Nyförlösta = diviga narcissister
Vi föder så få barn i det här landet - typ två var - att jag faktiskt tycker att en kvinna som har fött barn SKA få bli behandlad som en drottning ett tag. Och att hennes man, svärmor och andra får ta hänsyn. Det är ju så kort tid det gäller ändå, av ett liv.
För övrigt är detta inget typiskt för det moderna Sverige. Förr (ja jag VET att detta inte var möjligt för de fattigaste) sa man att barnsängstiden var sex veckor. Så länge låg kvinnan till och med TILL SÄNGS (fast detta vet man inte är så bra nu, då - kan bli blodproppar) större delen av tiden. Grannkvinnorna kom med färdiglagad mat och fördelade de nödvändiga kvinnosysslorna mellan sig/såg efter pigorna. Mannen visste också att sex var förbjudet under denna tid.
Detta gav kvinnan välbehövlig vila och läktid, och hon fick också goda möjligheter att få igång amningen och bara mysa med sitt barn.
Och JA jag kan faktiskt tycka att det är väldigt fult av mannen (och hans ex) att dumpa sina barn från förr på sin kvinna i det läget. Eller kräva sex när hon inte är läkt (jo det förekommer...). Eller inte kunna säga ifrån till svärmor, så att den nyblivna mamman måste springa runt och städa och baka och koka kaffe när svärmor ska komma på besök... Jag vet kvinnor som ältar sådana episoder 30 år senare. För att det är så respektlöst.