MxMeNow skrev 2014-07-02 01:12:54 följande:
Då ska du se grannungen (3 år) som kommer hit varje kväll och ringer på dörren efter nio, hon vill leka. Eller hennes storasyster (5 år) som lallar hit vid åtta på morgonen och ringer på dörren tills någon öppnar.
Alla har olika regler, och vissa uppenbarligen inga regler alls. Jag lär mina barn att alla är olika och därmed också gör på olika sätt.
Vi har också varit med om det, från barn som inte har några rutiner, föräldrar som tror att barn liksom bara ska sköta sig själva medans man som vuxen pysslar med sitt.
Mot dessa barn OCH föräldrar har vi fått lov,att vara väldigt tydliga, annars blir det katastrof. När barnet kommer och vill börja leka halv åtta på kvällen säger vi att "Nej, nu är det dags att varva ner, nu är det kväll, men välkommen till oss i morgon efter nio på förmiddagen". Om då ungen kommer på förmiddagen kan man nästan slå vad om att hen inte ätit någon frukost, utan börjar sitt,besök med att fråga efter en macka. För att leken ska funka bättre brukar jag ge hen en smörgås eller frukt, det brukar vara när mina barn äter mellanmål. Vid tolv-ett äter vi lunch, och då brukar hen också få det, för att kunna leka. Deras familj har något slags lunch runt tre, och middag vid nio, då barnen är alldeles för trötta och/eller sockerspeedade (fått godis och glass, läsk som mellanmål hela dagen) för att kunna äta ordentligt. Skrik och bråk och sura barn blir det hos dema Vill barnen leka med varandra får de vara här, annars funkar det inte, från föräldrarna kan inte sätta normala gränser och barnen testar hela tiden eftersom ingen vuxen är konsekvent och förutseende. Inte heller gör de någonsin något tillsammans med barnen, som att baka eller måla. Det är mycket "hänga med till pappas/mammas kompis" då barnen i stort sett får sitta och vänta och spela på sin mobil (ibland har våra barn följt med dit) tills de vuxna pratat klart.
Vid sex-sjutiden senast får kompisarna gå hem för vi vill gärna ha en liten stund för oss själva då vi badar, läser saga och masserar barnen innan de ska sova. Vi säger till grannbarnen att våra barn måste ta det lugnt på kvällen för att kunna sov bra, och att alla andra får göra det som passar bäst för just deras familj.