• Lavelii

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

Då dök mensen upp. Kan vara första gången sen i april jag faktiskt lite gläds över den. Efter missfallet så beräknade läkarn att min mena kanske borde dyka upp runt 20 okt, men sa att det kunde ta längre tid. Är ju olika för alla. Men den kom idag och innebär förhoppningsvis att cykeln är igång! Så när den försvunnit är det dags att börja igen. Försök nr 1 (efter MF då) om någon vecka! Beräknad ÄL 1-2 nov!

• Lavelii
    BIM-lista {#emotions_dlg.flower}
    15/10 Annastanna, 1:a försöket
    21/10 Linda086, 1:a försöket

27/10 Karimag 4:e försöket
    31/10 Ellonbellon,17 försöket 
    1/11 sofi1981, 2:a försöket
    1/11 elilou, 2:a försöket
    2-3/11 Ammela, 4:e försöket

3/11 Ronja111
    3/11 Leonas, 2:a försöket
    4/11 Sserena86, 8:e försöket
    6/11 grodansmamma, 2:a försöket
    7/11 SC2014, 4:e försöket
    10/11 joss82,7:e försöket
    12-13/11 Solros 11:e försöket
    16/11 Lavelii, 4:e försöket (1:a försöket efter MA)
    18/11 Solsken82
    elilou, 1:a försöket

Lisen84

Plussat Oktober Hjärta
    Diamant 8:e försöket 
    Fjällsippa, 6:e försöket
    Trestobbs, 6:e försöket
    Milie, 7:e försöket

Plussat tidigare 
    Hjärta
    Fiiaaa 
  • Lavelii

God morgon tjejer!

Igår var en lite jobbig dag...kom in i en sån "åh detta vill jag köpa den dagen vi förhoppningsvis får vår bebis..." Och till slut säger då maken "vi vill jättwgärna ha en bebis...men kan vi inte vänta med "planeringar" för vad man ska köpa osv tills vi faktiskt är gravida?" Blev så ledsen även om jag förstår vad han menar. Innan vårt MF så var han nog lite mer naiv i tanken...typ vadå MF? Jag var ju hela tiden rädd för det... Och nu känns det som att han liksom fått någon sorts reality check på att det kanske inte är så enkelt ändå... Usch!

Men snart bör mensen vara över och sen är det bara att köra på!

Är det många som följer SMEP metoden? Läste lite om den och teorin är ju ändå som jag tänkt mig på ett ungefär... Sex varannan dag fram till ÄL och sen varje dag från pos ÄL 2-3 dagar framåt och någon gång därefter. Funderar på om man ska följa den helt ist? Men tänker att jag kan ju då vara en person som blir über stressad om vi då "missar" en dag!! Detta med metoder alltså... Läste dock att metoden först utvecklades för de som varit med om MF i första hand. Stod inte varför... Någon som vet?

• Lavelii
    Sserena86 skrev 2014-10-23 07:54:27 följande:
    Fy, stackars dig, får också sånna där realitchecks ibland typ "nä, just det jag är ju faktiskt inte gravid än/längre". Bara tillåt dig o vara ledsen ibland o sen bara bestäm att nästa gång SKA det bli bebis!

Vi körde den metoden omedvetet den gången jag blev gravid! Vi tänkte inte på o följa en viss metod men ja, det blev typ varannan dag innan äl o sen tre dag i rad o sen varannan dag några dagar efter. Så det kanske funkar? Denna månaden har livet kommit emellan så det har inte blivit lika mycket... Men hoppas såklart ändå. Har också läst det där om mf och smep, men inte varför det rekommenderas!

Jo, man får ju det. Och just idag har flera pratat om att de precis fått barnbarn och sen två stycken vars döttrar är beräknade i april (som jag skulle varit) och en annan kollega vars bästa kompis var inne på BB för att föda idag!! Allt har bara handlat om barn idag... Och jag har hittills ändå känt mig ok med barnsnack så, men just idag stängde jag bara in mig på kontoret när alla pladdrade på!

Är väl lite tur att jag är typ yngst på arbetsplatsen och alla andra har gjort sitt i barnaväg... (så jag slipper iaf se gravida magar men får då ist stå ut med barnbarnsprat lite då och då... haha).

Men men, man har såna dagar! Ska nog testa den metoden men försöka att inte tänka slaviskt kring det för då vet jag hur jag reagerar om man en dag känner "nej jag orkar inte" eller om man blir störd i det av annat liksom.
    Tänker ändå i slutändan att regelbundet samliv och lite extra kring ÄL faktiskt ska "räcka" så att säga... Men är nyfiken på varför metoden rekommenderats för just de som tidigare fått MF...! Måste googla vidare på det känner jag Skrattande

Trevlig helg alla!!

• Lavelii
    ronja111 skrev 2014-10-23 20:20:35 följande:

Hej tjejor,

Är inne i en ovanligt deppig period, så inte orkat vara här inne så mycket. Känns som det aldrig blir min tur Vet att flera känner likadant.

Har en fråga till er!

Ni som varit eller är gravida. Kände ni när ägget fäste?

Idag kände jag en konstig känsla!!

Det liksom bubblade/borrade till i vänster äggstock. I max 10sek, sen försvann det.

någon som vet?

Kram

Kände det gjorde jag nog inte... Det var förvisso väldigt mkt "nytt" för mig runt omkring mig just då för att känna något... Men däremot fick jag en nidblödning någon dag efter BIM, som jag då tänkte var mensen. Men det var typ någon droppe och mest brunaktig flytning. Höll i knappt två dagar. Där och då tänkte jag ändå att det var mens av någon anledning... Kanske Eftersom min mens strulade lite efter p piller stopp (så jag tänkte att detta var ytterligare strul). Och vi var utomlands i 40 graders värme så alla symptom jag hade relaterade jag till ny miljö, värme, etc... inkl nidblödningen. Men så klart tanken for mot en förhoppning om graviditet (ovanlig trötthet var mitt starkaste symptom och små mensliknande värkar) så så fort jag kom hem så testade jag ändå och fick ett megastarkt plus och "gravid 3+" (var redan i v 7-8 när jag testade enligt BMs uträkning).

När har du BIM?
  • Lavelii

Beklagar till er som förlorat familjemedlemmar. Styrkekramar till er! <3

Själv sitter man här på jobb och sköt sig väl i foten när jag för någon dag sedan skrev ett meddelande om att jag var glad att alla här på jobb iaf var "klara" på graviditetsfronten. Glömde dock bort senaste kollegan på jobb (som dock slutar om en månad) som är i samma ålder som mig... Kom till jobb idag och fick en liten förvarning av en annan kollega att kollega nr 1 är gravid... Usch vad det kändes. Det försvann snabbt. Iaf känslan av avundsjuka. Det försvann snabbt (tack och lov! Finns inte mkt hemskare än människor som inte kan unna andra lycka!). Ledsamheten håller i sig dock. Skulle varit i v 17-18 om allt gått vägen med graviditeten. Känns så jobbigt idag. Blir dock inte så här när de flesta berättar att de är med barn men just idag och just med denna så blev det på något sätt så nära och så mycket av en påminnelse om hur lurad jag känner mig av min egen kropp som fram till v 12 inte gav ifrån sig minsta tecken på MF, och så fanns "inget" där ens från början (ofostrig graviditet/missed abortion). 

Men ja...bara att ta sig i kragen och gå vidare. Min mens höll på lite längre denna månad, första efter MF så det kanske beror på det. Men ca 7 dagar. Så dag 8 myste vi...och sen idag (dag 10)... ska testa SMEP metoden denna månad tror jag... och börja testa med ÄL test idag!

Hoppas på lite plus i tråden denna månad (eller cykel!)

• Lavelii
    Lotta1985 skrev 2014-10-28 12:03:24 följande:

Hej på er,

Mitt första inlägg i denna tråd. Jag och sambon försöker sedan april att få ett plus, hittills ingen lycka dock. Jag har ganska oregelbunden cykel. Sen jag slutade med p-piller så har jag haft en cykel på 32, 44, 36, 34 dagar. Nu är jag på dag 40.... Jag tog ett test på dag 33 som visade negativt. Nu vågar jag knappt testa igen, är så rädd för att det också ska visa negativt men har ändå tänkt att ta ett ikväll eller imorgon bitti om tant röd inte kommit då.

I förra veckan hade jag lite ömma bröstvårtor men det har avtagit nu. Sen är jag lite mer sötsugen än normalt, men det kan vara inbillning. Annars känner jag mig precis som vanligt och hittar inga tecken på graviditet hur jag än letar. Jag får väl svaret när jag testar ikväll antar jag, men jag försöker dra ut på det för att undvika att bli besviken om det är negativt. Den cykeln i somras när jag hade 44 dagar så var jag övertygad om att jag var gravid eftersom mensen var så sen. Testade på dag 43 och blev superbesviken när det var negativt, och då kom mensen som ett brev på posten dagen efter. Kroppen kan verkligen spela en ett spratt!

Jag håller tummarna för er andra här inne, det ska bli kul att följas åt.

Hej och välkommen!

Har du alltid haft oregelbunden mens? Innan p piller? När slutade du? Hur håller du koll på ÄL?
    Jag slutade med mina p piller i slutet på april... hade innan p piller en menscykel som en klocka. Regelbunden. Men efter p pillerna så blev den lite rubbad... Det gick aldrig så värst lång tid mellan blödningarna, fick däremot blödningar tätare och "mellanblödning"/spottings (som oroade mig) som jag inte haft tidigare. Blev gravid rätt snabbt efter p piller så jag hann aldrig se något direkt mönster. Men hann bli så frustrerad över oregelbundenheten och menscykelns nya skepnad att jag bokade gyntid med vaginalt ultraljud bara för att se hur allt såg ut. Lyckades komma dit en dag då min ÄL tydligen var på g, vilket hon kunde se på ultraljudet. Tack vare det blev jag troligtvis gravid den månaden (för jag var totalt övertygad om att min ÄL hade förflutit och att vi hade missat den)... Slutade tyvärr inte lyckligt den graviditeten. Men kan kanske vara värt att prata med gyn om oregelbundenheten (och kanske få ett ultraljud), om du inte redan gjort det?

Hoppas hoppas att det visar ett plus dock för din del!!

• Lavelii
    Lotta1985 skrev 2014-10-28 14:21:55 följande:
    Tack!

Jag har ätit ppiller så länge så jag minns inte hur min cykel var innan....:-/ Jag tror dock den var ungefär som nu, dvs ganska oregelbunden.

Cykeln efter den på 44 dagar i somras köpte jag ÄL-stickor och testade 14 dagar i rad, jag fick dock aldrig ett starkare streck än kontrollstrecket även om man kunde utläsa en stegring och sen minskning i styrka, så svar; nej, jag har inte koll på ÄL. När det inte tog sig då heller så kände jag att jag nog inte vill hålla på och testa och gå in för det så mycket, helt enkelt för jag tror att jag spänner mig och tänker för mycket på det då. Det enda jag gör nu är att ha koll på vilken dag i cykeln jag är, det är såklart svårt att pricka ÄL då men under de två veckor där jag misstänker att det är som hetast så myser vi minst varannan dag. Jag har en app i telefonen som tar hänsyn till min oregelbundna cykel och enligt den så har jag en period på ca 2 veckor då ägglossningen sker någon gång då.

Jag vill så himla gärna få till det, allra helst igår, men jag känner mig själv och vet att om jag blir för fixerad vid detta så kommer jag bli så fruktansvärt orolig och besviken när det inte går vägen direkt. Så jag försöker ta det lugnt och inte tänka på det för mycket, även om det är svårt då det går emot min natur att inte helt och fulländat engagera mig i allt.

Jag har inte kontaktat gyn ännu, jag tänkte ge det ett tag till innan jag börjar agera, jag försöker intala mig att detta inte är något onormalt. Överallt läser man ju om att det är fullt normalt att det kan ta 1 år innan det tar sig. Jag har dessutom lite halvt fobi för allt vad gyn-undersökningar heter så jag drar mig lite för det.

Jag har inte läst igenom hela tråden ännu, hur länge har ni försökt som är här?
    Det är helt riktigt att det kan ta upp till ett år och längre också utan att det är något fel! Så du gör ju helt rätt som inte trissar upp dig själv och det är ju inget onormalt. 
    Just ägglossningstest har jag själv också upplevt som aningen stressande, just för att jag aldrig fick utslag på testen (och uppenbarligen har jag ju haft ÄL annars hade jag inte blivit gravid!). Jag använder ÄL test nu ändock, mest som komplement. Min kropp har dock alltid reagerat på ÄL och jag har kunnat känna av det. Hoppas att det fortf är så efter missfallet. Återstår att se. 
    Tror egentligen att det bästa är att lära sig hur ens kropp fungerar och sedan ha ett regelbundet samliv. ÄL tester är ett bra komplement.

Jag slutade ju som sagt med p piller i slutet på april. Så det första försöket gjordes i maj. Sedan blev jag gravid i juni/juli (2:a försöket). Graviditeten utvecklades inte efter v 6 men MF kom inte förrän efter ultraljud v 12 då de upptäckte att grav inte utvecklats. Så denna månad blir vårt 3e försök (eller 1a efter MF).
  • Lavelii
    Lotta1985 skrev 2014-10-29 08:49:52 följande:
    Vad tråkigt med MF. Jag håller tummarna för att det ska ta sig igen nu då för er! Är det första barnet?

Jag tog ett grav-test imorse som visade negativt. Är på dag 41 idag. Jäkligt trist med så lång cykel... Jag blev besviken men inte lika mycket som förra gången i somras när jag hade 44 dagars cykel och var helt säker på att jag var gravid.

Det är bara att invänta tant röd och försöka igen! Men jag blir lite besviken på att cykeln blev så lång igen, den avvikande cykeln i somras på 44 dagar inföll samtidigt som jag var extremt stressad på jobbet så jag trodde det berodde på det. Efter det har cykeln varit 34 resp 36 dagar. Alltså inte så farlig variation, jag hade hoppats på att den skulle fortsätta vara så jämn, men tydligen inte. Nu är jag inte alls stressad på jobbet så det beror inte på det heller. Nåja.

Det finns ju en chans fortfarande att jag kan vara gravid, men inte så trolig. Sambon var bortrest dag 27-36 så då blev det inget. Vi myste på dag 20, 22,24,26. Beräknad ÄL baserat på de två cyklarna innan var dag 22.

Men iom att jag nu är på dag 41 så lär väl ÄL inträffat senare så vi förmodligen missat den. Om den inträffat öht. :-/ 

Jag hade som sagt ömma bröstvårtor för en dryg vecka sedan, det började på dag 29. Kan det ha varit tecken på ÄL tror ni?
    Tack! Det är första barnet ja... För er också?

Det är en sån evig väntan på allt i denna process. Väntan på mens, väntan på ÄL, väntan på icke-mens, väntan på plus haha och efter graviditet väntan på att komma över v 12, väntan på ultraljud, väntan på ens efterlängtade barn etc... Test i tålamod med andra ord! Förberedelser inför föräldraskapet som om nåt kräver stort tålamod bland annat. 

Förstår att det känns frustrerande när kroppen verkligen lever sitt egna liv. Om man då tänker mycket på dessa saker så hjälper inte det heller. Psykisk stress är nog så mkt värre i denna process än fysisk...men man kan ju inte rå för ens tankar även om man försöker göra allt för att skingra dem. 

Det där med ömma bröstvårtor vet jag inte om det kan bero på ÄL. Jag brukar inte känna av min ÄL så utan känner mer av hugg vid äggstockarna som pågår under några timmar och sedan avtar.
    Ömma bröstvårtor kände jag av i början av graviditeten dock. Håller tummarna för dig! Det är bara att vänta och se, tyvärr.
  • Lavelii
    Sserena86 skrev 2014-10-29 20:32:53 följande:

Nästa gång jag hamnar i situationen att jag ska testa så kommer jag definitivt vänta till en helg! Kändes jättekonstigt sist att testa en måndagsmorgon, få plus, bli jätteglad, och sen ställa om sig helt och gå till jobbet o låtsas som ingenting! Skitsvårt! Testar man en fredagkväll eller måndag morgon så har man hela helgen på sig att smälta det och njuta :)

Håller verkligen med! Jag hade som tur var sist fortfarande semester några dagar då jag testade. Det underlättade mkt! underlättade också att jag var bortrest överlag. För då tänkte jag inte på varken att kolla efter symptom eller att testa osv. Och när jag väl kom hem så var jag redan gravid i v 6. Undrar hur det kommer bli nu... Återstår att se. Ännu inget utslag på ÄL test. Använder Apotekets egna. Testar nog clearblues nästa omgång tror jag
Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU