• Jessan

Framåtvänd bilstol från vilken ålder?

Hej!
    Min ganska stora 3 1/2 åring börjar sitta väldigt trångt i sin bakåtvända stol. Att hon dessutom tjafsar om att vägra sitta i den hjälper inte..

Funderar nu på att byta stol, till en framåtvänd, men får höra från olika håll att det är från 5 år.
    Dock ser jag att de flesta stolar är från 15-32 kg, och min tjej väger 20 kg.

Vad ska man gå efter? Ålder eller storlek/vikt?

• Svar på tråden Framåtvänd bilstol från vilken ålder?
  • Malla1

Jag bytte till min tjej när hon var 3. Hon fick panik och skrek hysteriskt så fort vi åkte bil, hon knäppte upp selen i stolen hela tiden. Sen fick hon prova åka i storasysters stol och hon va tyst och snäll hela vägen. Så då konstaterade vi att hon inte klarade av att åka baklänges. Och att hon dessutom knäppte upp selen gjorde ju att hon inte satt säkert i stolen!

• Jessan
    Malla1 skrev 2014-06-28 12:43:50 följande:

Jag bytte till min tjej när hon var 3. Hon fick panik och skrek hysteriskt så fort vi åkte bil, hon knäppte upp selen i stolen hela tiden. Sen fick hon prova åka i storasysters stol och hon va tyst och snäll hela vägen. Så då konstaterade vi att hon inte klarade av att åka baklänges. Och att hon dessutom knäppte upp selen gjorde ju att hon inte satt säkert i stolen!

Haha, nä fy, det är inte kul när dom håller på så där!
    Jag är bra sugen på att köpa en ny, men behöver nog samla på mig lite fakta först..
  • Tedrickare1

Reglerna säger MINST 4 år.

Så har man en treåring på 20 kg, så får treåringen vänta ett år.

Har man en fyraåring på 10 kg, så får denne vänta tills denne väger 15 kg.

Man vänder barnet vid tidigast 4 års ålder - OM barnet väger minst 15 kg.

• Cornellia

Så sent som möjligt! Det är säkrare att sitta bakåtvänt, än framåt. 

Kanske ni ska kika på en rymligare stol istället? 

• Malla1

Med min dotter ansåg jag att säkertheten kommer först (med tanke på att hon spänner upp sig hela tiden och hoppar ur stolen) så tycker jag det känns bättre att hon sitter still och fastspänd i en framåtvända stol! Så där gick säkerheten framför ålder och vikt!

• Jessan
    Tedrickare1 skrev 2014-06-28 12:52:08 följande:

Reglerna säger MINST 4 år.

Så har man en treåring på 20 kg, så får treåringen vänta ett år.

Har man en fyraåring på 10 kg, så får denne vänta tills denne väger 15 kg.

Man vänder barnet vid tidigast 4 års ålder - OM barnet väger minst 15 kg.

Ok... men det låter ju lite konstigt egentligen.
    Min 3-åring är lika stor som många 4-5 åringar på hennes dagis. Handlar det verkligen om ålder?
  • Tedrickare1
    Jessan skrev 2014-06-28 13:09:35 följande:

Ok... men det låter ju lite konstigt egentligen.

Min 3-åring är lika stor som många 4-5 åringar på hennes dagis. Handlar det verkligen om ålder?

Hon kanske är lika stor, men hennes nack- och ryggmuskulatur är långt ifrån lika utvecklad som en 4-5 årings.

Hur långt är barnet och vad väger det?
  • Jessan
    Tedrickare1 skrev 2014-06-28 13:17:55 följande:
    Hon kanske är lika stor, men hennes nack- och ryggmuskulatur är långt ifrån lika utvecklad som en 4-5 årings.

Hur långt är barnet och vad väger det?
    104 cm och 20 kg
  • Tedrickare1
    Jessan skrev 2014-06-28 13:18:36 följande:

104 cm och 20 kg

Ja, men dåså! Hon är absolut inte för stor för att sitta bakåtvänd tills dess att hon uppnått rätt ålder.

Min son är lite längre och väger lite mindre och han får som sagt plats i sin (den jag länkade till). I den stolen har han dessutom väldigt bra med benutrymme.

Vi har en annan stol, av äldre modell, i en annan bil och i den stolen sitter han med helt böjda ben och knäna nästan uppe vid öronen. Men det funkar det med. Han har aldrig klagat under kortare resor i den stolen. Åker vi längre så går vi ur och sträcker på benen - det behöver även jag efter att ha suttit timmar i bil. ;)
Svar på tråden Framåtvänd bilstol från vilken ålder?