Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?

Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 09:38:54 följande:

Nej, det gör han inte.

Det handlar ju om ifall mina föräldrar vill och har möjlighet till det isåfall.

Enligt honom så är allting mitt fel oavsett trots att det är hans.

Vad är hans fel?

Du får nog hitta en lösning som följer er överenskommelse eller så ringer du och pratar med honom om en lösning.. Det är inte hans fel att du är gravid och inte kan följa överenskommelsen, du har haft gott om tid på dig att hitta en lösning så jag förstå inte varför du först nu funderar över det.

Förslag

1. Ring och prata med honom, var ödmjuk och förstå att det är du som ber om en uppoffring från hans sida.

2. Din nuvarande pojkvän kan lämna barnen

3. Dina föräldrar kan lämna barnen

4. Dina föräldrar tar hand om barnen hemma hos dig.

5. Din pojkvän eller dina föräldrar eller annan vän/släkting lämnar barnen tidigare hos honom.

Din illvilja mot att barnen ska vara hos honom lyser igenom tydligt i din inställning och ovilja till att planera. Den oviljan kan se väldigt illa ut om ditt ex går vidare med det..
  • Anonym (....)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 10:12:12 följande:

Som jag skrev så gillar inte jag honom och inte min familj heller. Han har misshandlat mig, nästan kört över min mamma med bilen, vägrat att ta ansvar för barnen när vi hade gemensam vårdnad med inställningen att han ändå inte kunde påverka någonting. Ena barnet har en diagnos och han vägrade att medverka för att hen skulle få rätt hjälp utan det var enklare att gå med på att ge mig ensam vårdnad. Den här pappan har inte lagt två strån i kors för barnen men ger mig skulden för allting så fort han får chansen. Han vägrar att samarbeta och tar chansen att utpeka mig som dålig så mycket som möjligt.

Barnen vill oftast inte dit så ursäkta mig om jag inte känner för att anstränga mig för mycket vad gäller honom.

Om du inte har bevis så kan det ses som ett försök till smutskastning av pappan om du går runt och säger sånt. Det är bara du som ser ut som en dålig förälder om du pratar illa om honom och inte följer överenskommelsen kring umgänge.

Det är nog mycket vanligt att föräldrar försöker smutskasta sina ex för att få mer att säga till om kring barnen. Därför ska du enbart ta upp dom saker som du har bevis för.

Kom ihåg att du ska göra allt du kan för att underlätta umgänge och att barnen alltid har rätt till båda sina föräldrar.
  • Anonym (....)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 12:35:54 följande:

Om jag inte har bevis?? Vilken typ av bevis måste jag ha egentligen, räcker det inte med polis, psykolog, lärare och läkare? Barnen har sett och hört saker som inga barn bör göra så att säga att det inte finns bevis är befängt.

Då får du ju gå rättsligt till väga. Om dina barn verkligen är utsatta för våld så förstår jag inte varför du inte driver detta vidare?! Har du vittnen polis, psykolog, lärare och läkare så är det ju inga problem att sätta honom i fängelse. Jag vet ingen mamma som frivilligt skulle gå med på umgänge med n pappa som utsätter dom för våld. Varje mamma jag känner skulle driva detta rättsligt hur långt som helst.

Det hjälper inte dina barn att du smutskastar honom utan rättslig grund eller att du försvårar umgänge. Har barnen rätt till umgänge med sin pappa så ska du göra allt för att förenkla det.

Om det du säger stämmer så tycker jag att det är konstigt att inte alla instanser redan anmält, då polisen, läraren och läkaren har en sträng anmälningspliktig när det gäller barn som utsätts för våld.
  • Anonym (....)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 14:01:43 följande:

Så länge inte barnen blivit utsatta för våld så finns det ingenting jag kan göra har jag fått höra.

Att barn får bevittna våld jämställd med att barnen blir utsatta. Det vet alla som arbetar med barn( lärare, läkare och polis)

Så läkaren, läraren och polisen begår alla stort tjänstefel som inte har anmält! Deras anmälningspliktig är mycket sträng.

Så antingen så överdriver du eller så begår alla dessa människor ett stort tjänstefel som låter detta fortsätta. Om du verkligen tror att barnen far illa hos honom så förstår jag fortfarande varför du inte gått vidare? Allt är mycket underligt, en mamma som tror att sina barn far illa med anmäler inte pga nåt hon hört?

Om barnen verkligen far illa hos honom så borde alla tjänstemän som du varit i kontakt med anmält (speciellt då dom sagt till dig att dom bevittnat skadorna hos barnen). Dom bryter mot lagen annars.

Om barnen inte far illa där så ska du inte gå runt och säga så och inte försvåra umgänge.

Så anmäl idag! Ring dina vittnen (polisen, läraren psykologen, och läkaren) och påminn dom om deras anmälningsplikt och säg att du nu vill då vidare. Då slipper dina barn utsättas och skadas mer. Ring omedelbart om du bryr dig om dina barn.
  • Anonym (....)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 14:34:36 följande:

Du skulle bara veta så mycket jag har googlat runt på detta område, haft kontakt med fr, mailat med advokater och dylikt men så länge barnen inte blivit utsatta för våld så har jag inte mycket att vinna på att dra igång någonting.

Visst, har fått rådet att kontakta soc för en utredning men vet att dom inte skulle hitta något fel eftersom han vet hur man spelar folk och skulle aldrig visa en negativ sida utåt. Sen så vill jag skydda barnen från att bli utpekade på sin nya skola eftersom det även blir kontakter där. Det känns som att jag har tillräckligt med Bup, skolkontakter iom ena barnets behov av särskilt stöd, ett nytt barn på g osv. Jag orkar helt enkelt inte utan har väl egentligen väntat på att barnen ska säga ifrån själva att dom inte vill åka till honom eftersom det ska lyssnas mer på deras önskemål ju äldre de blir.

Om du nu inte orkar ta itu med dina barns säkerhet så gissar jag att dom inte tar nån skada av att vara hos sin pappa. Hade dom tagit skada så hade du förhoppningsvis " orkat" kämpa för dina barn. ;)
  • Anonym (....)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 14:55:02 följande:

Det var det fräckaste! Jag har uppfostrat mina barn utan hans hjälp i snart 8 år, har fått genomgå bup-utredningar, psykologer, sjukvård, skolhälsovård osv så att säga att jag inte kämpar för mina barn är bullshit men en människa orkar inte hur mycket som helst.

Nu sitter jag här höggravid så låt mig för i helvete ha tillåtelse att inte "orka" mer just nu.

Dessutom så kom detta åter upp till ytan för ett halvår sedan för innandess så hade han lovat mig dyrt och heligt att han gick att lita på och att han inte var våldsam längre. Jag hoppades väl så innerligt att jag gick på det. Sen så kommer då flickvännen och berättar hur han sig de senaste åren.

Men du måste hålla med om att det låter väldigt underligt. Att polisen säger att det är skadligt för barnen att umgås med pappan, lärarna säger att det skadar barnen att umgås med pappa, psykologen säger det samma och läkaren säger också att det skadar barnen att umgås med pappa. Och du anmäler inte?

Polisen som har anmälningsplikt när barn far illa anmäler inte (dom måste anmäla misstanken även om barnet och båda föräldrarna vägrar anmäla eller vittna) ?! Läraren med sin anmälningsplikt anmäler inte och läkaren med sin stränga anmälningsplikt anmäler inte?! Detta är ALLA personer som är SKYLDIGA att anmäla när det ens finns minsta pyttelilla misstanke om att barn far illa. Annars bryter dom mot lagen. Dom står och säger till dig att det är skadligt för barnen att vara med pappan men ingen anmäler detta. Inte du heller. Du ber inte ens om en utredning. Tala om att barnen blir svikna av alla vuxna..

Eller är det så att dom har det rätt bra hos pappa?
Svar på tråden Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?