Inlägg från: Anonym (bleh) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bleh)

Nyförlösta = diviga narcissister

Anonym (X) skrev 2014-06-26 19:12:23 följande:
    Det du beskriver är en högst okomplicerad förlossning, grattis!

Jo, jag har både fött vaginalt och snittats.

Varför tror så många att jag inte fött barn eller att jag är man baserat på det jag skriver. Är det så svårt att förstå att det finns kvinnor som fött barn och kommit ur det utan att utnyttja situationen fullständigt? Utan att bli traumatiserade/invalider?
    Du verkar ju vara en mycket sympatisk person, så präktig att du är helt "full of yourself" och måste klanka ner på andra så hårt. Vad är det som är så svårt att fatta att 1. upplevelsen är inte samma för dig som för vissa andra 2. utöver detta har människor olika resurser och utgångslägen 3. personer har olika behov: vissa vill ha lite privacy efter en omvälvande upplevelse och landa lite, medan andra vill komma igång med jobb och rutiner igen så snart som möjligt. Vad fan är problemet?
    Anonym (X) skrev 2014-06-26 19:26:32 följande:
    Jag har samma erfarenhet. Med sista hade jag duschat mindre än en timme efter att hen fötts. Pappan (hör och häpna) tog hand om hen. Vi har alltid åkt hem så fort som möjligt från BB, varför ligga där och ta upp plats när det finns dom som faktiskt behöver dem?

Klart man är mör och blöder, men kroppen är helt fantastisk och läker bättre om man rör på sig.

En timma efter förlossningen kan många ligga kvar med bebisen på bröstet för att barnet i lugn och ro kan få måtta, hitta bröstet och vila. Okej, så du hade inte den stunden - fine, jag har inga åsikter om det. Du/ni väljer själva - men låt också då andra få välja utan att daska lutheranska värderingar i ansiktet på dem. 
  • Anonym (bleh)
    Anonym (X) skrev 2014-06-26 20:55:03 följande:
    Det handlar ju inte bara om TS på FL utan om svar i trådarna, titta bara i den här. Människor som håller med om och uppmuntrar narcissismen, finns gott om dom i andra trådar. Dom återberättar om dom hemska beslut dom tagit och hejas på av andra.
    Jag tror att du har en udda uppfattning om vad en narcissist faktiskt är. Det är någon som är full av beundran för sig själv och sin egen förmåga, ofta i kombination med arrogans mot andra och avsaknad av empati, typ de sidor som du visar upp av dig själv i den här tråden. A case of the pot calling the kettle black?
  • Anonym (bleh)
    Anonym (Tvärtom) skrev 2014-06-26 21:08:58 följande:
    Jag vet inte om vi sett olika länder och upplevt olika kulturer. Men de flesta kulturer världen över så ska den gravida kvinnan behandlas varsamt, hon ska inte behöva bära tungt eller anstränga sig. I vissa kulturer så säger folk att  den gravida kvinnor ska få allt hon är sugna på (det var så underbart att ha vänner från dessa länder då jag behövde bara nämna att jag var sugen på choklad och de fixade choklad utan att jag bett det). Medan här i Sverige ska man helst jobba till sista dagen, ingen erbjuder sittplats på tåget, man ska träna och bete sig som vanligt, att vara gravid är ju ingen sjukdom.

När jag var gravid och vi hade rest till sydafrika så gav en sydafrikansk man min sambo rådet att ta hand om mig första 3 månaderna efter förlossningen. Då ska kvinnor enligt mannen inte behöva lyfta ett finger för kroppen behöver läkas. Så är det i deras kultur tydligen. Andra kulturer jag hört talas om har sagt att kvinnan måste vila så länge hon har avslag.
    Men här i Sverige ska den nyförlösa kvinnan vara stark, man ska sminka sig och köra knipövningar redan på BB, gäster samma dag man kommer hem, börja träna inom en vecka för smal och fin måste man bli på en gång. Sen måste man träffa alla vänner, alla bekanta.

Nä, jag tycker nyförlösta ska faktiskt fokusera på sig själva och det nya barnet.
    Ett annat exempel är Kina, där familjen (ofta kvinnans föräldrar) tar hand om den nyförlösta kvinnan i allt. Jag har hört flera kinesiska vänner berätta att mamman inte får gå ut på en hel månad (!).

Jag håller med dig om att det är en väldig duktighetshets här i Sverige. Det har blivit värre på senare år också - man ska ju helst föda utan bedövning också. På mitt jobb kommer kvinnorna dessutom in med barnet till jobbet ett par veckor efter förlossning - för att jobba. Visserligen inte heltid, men ändå. Själv tycker jag att det har gått för långt.

På 70-talet var det inte lika vanligt att man jobbade till sista dagen, utan man gick ca två veckor innan BF eller tidigare. Vet att man fortfarande gör det på annat håll ute i Europa. Det är förstås upp till var och en att bestämma hur man vill göra vad gäller den saken; vissa är pigga, andra inte. Man var också lite mer förlåtande mot den nyförlösta kvinnokroppen, man fick stanna längre på BB, kilona skulle inte bort lika fort osv.
  • Anonym (bleh)
    Anonym (X) skrev 2014-06-26 22:26:26 följande:
    Jag är medveten om vad en narcissist är, jag är också medveten om vad personangrepp är. Något jag inte håller på med men som andra som inte har något bättre att komma med inte drar sig för att använda.
    Du sätter den etiketten på andra. Jag påpekar att ordet är felvalt (du verkar ju istället vara ute efter att beskriva någon som är ömklig). Sedan är det skillnad på att benämna någon narcissist (person) och att säga att någon uppvisar beteende/sidor som en narcissist (beteende).
Svar på tråden Nyförlösta = diviga narcissister