• LittleMY

    Alfamino - erfarenheter?

    Hej, jag har en son som verkar vara allergisk mot komjölkprotein, han har jätteont i magen. Han har fått Althera, men ska nu få prova på Alfamino (som jag fattat det är det Nestles motsvarighet till Neocate). Är det någon som provat på Alfamino? Vad tyckte era bebisar om den? Blev dem bra/bättre från sna tidigare symptom? Hur lång tid tog det innan dem påvisade en förbättring? Hur gillade dem smaken? Något annat ni tänkt på, som är bra att känna till?

  • Svar på tråden Alfamino - erfarenheter?
  • LittleMY

    Glömde förresten att skriva att lillen min bara är 7 veckor, så väldans liten fortfarande!

  • LittleMY

    Puffar!

    Kan börja att uppdatera lite själv här, vi har använt Alfamino i snart 4 dygn. Första 1-2 dygnen ökade gaserna väääldigt mycket, vilket inte verkar vara helt ovanligt när man byter ersättning (och dessutom har ett allergiproblem). Svårt att säga om det gjort nån nytta ännu, tarmarna är väl fysiskt påverkade av tiden innan pga komjölkproteinallergin, tar väl tid innan kroppen återhämtar sig. Lillen hade inga problem alls att övergå direkt till Alfamino - gällande smaken. Smaken tycker jag är väldigt lik Althera, och lillen hade jättelätt för att dricka Althera också.

  • jos81
    LittleMY skrev 2014-06-30 14:15:46 följande:

    Puffar!

    Kan börja att uppdatera lite själv här, vi har använt Alfamino i snart 4 dygn. Första 1-2 dygnen ökade gaserna väääldigt mycket, vilket inte verkar vara helt ovanligt när man byter ersättning (och dessutom har ett allergiproblem). Svårt att säga om det gjort nån nytta ännu, tarmarna är väl fysiskt påverkade av tiden innan pga komjölkproteinallergin, tar väl tid innan kroppen återhämtar sig. Lillen hade inga problem alls att övergå direkt till Alfamino - gällande smaken. Smaken tycker jag är väldigt lik Althera, och lillen hade jättelätt för att dricka Althera också.


    vi gick från pepticate till alfamino och minns att det var relativt enkelt, nu var vårt barn lite äldre än 7 v då vi gjorde det. dock märkte vi att vårt barn blev efter ett tag ganska sur i magen av alfamino och nu med neocate blir det istället stopp. Men vet att det tar ungefär 1-2 veckor innan det börjat normalisera sig med ny mat och sen ytterligare tid för att kroppen ska läka.
  • lotie

    Vi har med fått Alfamino till vår son som är både mjölk, soya och ägg allergisk .

    Dock tog det lång tid att ta reda på det och 6 inläggningar på sjukhus. Provade massa olika ersättningar som han inte tålde så fick helamma istället och går på diet men det är riktigt jobbigt. Nu är han 3,5 månad.

  • LittleMY
    lotie skrev 2014-07-17 10:39:41 följande:

    Vi har med fått Alfamino till vår son som är både mjölk, soya och ägg allergisk .

    Dock tog det lång tid att ta reda på det och 6 inläggningar på sjukhus. Provade massa olika ersättningar som han inte tålde så fick helamma istället och går på diet men det är riktigt jobbigt. Nu är han 3,5 månad.


    Men fy så jobbigt med så många sjukhusinläggningar. Vilka symptom fick din bebis? Förstog inte riktigt, är det alltså Alfamino bebis får nu, eller helamning med speciel diet? Var det alltså den amningen som gjorde susen så bebis blev bra?
  • LittleMY
    jos81 skrev 2014-07-03 17:08:18 följande:
    vi gick från pepticate till alfamino och minns att det var relativt enkelt, nu var vårt barn lite äldre än 7 v då vi gjorde det. dock märkte vi att vårt barn blev efter ett tag ganska sur i magen av alfamino och nu med neocate blir det istället stopp. Men vet att det tar ungefär 1-2 veckor innan det börjat normalisera sig med ny mat och sen ytterligare tid för att kroppen ska läka.
    Hur har det gått för er nu?
  • LittleMY

    För min lille, som nu är 3½ månad, så har han mått jättebra på Alfamino, men blivit väääldigt gasg i magen om nätterna, så han sover mycket oroligt. Vi provade att switcha tillbaka till Althera nu för att se vad som händer, får väl kalla det en mini-provokation, men ser idag ut som att han börjar få utslag i ansiktet. Gått 3 dagar sen vi bytte tillbaka till Althera. Däremor så sover han som en stock på nätterna, inga fler gaser och oroligheter. Vi får se vad som händer.

    Har ni upplevt att era bebisar blivit ovanligt gasga om nätterna av Alfamino?

  • lotie

    Ja min son med. Precis slutat amma och bara ger ersättning och nu är han smågnällig dygnet runt och innan var han världens nöjdaste:( ska man ge katrinplommon?

Svar på tråden Alfamino - erfarenheter?