Inlägg från: Anonym (Samma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Samma)

Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?

För det första, har ni avtal på var ni skall hämta/lämna?
    Isf gäller det.

Har ni inte avtal och pappan hävdar att ni alltid hämtar/lämnar på ett särskilt ställe tror jag det kan bli svårt att få förståelse för varför han ska åka längre. Det åligger nog snarare dig att ombesörja att barnet transporteras dit det ska för överlämning.

• Anonym (Samma)

Finns inget avtal och ni hämtar/lämnar på lite olika platser så skall ni nå en samsyn och frakta barnet halva vägen var.

• Anonym (Samma)

Ensam eller gemensam vårdnad har fö inget med det hela att göra. Allt handlar om att barnet skall så lättsamt som möjligt ha tillgång till sina föräldrar

• Anonym (Samma)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 08:43:59 följande:
    Vi har inga skrivna avtal, han vill inte ha någon vårdnad eller vara delaktig i någonting.

Barnen vill ju inte ens dit.

Vet SÅ väl hur otroligt jobbigt det är när barnen är väldigt tydliga med att de inte vill men faktum kvarstår.

Du har ingen rätt att förvägra umgänge! (tro mig jag har lärt mig detta den hårda vägen då exxet här varit under flera olika utredningar osv men jag iaf måste lämna över barnet för att inte utpekas för umgängessabotage)

• Anonym (Samma)
    sextiotalist skrev 2014-07-01 08:49:55 följande:

Om en tingsrätt ser det som försvårande av umgänge när mamman ligger på sjukhus och barnen är hos sina morföräldrar, då skulle det vara konstigt. Jag misstänker att just den situationen som ts beskriver inte ses som umgängessabotage, utan en tillfällig lösning under en unik situation

Eller så tolkar TR det som att hon vetat om det sedan tidigare och därför borde ha, tillsammans med pappan, planerat och nått en lösning.
    Inte bara sagt nej.

Hade det ist varit så att det blev förlossning på vanligt sätt hade kanske TR kunnat ha haft överseende med det (men ajg är tveksam till det också, man vet ju i regel ungefär när man ska föda och bör således ha planerat för hur umgänget ska se ut då)

• Anonym (Samma)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 08:54:46 följande:
    Jag förvägrar ju inget umgänge, bara det att han får hämta upp på ett annat ställe eftersom han jobbar länge på torsdag och inte försöker att ändra det.

Det är liite svårt för mig att lämna över som vanligt när jag kommer att ligga uppsprättad på sjukhuset.

Oka vi backar lite.

När ska han hämta egentligen?
    Var brukar han hämta?
    HUr mycket längre måste han åka denna gång om du inte hjälper till att lösa det?

• Anonym (Samma)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 09:09:43 följande:
    Men pappan har ju vetat om att jag varit gravid i åtminstone ett halvår och måste ha vetat om att det kunde bli såhär under minst lika lång tid eftersom barnen är hos mina föräldrar när det krävs.

Jag har inte sagt nej annat än att det inte är säkert att dom kommer att kunna hämtas upp på vanliga stället. Jag kan väl inte komma och kräva att han ska ändra jobbtider utan det får väl komma ifrån honom isåfall om han nu tycker att det är jobbigt att hämta någonannanstans.

Sen så tycker vi att det är verkligt dåligt av honom att inte låta barnen få vara hos sina morföräldrar och hälsa på sitt nya syskon sen när han själv bara tycker att det blir problem. Hur mycket bryr man sig om sina barn om man inte har förståelse för deras önskemål utan bara är ego??

Man kan lätt utläsa att du, som någon skrev tidigare, vill förhindra deras umgänge och samtidigt ha ryggen fri vilket jag mycket väl kan förstå.

Man tycker att han borde ha förståelse och hjälpa till att underlätta men det funkar inte så. Ni har båda två samma ansvar att se till att det funkar vilket betyder att du kanske måste svälja hårt och vara the bigger woman denna gång.

Bara för att han beter sig som en infantil barnunge behöver ju inte du göra det eftersom de enda som drabbas av det är barnen.

• Anonym (Samma)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 09:17:11 följande:
    Han brukar hämta på en allmän plats i våran stad på fredag eftermiddag eller tidig kväll beroende på när han kan vara där.

Den extra sträckan denna gången handlar om 20-25 min extra på motorvägen ca 3,7 mil utöver de 4 mil som han kör i vanliga fall.

OKa iom att du skriver allmän plats tolkar ajg det som att han inte brukar hämta hemma hos dig öht?

Då är det nog som så att du får se till att barnen befinner sig där de brukar den tid ni kommer överens om. Det är nästan dubbel så långt för honom att köra och anledningen till varför han måste köra längre är ditt "fel"

och som jag skrev, man kan tycka att han borde ha förståelse och inte bråka om det men han har rätten att bråka vilket många tyvärr utnyttjar så långt det går.

• Anonym (Samma)

Det är väldigt lätt att förstå att du är förbannad TS (säkert med all rätt) men försök, försök att släppa det och ist tänka lösningsorienterat.

Han kan inte hämta hos dina päron. Ungarna SKA dit.

Hur gör du det enklast för barnen att ta sig till sin pappa?

Någon skrev att dina päron kan vara hemma hos dig med barnen, klockren lösning! Då kan ju mormor ta med barnen till en allmän plats därifrån?

• Anonym (Samma)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 10:12:12 följande:

Som jag skrev så gillar inte jag honom och inte min familj heller. Han har misshandlat mig, nästan kört över min mamma med bilen, vägrat att ta ansvar för barnen när vi hade gemensam vårdnad med inställningen att han ändå inte kunde påverka någonting. Ena barnet har en diagnos och han vägrade att medverka för att hen skulle få rätt hjälp utan det var enklare att gå med på att ge mig ensam vårdnad. Den här pappan har inte lagt två strån i kors för barnen men ger mig skulden för allting så fort han får chansen. Han vägrar att samarbeta och tar chansen att utpeka mig som dålig så mycket som möjligt.

Barnen vill oftast inte dit så ursäkta mig om jag inte känner för att anstränga mig för mycket vad gäller honom.

återigen, du har säkerligen goda skäl till varför du inte vill underlätta för honom men i denna situation MÅSTE du strunta i det!

Tingsrätten ser väldigt hårt på föräldrar som inte fokuserar på barnens bästa och så länge du inte har bevis för att barnen far illa hos honom skall du underlätta för dem att komma dit.

Så enkelt är det.

• Anonym (Samma)

Med tanke på det antal försök du gjort att nå honom så kan jag tycka att du gjort vad du kan.

Däremot har jag ingen aning om vad du ska säga till barnen; "pappa, kanske kommer hämta er"

• Anonym (Samma)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-03 07:22:13 följande:

Vi har redan sagt till barnen att eftersom inte pappa svarat på hela veckan så får dom åka till mormor torsdagkväll och dom tittade lite konstigt på mig och frågade, Men det skulle vi väl ändå för vi ville ju inte åka till honom denna gången? Hmm, barnen verkar ha varit helt inställda på att dom skulle få vara hemma och hälsa på bebisen på sjukhuset. Dom har väl förutsatt att pappan godkänt" detta eftersom dom pratat om att dom velat göra så så länge även med honom tydligen? Om så är fallet så förklarar det ändå inte varför han inte kunnat bekräfta detta till mig?

Jag kan dra en liknelse vid mitt barns far...

Jag messade honom för två dagar sen och frågade om barnet kan komma hit på onsdag nästa vecka (har byte på torsdag egentligen) för vi ska åka på semester på torsdag.

Ännu inget svar....

Svar på tråden Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?