• Sserena86

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

grodansmamma skrev 2014-11-06 11:52:50 följande:

Bim idag och negativt test... bara att vänta på mensen nu då... :/

Hur har det gått för dig?
  • Sserena86
    joss82 skrev 2014-11-13 17:09:52 följande:

Har varit hos gyn idag och det verkar som att jag eventuellt inte har någon ordentlig ägglossning, eftersom jag har alldeles för låga progesteronvärden (7 och 15 i två olika cykler). Får utslag på äl-tester, äl-flytningar och en viss temphöjning men det verkar som att det kanske är så ändå. Hon sa att hon träffat en hel del som får utslag på tester men ändå inte har äl. Så nu har jag fått pergotime utskrivet. Känns både och. Hoppas lite på att vi nu hittat "problemet" och att pergotime kommer hjälpa men känner mig ändå tveksam till om det verkligen är så. Återstår att se, håller tummarna. Någon här med liknande erfarenhet??

Vad skönt att du har fått hjälp! Och skönt att få veta något konkret som är fel som går att rätta till... Hoppas att det tar sig för dig nu direkt!
  • Sserena86

Jag lever precis som vanligt.. Första månaderna drog jag ner på kaffe och alkohol men nu när det har tagit så lång tid så lever jag som vanligt.. Försöker undvika alkohol mellan äl o mens om det går.. Men snart är det ju julfest-tider på jobbet o så o då kommer jag nog dricka som alla andra..

• Sserena86
    vinterros skrev 2014-11-17 06:51:03 följande:
    Nu har jag lyssnat på podden och den ingav lite hopp. Tack för tipset!

--> Lavelii, du är kting BIM nu. Några "känningar"? Själv har jag ca en vecka till BIM men känner ingenting. Inte ens den vsnliga svullnaden om magen och brösten som jag brukar få. Men det kanske kommer.

--> Diamant, kul att du tittar in! Precis, viktigt med bra folsyranivåer redan INNAN man blir gravid. Jag tar folsyra och en multivitamintablett för kvinnor.
    Håller tummarna för dig!!

Har precis fått positivt utslag på mitt äl-test. Alldeles för tidigt! Enligt appen ska äl inte vara förrän på torsdag.. Jaja, jag litar på både appen och testet så vi kommer att försöka köra varje dag denna veckan för att gardera oss.

Jag har försökt analysera vad vi gjorde annorlunda den gången jag blev gravid, det är lite svårt för vi var utomlands under äl den perioden, men de två stora skillnaderna var att vi hade mer sex än vanligt och att jag inte drack något kaffe (kaffet smakade blä på det hotellet vi var på). Kaffe klarar jag mig inte utan såhär i novembermörkret men mer sex ska vi nog kunna få till!

Känns skönt att vara igång igen, veckan mellan mens och äl är den värsta på hela perioden för då är man så extremt medveten om att man inte är gravid och att det inte finns något att göra åt det just nu (jag är vanligtvis väldigt lösningsorienterad)
  • Sserena86
    Lavelii skrev 2014-11-17 09:19:04 följande:
    ÅH! håller med dig!!! Tiden mellan mens och äl! Eller även tiden till mens (om man tokvet att man inte är/kan vara gravid så klart!) för att komma igång med nästa försök därefter!

Om jag skulle göra en analys så skulle den se ut så här: Hade mindre sex än vad vi t ex haft denna cykel, men eftersom jag fick reda på att ÄL var på G under gynbesök den månaden vi blev gravida så sexade vi till det två dagar till den månaden (trodde att jag redan haft äl och att det var liksom kört) och då tog det. Så analysen är väl att jag blev gravid av att ha sex vid rätt tillfälle och att jag inte hade koll (fast jag trodde) på min äl. Och det var 3e försöket efter p piller stopp. Anledningen till förvirringen med äl/mens etc som inte var regelbunden. 

Hur är din cykel nu efter mf? Har den förändrats något?
    Hm, ja, mellan missfallets första blödningsdag och nästa mens första dag så var det 28 dagar precis som vanligt, så det känns som att längden på cykeln inte har förändrats, iallafall inte på första försöket efter missfallet. men både förra månaden och denna månaden så har min ägglossning enligt ägglossningstesterna varit typ 5 dagar tidigare än vad jag hade räknat med.. Så det verkar som att det är något som har förändrats.. Har du märkt någon skillnad?
  • Sserena86
    Lavelii skrev 2014-11-17 20:09:22 följande:
    Ok men då verkar den ändå vara regelbunden. Förutom ÄL då av någon anledning. Längre lutealfas då väl? Borde väl vara positivt eller?

Tja...jag är ju på dag 29 nu utan mens. Får se när den kommer. Efter MF så tog de ca 33-34 dagar innan den kom om inte jag minns fel. Jag fick ju stöta ut med tabletter etc så det var väl väntat att någon förändring skulle komma av det. Innan allt detta har min mens varit regelbunden på 28-29 dagar.
    Eller så är du gravid?? ;) har du testat?
  • Sserena86
    Lavelii skrev 2014-11-17 21:45:01 följande:
    Hihi i wish. Tror inte det dock! Min ÄL var ju en vecka sen nästan så jag är på äl +8 nu bara. Väntar iaf till veckans slut innan jag testar om inte mensen dykt upp till dess. Men känner inte av några grav symptom eller menssymptom heller. Förutom söt och matsugen typ hela tiden. Och uppsvälld mage. Men det beror alldeles säkert på helgen som varit fullproppad med mini cupcakes, hallongrottor, god mat och kalas. Hahaha...

Dessutom har jag tempat de senaste två veckorna och tempen håller sig inte stadigt. Är högre än basaltemperaturen men sjunkit sen ÄL. Men hoppas så klart fortf!!!

När har du Nästa BIM?
    Har äl typ idag eller i morgon enligt testerna så borde ha BIM om typ två veckor, om inte lutealfasen blivit längre efter missfallet. Enligt appen är BIM 4:e december så kommer utgå från det..
  • Sserena86
    vinterros skrev 2014-11-18 06:56:48 följande:

--> Lavelii, ja är ny på det här med att tempa men läste precis på FF att man sett att en dk trfasisk tempkurva kan ses vid graviditet. Dvs att det finns två små dippar. Men antar att det beror på när DPO man får dippen. Är det nära BIM så kanske det är menstecken trots allt.

Jag är också sugen på att börja tempa! Är dock rädd att mannen ska tycka att jag lägger alldeles för mycket energi på att bli gravid... Han vill inte att det blir en "bebisverkstad" här hemma..
  • Sserena86
    Lavelii skrev 2014-11-18 08:15:18 följande:

Jag började faktiskt mest tempa för nyfikenhetens skull. Inte så mkt för att jag tänker att jag ska bli gravid med metoden...Men sen när man "kommer in i det" lite mer så märker ju jag att det blir ytterligare något att "tänka på" i denna process! Maken hemma är nog inte så insatt i varför jag tempar. Vaknar så många timmar före honom att han inte märker det ändå.

På tal om det så lämnar jag faktiskt sängen och tempar. Går typ 5-6 steg till toaletten eftersom vår temp piper till när den är klar... Räcker med att väckarklockan redan "stör" makens sömn, vill inte lägga till ytterligare ett pip haha... Så visst mitt tempande kanske inte är helt korrekt och riktigt då de skriver att man ska tempa INNAN man lämnar sängen... Men hur mkt kan de skilja egentligen?! Inte så att jag gör gymnastik på vägen.. haha

Tar det sig inte snart så kanske jag börjar tempa jag också :) hade glad gubbe på äl testet både igår och idag så ägglossning borde vara när som helst nu.. Hoppas hoppas att det blir bebis denna månaden!

Om det inte tar sig denna månaden för dig så får du o din sambo ge varandra världens finaste julklapp nästa månad istället :D att få ett plus i julklapp hade inte varit helt fel!
  • Sserena86
    Lavelii skrev 2014-11-18 19:02:22 följande:
    Använder du clearblue digital eller? Använde den för ÄL som gick. Och om jag förstått det rätt så detekterar den i normalfallet ens fyra mest fertila dagar. Två dagar blinkande glad gubbe (iaf för mig) och sen på tredje dagen statisk/solid glad gubbe som höll i sig två dagar. Visst är det då de två dagarna som man är som absolut mest fertil? Och inte som med andra ÄL test där det står att man har ÄL 24-48h efter positivt äl test? Eller är jag helt ute och cyklar haha

Hoppas också på ett plus i julklapp! För er med!! Dagarna bara går liksom känns så deppigt ibland när man tänker på det mer. Varför kan man inte bara få plusset eller snarare varför kunde inte våra graviditeter bara må bra och fortskrida? smile4.gif men försöker påminna mig om att vi iaf kan bli gravida. Vi vet iaf om det nu! Ha en fin kväll smile1.gif
    Jag testade den där varianten förra månaden och jag gillade den inte alls.. För mig blev det aldrig någon blinkande gubbe utan det blev en fast gubbe direkt på typ andra Stickan jag testade och sen var den låst i 48 timmar.. Jag använder vanliga clear blue digitaltest som bara visar två fertila dagar, det testet låser sig inte utan man kan fortsätta testa och dubbelkolla att hormonhalten verkligen går ner efter 1-2 dagar (intalar mig att det är så man kan vara säker på att ägget har släppt). Men ja, fast gubbe på ditt test betyder mest fertil, fast gubbe på mitt test innebär att jag kommer att vara som mest fertil inom 24-48 timmar :)
Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU