BandAnna skrev 2014-07-03 08:27:14 följande:
Äh chilla TS.
Dels var det inte ditt bröllop och dels så är det brudens och brudgummens business att bry sig om det där.
När jag läser trådar som den här blir jag så otroligt glad över att ha vänner som verkligen inte bryr sig ett dugg om det där med dresscodes.
Det senaste bröllopet jag besökte var när en av mina nära vänner skulle gifta sig. Det var det som att delta i Woodruffs freakparade.
Man hittade allt från finklädda damer, till unga tjejer i korta kläningar, till hippies i haremsbyxor och svartrockare i sina utstyrslar. Och oj så roligt och gemytligt vi hade allihop.
Fast jag kan tycka att det skapar en osäkerhet, om det inte står någon klädkod. För det är inte roligt att komma sämst klädd - men det är ännu värre att komma finast klädd, och känna sig tillgjord och löjlig i aftonklänning mitt ibland alla jeans och jeanskjolar. Klädkoden garanterar att man inte gör bort sig, om man bara håller sig inom dess ramar.
Dessutom (och detta är min egen erfarenhet): det hjälper inte att man känner brudparet. För när det gäller just ett bröllop, så är det ofta föräldrarna som har ett stort inflytande över planeringen, och det kommer även att komma äldre släktingar och vänner till familjen. Kommer man dit i den klädsel som brukar gälla när bruden har fester annars, så kan man finna att man står där som en katt bland hermelinerna i sina enkla bomullskläder, eller ännu värre skrikiga och utmanande kläder - när alla andra plötsligt är stiliga och propra...