hund juckar
Det är en dominanshandling, när en hund juckar på saker, på människor eller andra hundar så har det väldigt sällan med sexdriften att göra eller stress. Det är en markör för att det är dennes plats/sak. Tillochmed tikar juckar för att visa på dominans.
Jag är uppväxt med hund och kommer ihåg att vår första hund juckade på mina nallebjörnar.. jag var yngre och således försökte hunden dominera mig genom att delvis markera på mina nallar och på mig.. vilket min syster(som var ägare) inte tillät om hon såg.
Min tik som jag har idag kan jucka mot bekanta på besök och deras hundar, säger jag ifrån slutar hon dock då vi vet vem som är alfa i denna familj :P Inte heller juckar hon på filtar, eller kuddar längre vilket hon gjorde i början när hon flyttade hit(hon var redan vuxen och van att bestämma, hon var definitivt alfa i hennes förra familj)
Om ni har problem med att han juckar på även er eller bekanta, så tycker jag att ni ska säga ifrån när han juckar på filtarna, ett dominansbeteende sprider sig lätt om det fortgår på andra sätt.. dock! Om två hundar möts och bestämmer rang, förekommer juck, detta skulle jag inte avbryta om hundarna ska leka i framtiden... (undantaget tik och okastrerad hane och hannen uppenbarligen parar sig)