Inlägg från: LitenLarv |Visa alla inlägg
  • LitenLarv

Nyförlösta = diviga narcissister

Jag tycker du överdriver så det blir löjligt. Jag känner faktiskt i n g e n kvinna som blivit som du beskriver efter förlossningen.

Tänk på att FL är ett väldigt smalt urval och inget man dra generella slutsater ifrån. Det är väl antagligen de som skriver sådana trådar som har behov av att ventilera, alla andra, som beter sig tämligen normalt efter förlossningen skriver ingenting - det betyder dock inte att den förstnämnda gruppen är i majoritet. Bara att de, på FL, syns mest.

Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • LitenLarv
    Mandy01 skrev 2014-06-26 11:34:30 följande:
    Bara för att just DU inte känner någon som har blivit såhär efter förlossningen, så innebär det inte att TS överdriver.
    Nja nu var det ju inte riktigt det jag sa. Det jag menade var att ts vill ju få det till att i princip alla kvinnor blir sådana, då kontrade jag med att jag känner inte en enda som har blivit sådan.

Och sen kan man fråga sig, har ts träffat någon av dessa kvinnor på riktigt eller är har hon FL som underlag för sin åsikt?
  • LitenLarv
    Drottningen70 skrev 2014-06-26 11:36:02 följande:

Att man är stark och självständig står inte överhuvudtaget i motsatsförhållande till att man under en omvälvande tid i livet är svag och skör. Om det är nån gång i livet man kan få koncentrera sig på sitt eget välmående, och att fokusera på det och sitt barn, och skita i sociala konventioner så är det som nyförlöst. Att våga göra det är inte svagt, utan jäkligt klokt och inget som överhuvudtaget behöver "försvaras" som du kräver.

Klok som en bok som vanligt.
  • LitenLarv
    Anonym (X) skrev 2014-06-26 15:24:38 följande:

Svårt att tro majoriteten av nyblivna mödrar världen över är på fötter och lagar mat, tar hand om barn, städar, jobbar, inom ett par dagar, ofta samma dag. Här blir många kvinnor handlingsförlamade och egoistiska en lååång tid efter.

Jag förstår varför många av barnmorskorna jag känner ofta undrar varför vissa par skaffar barn.

I exempelvis Turkiet är det tradition att mannens mamma åker till familjen och bor där några veckor efter förlossningen så att den nyförlösta mamman slipper tänka på allt som ska göras hemma den första tiden när barnet kommit. Säger inte det mer om hur stressade vi är här att allt ska ske så snabbt?
  • LitenLarv
    Anonym (X) skrev 2014-06-26 19:28:59 följande:

Att det smärtar, blöder och att amningen strular borde inte förvandla någon till diva och omgivningen till betjänter som vissa tycks tro. Det finns ett vettigt mellanting.
    Var har du stött på dessa mammor om jag får fråga?
  • LitenLarv
    Anonym (X) skrev 2014-06-26 19:51:28 följande:

Det står högst upp i TS, de återkommer i tråden och jag hör talas om dem från barnmorskor och andra inom vården.
    Ok så du använder FL som statistiskt underlag? Lite som att gå in på ett djurrättsforum och utifrån vad som skrivs där dra slutsatsen att majorieten av Sveriges befolkning är djurrättsaktivister.

Barnmorskor och vårdpersonal har förstås insyn i hur de här hemska kvinnorna är även på hemmaplan? De vet nämligen inte ett skit om hur dessa kvinnor är när de kommit hem eller hur de är mot sina anhöriga. Och vad är det förresten för oprofessionell vårdpersonal som berättar detta om sina patienter?

Jag tror dessutom att du tar en massa trådar; en där kvinnan inte vill ha besök, en där kvinnan vill att mannen pysslar om henne extra, en där kvinnan blir arg för att hon känner sig överkörd, en där kvinnan vill stänga in sig i två veckor osv.
    Sen tar du a l l t detta som att det skulle komma från en och samma kvinna vilket du i sin tur applicerar på majoriteten av förlösta kvinnor.
  • LitenLarv
    Anonym (X) skrev 2014-06-26 20:36:34 följande:

Vi

Jag skrev TS och syftade på de utan komplikationer. HF är en komplikation.
    Men vem är d u att döma och avgöra vad man måste ha gått igenom eller varit med om för att ha ett "giltigt" skäl att må dåligt, vara i behov av extra stöd eller vilja vara ifred efter en förlossning?

Sorgligt att du är så fördömande och går efter "så här var det för mig, så då är det så för alla andra också".

• LitenLarv
    Anonym (X) skrev 2014-06-26 20:39:38 följande:

Åh jösses! Jag har ingenstans skrivit om Sverige eller majoriteten av Sveriges befolkning, läs om och läs rätt!

Citera gärna var jag skriver Sverige.
    Du menar alltså bara kvinnorna på FL? Läs mitt första inlägg. Det är ju oftast de som skriver trådar som behöver stöd, har det jobbigast och är i behov av extra ompyssling. Som att titta på nyheterna eller läsa en tidning. Bara för att det står om människor som hittat på en massa djävulskap betyder inte det att majoriteten av människor hittar på djävulskap.Det är ett väldigt snävt urval.

Dessutom är inläggen på FL antagligen skrivna i ett syfte att skriva av sig och ventilera vilket betyder att vissa saker som kvinnorna skriver inte är sådant de berättar om eller kräver av andra, utan är just bara tankar.
  • LitenLarv
    Anonym (X) skrev 2014-06-26 20:55:03 följande:

Det handlar ju inte bara om TS på FL utan om svar i trådarna, titta bara i den här. Människor som håller med om och uppmuntrar narcissismen, finns gott om dom i andra trådar. Dom återberättar om dom hemska beslut dom tagit och hejas på av andra.
    Så som du beskriver tolkar jag verkligen inte något av svaren. Du har ju redan bestämt dig för hur alla andra är och vad du vill tycka.
Svar på tråden Nyförlösta = diviga narcissister