Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

Vi som planerar äggdonation hösten/vintern 2014-2015

Hoppfulla grodan skrev 2014-09-19 12:50:06 följande:

Åh tack snälla ni! Ska läsa tråden o se om jag blir klokare!!

Jag har vid två tillfällen fått kraftiga blödningar, precis innan planerad insättning. Slemhinnan har helt enkelt inte vuxit tillräckligt utan stött ifrån sig allt. Saknar bara svar på "varför" o "är det ovanligt eller finns det hopp"? Första gången var vi i Riga och donatorns ägg var "klara" så nu satsar vi istället på embryon som ligger i en frys och väntar. Men kanske jag som undrar för mycket...vill känna att "de varit med om det tidigare o att det finns hopp"... Upplever att jag mailar koordinatorn och får vänta på mail men även sällan får svar. Men det är klart, det som tar stor del av vårt liv just nu är deras vardag...och kanske en mix av språkliga missförstånd...ja inte vet jag Men nu går jag på det igen, ny mix av piller....

Kram på er!

Hej!

Hoppar in lite här som gammal ÄD-veteran under hur lång tid tog du östrogen och hur tjock blev den? Var du nedreglerad? Om man tar östreogen för länge finns nämligen risk att slemhinnan blöder ut. Speciellt om man inte är nedreglerad. Har aldrig varit med om det själv men hört om andra som har varit det.

Hoppas det går vägen för er nästa gång! Jag fick min dotter efter många försök med hjälp av ett fryst embryo så det kan vara guldägget

Kram
  • villsågärna38
    Hoppfulla grodan skrev 2014-09-22 09:26:03 följande:

Tack alla snälla för att ni delar med er av era liv och sådant som, i alla fall för mig, periodvis har varit och är, väldigt tungt att prata om. Tack även för den positiva stämningen i tråden, I like!

Måste skratta, ni svänger er med uttryck som får er alla att låta som läkare! Jag fattar inte så mycket av alla uttryck, förkortningar....

Så snälla villsågärna 38, vad menar du med nedreglerad?? Kändes inte som den minste nedreglering, knaprade piller så det sprutade ur öronen...när jag gjorde kontroll av slemhinnan hade jag ätit 1x2 progynon. När den inte var tillräckligt tjock fick jag gå upp till 1x3/dag. Genast startade kramper/blödning. Vid två tillfällen. Nu ska jag göra två provmånader med andra tabletter för att "vänja" slemhinnan o sedan på det igen... Inser att jag var så naiv när vi for dit för första gången i våras....trodde att "hepp nu är det snart fixat, gravid under semestern....perfekt!" Av de jag känner (3 par) som genomfört äggdonation så har alla dessa blivit gravida vid första tillfället. Jag var så urbota dumt och tog saker för givet....att det skulle vara hur enkelt som helst....

Jag har inte så stor erfarenhet av detta, i Sverige var vi på utredning i Uppsala Linnékliniken, mer än så hade vi inte sett innan Riga. Tycker alla är trevliga när vi väl är där, men känsla av löpande-band. Nu när det "krånglat" och gått utanför det "vanliga" så har jag känt mig oerhört frustrerad över att det varit svårt att få till en dialog. Många frågor som inte blir besvarade etc. Försöker tänka att läkaren vet exakt vad hon håller på med men att det fastnar mellan mig o koordinatorn....typ... Kanske typisk växtverk, de har vuxit för snabbt o inte hunnit med? Huvudsaken att de är skickliga med att hjälpa oss komma i mål!

Till alla er som ruvar; jag tänker på er och håller tummar och tår!!!!

Kram kram

Förstår!! Man blir lite skadad efter flera års behandlingar Sorry! Ska förtydliga lite.

Nedreglering är när man via en spruta (Procren eller Zoladex) eller nässpray försätts i ett för tidigt klimakterium (om man inte redan är där). Det är vanligt att man gör det och sedan börjar bygga sin slemhinna med östrogen för att kunna synkas mot donatorn vid ET dvs Embryo transfer (färskt). Vid FET dvs frozen embryo transfer så kan man antingen nedreglera eller behandla med östrogen direkt på cykeldqg 2 (alt i naturlig cykel om man bygger fin slemhinna av sig själv). Om man inte nedregleras bör man göra transfer inom ett par veckor (ca) så att inte slemhinnan blir för gammal och blöds ut. 1x2 progynon per dag är ingen hög dos så inte ovanligt att man inte bygger en bra slemhinna med den dosen. Många tar 1x3 alt 1x4 per dygn. Hur länge hann du ta progynon innan du började blöda? Om det t ex hann gå 3 veckor eller längre så kan det nog bero på det. Om de höjer din dos från första början har du säkert chans att bygga en bra slemhinna till nästa gång. Den bör vara mellan 8-12 mm vid transfer och sk treskiktad dvs av god kvalitet. Om det visar sig att du har svårt att bygga slemhinnan även med högre dos östrogen så kan östrogenplåster vara något för dig istället. Det funkade mkt bättre för mig. Tar förmodligen inte upp östrogen lika bra via mage/tarm, men det är väldigt individuellt.

Stort lycka till!!
  • villsågärna38
    swede skrev 2014-09-22 14:29:16 följande:

Tack "Villsågärna", det blev negativt idag på ruvardag 10, har eg testdag på torsdag...så jag tänker göra en "Nenne" nu, dvs ordna ett plus till på torsdag...hoppet är det sista som överger människan, så rätt som det är sagt.

Helt rätt!! Håller tummarna!!! Kram
  • villsågärna38

Man återför alltid ett embryo, det är därför det kallas embryo transfer (ET) och frozen embryo transfer (FET). (Ett befruktat ägg kallas embryo tills det är 9 veckor gammalt, efter det kallas det för foster.) Embryot kan dock odlas olika länge innan det återförs eller fryses. Det vanliga är 2-3 dagar eller 5. I Sverige brukar antalet befruktade embryon och kvaliteten på dem avgöra om man odlar till blastocyst eller inte. Det är också lite olika kultur mellan olika kliniker runt om i landet, både då man gör ivf och ÄD. Utomlands är det vanligaste att man odlar till blastocyst.

• villsågärna38
    nenne821 skrev 2014-09-27 08:21:26 följande:

Fick resultatet av mitt hcg värde igår och det var tyvärr rätt så lågt, tyder förmodligen på ett hotande missfall

Ska vänta en vecka och ta om det igen.

Men det känns kört, har inga symptom, ont i magen och det är fortfarande lite lite blodblandat som kommer.

Vill bara att detta ska vara över nu, så jobbigt att gå i ovisshet och ha det kvar i mig....

Lycka till alla ni som ruvar där ute!!!!

Oh va tråkigt! Hcg kan man ta efter 2-3 dagar igen för att se om det ökar som det ska så du ska inte behöva vänta en hel vecka emellan (om det inte finns nån annan anledning till detta). Håller tummarna att det ökar!! Blödning i sig betyder ju ingenting när man gör ÄD eftersom det är mer regel än undantag att man blöder som ÄD-gravid. Vilken vecka är du i nu? Från v 6+ kan man ju även göra ett vul för att se hjärtslag. Kram
  • villsågärna38
    nenne821 skrev 2014-09-27 20:59:31 följande:

Vet inte varför kliniken ville vänta en vecka, kanske för att göra ett vul samtidigt för då borde man se något iaf.

Blödning hade jag när jag var gravid med min dotter också så det vet jag men det är ju i kombination med det andra som det blir ett dåligt tecken. Precis gått in i v.6 nu så får hoppas att vi får ett vul om en veckas tid så vi får lite svar.

Då hoppas vi att du bara är en låghormonare och att ni ser ett litet hjärta nästa vecka. Förstår att det är outhärdligt att vänta men ta en dag i taget. Det är inte över ännu. Stora kramar och tummar!!!
  • villsågärna38

Nenne - så tråkigt att du blöder och har ont i magen men hoppas fortfarande att det är falskt alarm. Swede har helt rätt om hur du räknar och då är du som sagt i 5+2 idag dvs i v 6. Det är dock i v 7 (eller 6+) som hjärtat börjar slå så det är tyvärr för tidigt i veckan.

Stora kramar

• villsågärna38
    nenne821 skrev 2014-10-02 17:50:01 följande:

Det var tyvärr ett missfall

Nej va tråkigt!! Beklagar verkligen. Massa tröstkramar till dig!
  • villsågärna38

Hej EnApelsin!!

Vi har en dotter som är 2,5 som blev till med hjälp av ÄD på Huddinge. För oss tog det ett år från ÄD-kön till första försöket då vi kunde bidra med en egen korsdonator. (Ett halvår från det att vi bidrog med vår donator.) Det är bristen på donatorer som gör att man får vänta (iaf i Stockholm) så känner ni någon som är villig att donera (vid korsdonation så donerar personen ni känner till någon okänd och sen får ni ägg från en okänd donator) så går det snabbare att få hjälp. Och kuratorssamtalet behöver du inte bekymra dig om. De vill mer kolla att ni vet vad ni ger er in på, att ni tänkt igenom det här med ÄD helt enkelt och att ni förstår vikten av att vara öppna mot barnet med detta från första början. Det är inget förhör utan ett trevligt samtal.

Kram

• villsågärna38
    Myra skrev 2014-11-13 22:02:38 följande:

Har varit förkyld ett par veckor nu och börjar känna av bihålorna. 

OM det skulle vara så att man har bihåleinflamation och behöver penicillin om det inte blir bättre. Hur påverkar det behandlingen? Någon som vet?

Det är inte säkert att det blir så men känner att det är skönt att ha lite koll om det skulle bli aktuellt.

Hoppar in bara och tipsar dig ang bihålorna. Fick problem med dem då jag var gravid men hävde bihåleinflammstionrn med Nasonex nässpray (eg för allergi men funkar även vid bihåleinflammation) och sköljning flera ggr per dag med saltlösning. Lika effektivt, om inte bättre än penicillin. Kram och lycka till!
  • villsågärna38
    Sia123 skrev 2015-02-25 15:38:43 följande:

Har ni läst detta?

www.expressen.se/kvallsposten/varnar-hormoner-mot-barnloshet-kan-skada/

Jag har jätteproblem med magen och är sjukskriven pga det.

Säg inte att detta även ska ske..... R det inte redan problem så det räcker :(((.

Och VARFÖR säger inte gynekologerna nåt om detta. Har nu läst avhandlingar sim skriver I'm detta för flera år sen!!?

Usch va jobbigt att du har problem med magen. Det är nedregleringen de hänvisar till här, inte övriga hormoner. Om du har problem med magen kanske du ska se om du kan göra behandling utan nedreglering? Jag mådde så kasst av nedreglering så gjorde det bara en gång vid ivf och en gång vid ÄD. Övriga gånger gjorde vi korta protokollet eller synkade med p-piller alt gjorde FET och då behöver man ju inte nedreglera för att synka med en donator.

Kram
  • villsågärna38
    längtar74 skrev 2015-02-26 20:01:07 följande:

Malmö

Apropå det här med artikeln i Expressen om magproblem i samband med IVF. Ursprungsartikeln (skulle jag tro!) var i Sydsvenskan häromdagen, och utgår från forskning gjord av en professor o överläkare vid Skånes universitetssjukhus. Det är bara baserat på sju skånska kvinnor, så en liten studie, men hon tycker ändå att det är en larmklocka.

I artikeln står att boven är GnRH (Gonadotropinfrisättande hormon). När jag kollade på Fass så fanns det bara med i Suprecur, en nässpray som jag tagit en gång i samband med nedreglering inför IVF. Vad jag kan förstå är inte det en verksam substans i någon av de mediciner jag tagit i samband med ÄD, men jag är inte säker. Tänker att jag ska prata med min gyn om det när jag är där nästa gång. Här är länk till Sydsvenskan om någon vill läsa (har inte kollat om det är precis samma som i Expressen):

www.sydsvenskan.se/sverige/hormoner-kan-ge-tarmskador/ 

På min lilla egna front har jag precis fått besked från IVI ("vår" klinik i Valencia) att de nu har en matchande donator. Hon är prelbokad till oss fram till maj. Var tvungen att meddela min man direkt, som såklart blev stressad. På något sätt behöver vi fatta beslut, och det snart. Precis när jag börjar titta på Tjeckien som alternativ så kommer det här. Är det ödet, eller vad? Det är ett meck att ta sig till Valencia, och kostnaden för behandling är inte direkt inspirerande, men samtidigt har jag en bra känsla för dem. Jag vill inte propsa på för mycket här hemma åt något håll - jag vill ju egentligen bara att min man ska känna sig trygg med att göra ett nytt försök. Nästan skit samma var!

Ni som gör syskonförsök - är det någon av er som haft diskussion hemma om ni ska ta steget? Vad gör man av sin längtan när den andra inte vill? 

Håller tummarna för er som ruvar och er som är på g.

Om man nedreglerar med spruta t ex Procren får man också i sig GnRH. Finns i både spray och spruta med andra ord.
  • villsågärna38
    Frk Röd skrev 2016-02-05 20:26:29 följande:

Tack. Njuter varje dag. Är svårt att ta in att hon faktiskt är min, efter alla år av kämpande och misslyckade behandlingar.

Förstår precis! Så kände jag med. Länge. Inte så konstig. Kram
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation hösten/vintern 2014-2015