Inlägg från: SiriPiriLingonPuff |Visa alla inlägg
  • SiriPiriLingonPuff

Hjälp! Vet verkligen inte när!

Det började såhär, jag har en egen katt som heter Siri. Siri gick runt och löpte i maj någon gång, löpte, löpte och löpte. Och plötsligt så bara slutade hon, jag antog att det bara slutade som det brukar göra efter tag ( 1 vecka ungefär ) men sedan ungefär 3 veckor senare så såg jag att Siri var jättetjock och hade mörka bröstvårtor och spänd mage. Jag antog att hon var gravid. Nu i slutet av juni så har det bara gått framåt, så hon är en glad tjock kattungsväntande kattmamma. Jag har verkligen velat att hon ska få kattungar jättelänge, och jag vet inte när det är dags! Hon är jättetjock och man känner de här gångarna på sidorna nära buken, men det kommer ingen mjölk och hon verkar avslappnad. Jag vill verkligen vara med och "hålla tassen" för hon är förstföderska och jag vill verkligen att det ska gå bra för henne. Snälla hjälp mig! ??????

• Svar på tråden Hjälp! Vet verkligen inte när!
  • SiriPiriLingonPuff

Men jag tror faktiskt inte att hon vill att jag som har tagit hand om henne sedan hon föddes ska gå iväg när hon ska föda! Jag matar henne och är med henne hela dagarna och hon följer efter mig och vill bli klappad och att jag pratar med hennes ungar. Och förresten så frågade jag inte om det

Lumsen skrev 2014-06-29 17:50:52 följande:

katten klarar sig bättre, mycket bättre, om du bara håller dig undan, och låter henne föda ifred

Birmafröken skrev 2014-06-29 17:59:35 följande:

Ja, fertila honkatter som tillåts vistas bland fertila hankatter blir dräktiga. Jättekonstigt, men så är det. Det finns mycket annat du behöver läsa på om,och förbereda dig inför, både tidsmässigt, känslomässigt och ekonomiskt. Alla kattförlossningar slutar inte lyckligt.

• SiriPiriLingonPuff

Tack så mkt själv tycker jag att jag tar väldigt mycket ansvar för att vara ett barn ???????? men jag ska ta vara på allt du skrev. Och absolut vara med!

Madmoiselle skrev 2014-06-29 22:06:26 följande:

Du behöver ta ledigt från jobbet så du säkert är med på förlossningen, ibland kan det sluta med att man får åka in akut till veterinären. Du behöver köpa ersättning om någon av ungarna inte äter ordentligt och en våg så du kan väga dem varje dag. Du behöver också kattungemat.

Har du sparat undan pengar till vaccinationer och chip till ungarna? Det kommer kosta runt 1000 kronor/unge. Är detnio ungar blir det alltså 9000.

Kastrera din katt så fort ungarna är 12 veckor. Nu är skadan redan skedd (för det är just en skada det är) men det går att förhindra att hon föder fler ungar. Det finns redan 250 000 hemlösa katter i Sverige.

Kom också ihåg att inte släppa ut henne nu och inte förrän ungarna har flyttat och hon är kastrerad.

• SiriPiriLingonPuff

Jag undrar när ni ungefär tror att hon kommer föda? Hon är väldigt tjock, man kan känna ungarna sparka, man känner de här gångarna tydligt och hon är väldigt trött, vad tror ni?

MxMeNow skrev 2014-06-29 22:54:59 följande:

Skojar du?! Ska dom ta ut Vård Av Katt eller hur tänker du?

nemo1 skrev 2014-06-29 22:50:39 följande:

Då får du se till att din mamma och pappa är hemma hela dagarna från och med nu då man enligt lag inte får lämna en katt vid födseln då mycket kan gå fel. Och släpp absolut inte ut henna för många katter väljer att föda ute och då kanske ni inte hittar dom. Katten ska ej heller gå ut innan ungarna är tolv veckor, försvinner hon så får ni mata ungarna varannan timme dygnet runt.

Svar på tråden Hjälp! Vet verkligen inte när!