• Jessan

Framåtvänd bilstol från vilken ålder?

Hej!
    Min ganska stora 3 1/2 åring börjar sitta väldigt trångt i sin bakåtvända stol. Att hon dessutom tjafsar om att vägra sitta i den hjälper inte..

Funderar nu på att byta stol, till en framåtvänd, men får höra från olika håll att det är från 5 år.
    Dock ser jag att de flesta stolar är från 15-32 kg, och min tjej väger 20 kg.

Vad ska man gå efter? Ålder eller storlek/vikt?

• Svar på tråden Framåtvänd bilstol från vilken ålder?
  • IsDimma

4 år OCH minst 15 kilo. Det är minimum. Helst längre. Det är väldigt mycket säkrare att åka bakåt än att sitta framåt. Och en treårings nackmuskler är inte tillräckligt starka att hålla upp huvudet vid en krock.

• Tedrickare1
    IsDimma skrev 2014-06-28 13:48:41 följande:

4 år OCH minst 15 kilo. Det är minimum. Helst längre. Det är väldigt mycket säkrare att åka bakåt än att sitta framåt. Och en treårings nackmuskler är inte tillräckligt starka att hålla upp huvudet vid en krock.

Ja, det var typ så jag menade. Är inte så bra på att fatta mig kort. Haha! ;)
  • SegaMorsan

Min tjej fick sitta i baksätet framåtvänd från två (hon blir tre i vintern). Men jag hade gärnat velat att hon skulle ha suttit ett bra tag till bakåtvänd men hon fick verkligen inte plats med benen och vart väldigt ledsen så fort vi skulle åka någonstans (och hon älskar annars att åka bil).

• Pannkaksmamma

Det rekommenderas att barn ska sitta bakåtvända till ca 4 års ålder, men reglerna (lagstiftningen) kräver inte det. Läs gärna mer på trafikverkets hemsida: www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Sakerhet-i-bil/Barn-i-bil/
    Vi vände våra barn när dom var drygt 3 år, eftersom bilfärderna då blev betydligt trevligare för hela familjen. Med nöjda barn är jag en bättre bilförare, vilket är en väsentlig del av säkerhetstänket tycker jag.

• Sisisisi

Man bör ha barnen bakåt så länge det bara går! Det är otroligt mycket säkrare och färre barn skulle skadas i bilolyckor om fler åkte bakåt längre tid! Jag vände mina barn först när de var för långa för den största stolen, när de verkligen inte kunde åka bakåt längre.

Kolla på det här klippet så ser man rätt tydligt...

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Tedrickare1
    Sisisisi skrev 2014-06-28 18:49:11 följande:

Man bör ha barnen bakåt så länge det bara går! Det är otroligt mycket säkrare och färre barn skulle skadas i bilolyckor om fler åkte bakåt längre tid! Jag vände mina barn först när de var för långa för den största stolen, när de verkligen inte kunde åka bakåt längre.

Kolla på det här klippet så ser man rätt tydligt...

Citerar för att kunna få fram länken på mobilen.

(Det är ingen läskig eller obehaglig film va?).
  • Cornellia
    Tedrickare1 skrev 2014-06-28 18:55:13 följande:
    Citerar för att kunna få fram länken på mobilen.

(Det är ingen läskig eller obehaglig film va?).
    Inget läskigt. Testdockor i en krock. 
  • MeandHim

Vikten har egentligen inte så stor betydelse utan nacken är inte färdigutvecklad förrän vid fyra års ålder.
    Man rekommenderar att vända barnet vid 4 år men gärna att det sitter bakåt så länge som möjligt.

• Venna

Prova att byta plats på stolen i bilen om du upplever att barnet sitter för trångt.

Vi har sonen som är 4 år (108 cm och 16 kg) bakåtvänd i framsätet i ena bilen och i baksätet i andra bilen. I lilla bilen (Skoda Fabia) där han sitter bak har han lite trångt benutrymme, men inget som stör honom om vi inte åker väldigt långt. I bilen (Volvo S70) där han sitter i framsätet har han gott om benutrymme och får nog plats ett bra tag till. Det är nog större risk att han växer så att han slår huvudet i framrutan isåfall

• pigglet

Har man rätt stol kan de allra, allra flesta barn sitta bakåtvända tills de är ca 120 cm, vilket ofta är i 6-årsåldern.

Det är 5 gånger större riska att barnet dör eller skadas allvarligt om det åker framåtvänt, nacken bryts av vid en kollision.

De sista typ 7 åren har inte ett enda barn som suttit bakåtvänt omkommit i trafiken i Sverige.

Jag har sett flera artiklar om hemska bilolyckor där alla/flera i bilen omkommit, men barnet som satt bakåtvänt klarade sig i princip oskadd!

Så ja, mina barn satt bakåtvända tills de var 5-6 år. Inte med raka ben, men de har kunnat byta ställning och om det blivit allt för jobbigt på en lång resa så tog vi sträcka-på-benen-paus.

Svar på tråden Framåtvänd bilstol från vilken ålder?