• Bea73

Trött på grannens slappa uppfostran

Har en granne med två barn i samma ålder som våra. Våra barn har lägg tider vid halv åtta-åtta till vardags och ca nio nu på ledigheten. Grannens ungar är uppe hur sent de vill som de stolt påpekar för åra barn. Våra barn får gliringar om att ska ni gå och lägga er nu, vi ska ta en ykeltur nu osv. Är grymt trött på dessa slappa föräldrar som släppe dem vind för våg att det är olika regler kan jag köpa men att de retas om de morr....

• Svar på tråden Trött på grannens slappa uppfostran
  • Remia

Vissa barn här på gården har påpekat att min son går in tidigt och att de minsann får vara ute så länge de vill. De har frågat varför min son inte får vara ute. De har inte direkt retats, men tjatat...
    En gång sa jag att jag vill umgås och mysa med min son, att jag tycker om att ha honom hemma och att vi vill ha tid tillsammans osv. 
    Då blev det tyst. 

• gbgumman
    Mälaröbo skrev 2014-07-01 22:51:45 följande:

Allvarligt??!! Menar du på allvar att alla borde göra som du för att du/dina barn ska få det lättare?? Mina barn får göra massor med saker som deras vänner INTE får, och det finns massor de INTE får göra som vännerna får. Livet är inte rättvist och din familj är inte facit! För övrigt är det bara att vänja sig, det blir inte bättre när de blir äldre!

Samma här. Vi har knappt haft några läggtider. De måste gå och lägga sig när vi märker att de behöver det. Så länge morgonrutiner funkar tänker inte jag hitta på några regler kring sovtid. Skapar inte regler alls i onödan.
  • AnnaSthlm

Grannungar som ringer på dörren vid 8på mmorgonen och 21 på kvällen?! Jag hade skällt ut både dem och deras föräldrar, och vid upprepade busringningar polisanmält detta.

• MxMeNow
    AnnaSthlm skrev 2014-07-03 06:10:08 följande:
    Grannungar som ringer på dörren vid 8på mmorgonen och 21 på kvällen?! Jag hade skällt ut både dem och deras föräldrar, och vid upprepade busringningar polisanmält detta.

Det är inte busringningar och jag tror inte polisen arresterar en femåring och treåring. Föräldrarna har noll koll på barnen så dem går det inte att prata med. Det har blivit ett riktigt stressmoment i vår vardag.
  • Adoniram

Det kanske är jobbigt nu. Men om ett par år, när grannens ungar får diverse bokstavskombinationer som diagnos och dina barn klarar att uppföra sig normalt, så kommer det att kännas värt besväret.

• Hallonbåt02
    Adoniram skrev 2014-07-04 22:03:02 följande:

Det kanske är jobbigt nu. Men om ett par år, när grannens ungar får diverse bokstavskombinationer som diagnos och dina barn klarar att uppföra sig normalt, så kommer det att kännas värt besväret.

• glassen

Nästa gång du hör detta säger du till barnen att det inte är okej att de pratar på detta sätt. Om inte deras föräldrar klarar av att sätta gränser så gör du dem i alla fall en tjänst om du agerar vuxen och talar om vad som är rätt och fel.

• Amanda84

Vad säger barnen, som ringer på dörren, när du säger att de ringer på för sent? Om du hör dem retas, så får du väl helt enkelt prata med dem, tycker jag. Det är ju bara att säga som det är: att dina barn lägger sig tidigt eftersom ni går upp tidigt och att barnen är trötta. Det allra mesta kan man förklara för barn så att de förstår.

• En blå giraff

Jag har också upplevt det där. Grannens barn som är 3 och 7 kan vara ute till kl 21.30 nu på sommaren ÄVEN om de ska upp till dagis/fritids dagen efter. Men jag säger bara åt mina barn att de behöver lägga sig i tid för att orka upp. I vår familj bestämmer jag och pappan när läggtiden är även om kompisar har andra tider. Ibland blir mina barn sura men det är ju för deras bästa. Jag tycker inte man behöver förklara så mycket. Olika regler gäller i olika familjer.

• En blå giraff

Hade dock tydligt markerat för barnen och deras föräldrar att det inte är OK att ringa på eller vara på vår studsmatta efter att mina barn gått in på kvällen.

• Oleg
    Adoniram skrev 2014-07-04 22:03:02 följande:

Vad sjutton har bokstavskombinationer med det hela att göra? 

God eller dålig uppfostran kan man ha oavsett funktionshinder. Föräldrar till bokstavsbarn får ofta slita häcken av sig för att få de mest triviala vardagssaker att fungera, sådant som andra barn lär sig av bara farten.
  • Oleg
    MxMeNow skrev 2014-07-02 01:12:54 följande:

Då ska du se grannungen (3 år) som kommer hit varje kväll och ringer på dörren efter nio, hon vill leka. Eller hennes storasyster (5 år) som lallar hit vid åtta på morgonen och ringer på dörren tills någon öppnar.

Alla har olika regler, och vissa uppenbarligen inga regler alls. Jag lär mina barn att alla är olika och därmed också gör på olika sätt.

Vi har också varit med om det, från barn som inte har några rutiner, föräldrar som tror att barn liksom bara ska sköta sig själva medans man som vuxen pysslar med sitt.

Mot dessa barn OCH föräldrar har vi fått lov,att vara väldigt tydliga, annars blir det katastrof. När barnet kommer och vill börja leka halv åtta på kvällen säger vi att "Nej, nu är det dags att varva ner, nu är det kväll, men välkommen till oss i morgon efter nio på förmiddagen". Om då ungen kommer på förmiddagen kan man nästan slå vad om att hen inte ätit någon frukost, utan börjar sitt,besök med att fråga efter en macka. För att leken ska funka bättre brukar jag ge hen en smörgås eller frukt, det brukar vara när mina barn äter mellanmål. Vid tolv-ett äter vi lunch, och då brukar hen också få det, för att kunna leka. Deras familj har något slags lunch runt tre, och middag vid nio, då barnen är alldeles för trötta och/eller sockerspeedade (fått godis och glass, läsk som mellanmål hela dagen) för att kunna äta ordentligt. Skrik och bråk och sura barn blir det hos dema  Vill barnen leka med varandra får de vara här, annars funkar det inte, från föräldrarna kan inte sätta normala gränser och barnen testar hela tiden eftersom ingen vuxen är konsekvent och förutseende. Inte heller gör de någonsin något tillsammans med barnen, som att baka eller måla. Det är mycket "hänga med till pappas/mammas kompis" då barnen i stort sett får sitta och vänta och spela på sin mobil (ibland har våra barn följt med dit) tills de vuxna pratat klart.

Vid sex-sjutiden senast får kompisarna gå hem för vi vill gärna ha en liten stund för oss själva då vi badar, läser saga och masserar barnen innan de ska sova. Vi säger till grannbarnen att våra barn måste ta det lugnt på kvällen för att kunna sov bra, och att alla andra får göra det som passar bäst för just deras familj.

Svar på tråden Trött på grannens slappa uppfostran