• Monte

3 missfall och tsh på 5,8... Någon som tror det kan vara orsaken?

AnnaStream91 skrev 2014-06-29 21:24:53 följande:

Hej. Precis som rubriken lyder så har jag nu fått mitt tredje missfall under ett års tid. Tidigare har mina läkare gjort halvtappra försök att kolla mina sköldkörtelhalter av hormon då jag har opererat bort hela min sköldkörtel och nu äter levaxin. Efter mitt nu tredje missfall sa min gyn att mitt tsh hade legat på 5,8... Och som jag förstår ska det pressas under 2,5 för att vara optomalt. Någon som vet om ett tsh på 5,8 kan vara en rimlig orsak till missfallen?

Tacksamför för svar!

VET gör jag inte men jag skulle vilja säga att det verkligen legat dig i fatet.

Du ska långt ner från den siffran. Jag sköt upp i över 10 och fick även jag mf.

Nästa gång se till att vara nere på lågt tsh, där du vanligen mår bra (för mig är det runt 1,0) och sedan följer du upp det från start när du åter är gravid om du blir det.
  • Monte
    AnnaStream91 skrev 2014-06-29 21:30:56 följande:

Tack för svar Monte. Så du tror att ett för högt tsh kan ha koppling till missfall? Jag har höjt mitt levaxin själv nu när alla mina läkare har semester och jag tänker kräva noggrannhet hädanefter. 

Ja. Det är oerhört viktigt att ligga lågt i tsh pga missfallsrisken samt för att inte riskera problem med fostrets utveckling. Har dina läkare inte den kunskapen?
Svar på tråden 3 missfall och tsh på 5,8... Någon som tror det kan vara orsaken?