barnvakt dock). Men det finns ju endel saker att ta hänsyn till tex hur långt hon har att åka till er, om hon får mat och snacks osv.

• Anonym (Svårt)
    Anonym (kii) skrev 2014-07-02 22:09:10 följande:

90kr/timmen för ett svartjobb helt utan rättigheter? Tycker du inte att det är dåligt? Dom har ju inget kontrakt alls, hon kan bli uppsagd utan förvarning.

Vad menar du nu? Jag antar väl att hon inte bara blir uppsagd när som helst, och vadå svartjobb utan rättigheter? Isåfall är väl 90 bättre än 65 ur hennes perspektiv?
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (kii) skrev 2014-07-02 22:20:11 följande:

Det spelar väl ingen roll vad som antas, sanningen är ju att hon inte har några rättigheter utan måste leva på att arbetsgivaren är snäll mot henne och inte behandlar henne som skit.

Och såklart 90kr är bättre än 65 men det är fortfarande för lite eftersom hon ger upp så mycket genom att ta ett svartjobb.

Tror du att TS är en dålig arbetsgivare som kommer behandla tjejen som ska passa hennes barn dåligt?
  • Anonym (Svårt)

Vill bara tillägga att bara för att man inte betalar skatt så jobbar man inte svart. Man betalar inte skatt om man tjänar mindre än ca 18 000 - 19 000 kr (vet inte årets belopp) och det gäller alla jobb. Vi vet ju inte om TS är Skatteverket själv men kan kanske utfå från att allt sånt är löst osv. Hon vill i detta fall veta rimlig lön och vad hon ska tänka på när hon väljer barnvakt. Det är trots allt hennes barn, det viktigaste som finns i hennes liv, det handlar om. Så tips på vad hon ska tänka på när hon väljer är nog mer relevant nu! Lönen hon nog fått ett hum om nu.

(Detta är ingen diss till någon så hoppas ingen tar det så)

Svar på tråden Rimlig lön för 15-årig barnvakt?