Inlägg från: The Fugly |Visa alla inlägg
  • The Fugly

Min man drunknade

Vad fruktansvärt :( Jag beklagar sorgen TS. Kramar till dig och barnen!

• The Fugly
    Anonym (Dotter) skrev 2014-06-27 09:03:51 följande:
    Jag är anonym för att jag var rädd att jag skulle bli kallad elak. Och jag är ingen elak person. Men jag kan inte låta bli att undra hur sådana här olyckor kan hända år efter år efter år? Trots all upplysning.
    Och du tycker det är en bra idé att fråga TS i detta läge? På riktigt?
  • The Fugly
    Anonym (qwerty) skrev 2014-06-27 10:35:20 följande:

Fast jag tycker det är jättesynd om flickmamma och hennes familj, men även jag undrar så klart hur det kan hända sig...precis som alla andra här... Nu vet ju jag att han inte hade flytväst eftersom det står skrivet i artiklarna om olyckan som jag har läst just eftersom jag undrar... Min följdfråga är ju då om han inte kunde simma... Men det får man inte fråga då alltså?

Är det inte bra att få prata om det?

Är det inte därför flickmamma lagt upp tråden?

I alla fall så tycker jag att det är jättehemskt!

Det är TS som väljer vad vi pratar om och så vitt jag kan se har hon inte valt att prata om i vilken mån denna tragedi hade kunnat undvikas och då pratar vi inte om det. TS vill ha stöd, inte nyfikenhet.

Man ska inte ställa frågor utan att reflektera över vilka känslor eller funderingar de frågorna kan väcka hos en människa i kris. Och sen håller man de frågorna för sig själv tills den drabbade personen själv eventuellt väljer att pratat om det. Det är inte särskilt komplicerat om man kopplar på sin empati och inlevelseförmåga.
  • The Fugly
    Anonym (g) skrev 2014-06-27 11:43:55 följande:
    Men om du går till dig själv. Skulle du starta en tråd här på FL när din man drunknat och INNAN han ens återfunnits? Man kan ju inte lita blint på att alla kommentarer på en sådan här sajt är "goda och fina"! Man kan visserligen anmäla de man inte gillar.....men de dyker ju ändå upp och måste läsas först!
    Du, jag har inte den blekaste vad jag skulle göra. Jag har lyckligtvis aldrig behövt uppleva något sådant. Däremot vet jag att människor i chock/kris kan reagera precis hur som helst.
  • The Fugly
    pluvdo skrev 2014-06-27 13:41:52 följande:

There's a time and a place for that. And this isn't it.

Saken med den sortens frågor är ju att det nästan blir som att man ställer TS mot väggen och försöker lägga över skulden på henne. En skuld som ju inte ens är hennes. Och nyfiket/ivrigt kräva svar som hon inte har.

Hur, vad och varför kan vara intressant att spekulera om. Men inte här. Inte i en tråd skapad av en av de drabbade. Då får man faktiskt ta och lägga band på sin nyfikenhet och gå till flashback istället.
    Exakt!
  • The Fugly
    Anonym (seglarhustru) skrev 2014-07-02 09:36:41 följande:
    Man blir så förtvivlad att läsa att en flerbarnsförälder ger sig ut i båt med ett barn långt från stranden utan flytväst så man vet inte vad man ska göra.

Tror inte elakhet får en del att ifrågasätta det,  kanske snarare vill de uppmärksamma den kvarvarande föräldern på fördelen med flytväst.   Även om hjärtinfarkt och stroke alltid är allvarligt,  flytväst eller ej.
    Men varför tror man att TS nu behöver uppmärksammas på fördelen med flytväst? Att hennes man dog är nog tillräcklig upplysning, hon är den sista man behöver berätta detta för. Att påpeka vad som borde ha gjorts är i detta läge att sparka på den som ligger. Vill man pyssla men allmän samhällsupplysning får man ta det någon annanstans.
  • The Fugly
    Cool Dad skrev 2014-07-02 10:16:37 följande:
    Varför tycker du att det är elakt att ifrågasätta saker och ting? När min första fru dog i en olycka, har jag varit den allra första som började ifrågasätta allt och alla, främst mig själv såklart. Helt enkelt för att man vill ha något svar på något som inte går att förstå. Tro du verkligen att folk är empatilöst bara för att de ställer några frågor?
    Precis, du var den första. Det var, rätteligen, upp till dig att ta upp de frågorna. På samma sätt är det upp till TS att öppna den diskussionen när/om hon vill ha och är redo för den. Det är TS som har rätten att ifrågasätta, inte FL.
  • The Fugly
    Flickmamma skrev 2015-06-01 21:39:19 följande:

Nej "g" det är ingen "asgammal" tråd, min man omkom 23 juni och det är knappt 1 år sedan och nej vi har inte gått vidare vad det nu betyder. Vi kämpar med vardagen, jag vabbar barn minst en dag i veckan då det alltid är någon som krisar. Min man försvann efter att vi varit ett par i 22 år och 4 barn miste sin pappa. Tråden jag startade var inte bisarr på något sätt utan ett sätt att hantera tiden som gick i snigelfart medan jag väntade på besked om att hans kropp skulle hittas. Kommentarer som att jag borde varit med och dykt efter honom ser jag som rena skämtet. Vi överlever just nu men inte mer........

All kärlek till dig och dina barn!
Svar på tråden Min man drunknade