• ceke

bakåtvänd bilbarnstol till lång 2.5-åring i ford mondeo 08

Vi har en Ford Mondeo 08 och två barn. Vår äldsta, nu 2.5 år har hittills haft en maxi - cosi mobi som vi varit supernöjda med, men han har bara ca 5 cm kvar att växa i den innan de blir för kort i ryggen åt honom. Vår yngsta är nu 7 månader och vi har börjat kika på som nr 2 till honom. Tycker dock det är svårt hur vi ska tänka samt vildaste som funkar bra i en Ford mondeo.

Vi tittar antingen på att köpa en ny bakåtvänd till äldsta och ge yngsta mobin. Alternativt köpa två nya stolar som lätt går att justera axelbanden på så det är lätt att flytta vem av dem som sitter bak resp fram i bilen utifrån vilken konstellation som åker bil tillsammans.
    Vilka stolar rekommenderar ni? Vi har kikat mest på britax multiTech alternativt max way. Viktigt är dock att det funkar med benutrymme samt att barnet inte blir hängande med huvudet då det somnar då vi åker en del långa sträckor.

Vill även att vår 2.5-åring ska kunna åka bakåtvänd så länge det bara är möjligt och funderar på vilka stolar det funkar med då han är lite längre enbart som följer normala.

• Svar på tråden bakåtvänd bilbarnstol till lång 2.5-åring i ford mondeo 08
  • pigglet

Har en Ford Mondeo ´04, men jag vet att det är stor skillnad på benutrymmet bak på de olika årsmodellerna. Så jag vet inte hur er är. Vår bil är i alla fall enoooorm bak!

Britax twoway är lång i ryggen. Och så finns det flera andra, nya stolar som jag inte har koll på. Men jag vet att det finns flera här på fl som är insatta, kanske de hittar hit om du har tur.

Mitt bästa tips är att ta bilen och åka till en välsorterad affär och prova ut stolarna i er bil med 2,5-åringen. Då ser ni vad som funkar bäst.

Och så tänker jag att 5 cm kvar i längden i ryggen, då kanske han kan ha stolen i ett par år till? De växer inte SÅ snabbt efter 2 år, och inte just ryggen heller. Men du tänker nog rätt som köper en större till den äldre, när ni ändå ska köpa nytt.

• mammalovis

Vi har en Maxi Cosi mobi till 3,5-åringen hon har ca 5 cm kvar är 99 cm lång. Till lillasyster köpte vi en Britax Maxway då vi ville kunna placera en stol mitt bak när bonussystern är med. Den fungerade bra i vår Ford Mondeo 08 när vi testade i affären igår, även om sambon har långa ben och vill sitta långt bak. En Maxi Cosi hade vi inte fått in p g a pilarna.. Stödbenet på Maxway går vinkla och huvudstödet och bältesband justeras med ett handgrepp, betydligt smidigare än Maxi cosin som måste träs om. Så det bästa är att åka till en välsorterad affär och presentera just era behov.

• Tedrickare1

Jag vill varmt rekommendera Axkid's modell Kidzone.

Den stolen är hur bra som helst - framförallt om man har ett långt barn, då den ger bra benutrymme samt att nackstödet går att höja en bra bit över stolens ryggslut (om det skulle behövas i framtiden).

Säkerhetsbältet i självaste stolen är för övrigt GULD! Det är precis som vanliga bilbälten, som åker in i stolen när man spänner loss bältet, och kan dras ut och regleras efter behov. Verkligen toppen!

Min son har den stolen och han sitter hur bra som helst i den. Han är 3,5 år, väger 18 kg och är ungefär 105 cm lång.

www.axkid.se/sv/produkter/kidzone-9-25kg-2

Kolla gärna länken och läs om den (svensk text samt bilder på stolen i dess olika färger).

• Sisisisi

Mobi är en av de stolarna med kortast rygg så det låter som ett bra val att köpa en större modell till storebror.

Axkid minikid tar liten plats men har lång användningstid, den ger bra benplats. Den är lättast att ändra bältesshöjd på, den ställer in sig själv när man spänner bältet.

Akta graco belogic tar mer plats i bilen men funkar länge. Det är en av mina favoriter, men har slutat tillverkas så den kan vara svår att få tag på.

Maxway och multitech har även de lång användningstid. Bältena ändras ganska lätt, men är lite krångligare än axkid och besafe.

Besafe Izi plus funkar nästan lika länge som de andra, det är min absoluta favoritstol. Dra bara i huvudskyddet så ändrar du höjden på bältet.

Min son låg +2 på längdkurvan och kunde åka i nämnda stolar tills han var fem år fyllda.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Tedrickare1
    Tedrickare1 skrev 2014-06-30 23:15:43 följande:

Jag vill varmt rekommendera Axkid's modell Kidzone.

Den stolen är hur bra som helst - framförallt om man har ett långt barn, då den ger bra benutrymme samt att nackstödet går att höja en bra bit över stolens ryggslut (om det skulle behövas i framtiden).

Säkerhetsbältet i självaste stolen är för övrigt GULD! Det är precis som vanliga bilbälten, som åker in i stolen när man spänner loss bältet, och kan dras ut och regleras efter behov. Verkligen toppen!

Min son har den stolen och han sitter hur bra som helst i den. Han är 3,5 år, väger 18 kg och är ungefär 105 cm lång.

www.axkid.se/sv/produkter/kidzone-9-25kg-2

Kolla gärna länken och läs om den (svensk text samt bilder på stolen i dess olika färger).

Puffar mitt eget inlägg lite. ;)
  • ceke

Tack för era tips! Får helt enkelt ta med bilen och en motvillig 2.5-åring och testa

Akio tittade vi lite på men vad jag förstår fick den riktigt dåligt på tester för ett tag sen? Därav har vi inte kollat mer på dem.

En riktig djungel det här.... och verkar som att återförsäljarna i vår stad inte har den bästa kollen på vad som gäller säkerhetsmässigt och med montering.... så får bli en sväng till säkerhetsbutiken då vi ändå ska mot stockholmshållet I sommar!

• Sisisisi

Det var axkids kidzofix som hade isofixfästen som inte höll.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Tedrickare1
    ceke skrev 2014-07-01 17:00:00 följande:

Tack för era tips! Får helt enkelt ta med bilen och en motvillig 2.5-åring och testa

Akio tittade vi lite på men vad jag förstår fick den riktigt dåligt på tester för ett tag sen? Därav har vi inte kollat mer på dem.

En riktig djungel det här.... och verkar som att återförsäljarna i vår stad inte har den bästa kollen på vad som gäller säkerhetsmässigt och med montering.... så får bli en sväng till säkerhetsbutiken då vi ändå ska mot stockholmshållet I sommar!

Det var INTE den stolen som jag rekommenderade, som fick dåligt omdöme. Så du vet. Den stolen är kung! ;)
  • ceke
    Tedrickare1 skrev 2014-07-01 18:57:24 följande:

Det var INTE den stolen som jag rekommenderade, som fick dåligt omdöme. Så du vet. Den stolen är kung! ;)

Ok tack. Nu är jag med. Ska kika på den. Förstår jag det rätt att den går att luta under färd också?
  • ceke

Ringde säkerhetsbutiken li igår förresten och de rekommenderade britax maxway till en ford mondeo. Han pratade även om en azkid men tror det var deras minikid. Usch, det är verkligen en djungel det här! Det får nog dock bli ett besök där under semestern som ändå går söderut...

• ceke

Efter ett besök i säkerhetsbutiken då vår älddt fick prova olika stolar, slutade det med en britX two way. Den monterDes direkt och han verkade nöjd på hemresan i aöla fall. Ville även visa mormor och morfar sin nya stol när vi kom hem till dem Hoppas han fortsätter va nöjd med den. Den installerades med en kil som köptez till så att den fick en mer behaglig lutning.

Svar på tråden bakåtvänd bilbarnstol till lång 2.5-åring i ford mondeo 08