Inlägg från: Anonym (seglarhustru) |Visa alla inlägg
  • Anonym (seglarhustru)

Min man drunknade

Octavia skrev 2014-06-27 10:49:02 följande:
    Det kan hända massor med saker när man oväntat slängs i vattnet och dessutom blir stressad över att det finns ett barn med i situationen.
    Man kan drabbas av panik, få kramp, svimma, få en rejäl kallsup som gör att man tappar förmågan att tänka klart eller bli så överrumplad och chockad av situationen och det kalla vattnet att man inte fixar att simma.
    De flesta olyckor händer för att man litar på att man kan simma och slarvar med flytväst. 
    Har sett uppgifter om att de flesta som drunknar är medelålders och äldre män som är påverkade av alkohol.   Det tror jag inte alls är fallet beträffande Flickmammans man.

Förutom nykterhet är simkunnighet och flytväst är självklart andra faktorer som spelar in -  vi kan ha hittat olika statistikuppgifter förstås.
  • Anonym (seglarhustru)

Beträffande paniken när något oväntat händer till sjöss,  som Octavia skrev om sänder jag en tacksamhetens tanke till seglarläraren som hyrt en utomhusbassäng och transporterat jollarna dit.  När dottern lärde sig segla optimist i tioårsåldern fick de börja med att kapsejsa med optimistjollen för att testa hur man reagerar i liknande situationer.

• Anonym (seglarhustru)
    MikNis skrev 2014-07-01 22:48:16 följande:
    Hör upp tönt vi har ingen aning om vad som har orsakat dödsfallet, det kan ju vara så att personen fått en hjärtinfarkt eller stroke och då hjälper faktiskt inte flytväst.. 

Men klart du hade väl bara ett behov av att vara elak mot TS ? 
    Man blir så förtvivlad att läsa att en flerbarnsförälder ger sig ut i båt med ett barn långt från stranden utan flytväst så man vet inte vad man ska göra.

Tror inte elakhet får en del att ifrågasätta det,  kanske snarare vill de uppmärksamma den kvarvarande föräldern på fördelen med flytväst.   Även om hjärtinfarkt och stroke alltid är allvarligt,  flytväst eller ej.
  • Anonym (seglarhustru)
    Anonym (Dotter) skrev 2014-07-03 08:24:40 följande:
    Om man har följt alla kända säkerhetsregler, så är det otur. Inte annars. En rattfyllerist har inte heller "otur" när han kör ihjäl någon.
    Tror att  sådana inlägg passar bättre i tråden som finns på Flashback  om den här drunkningsolyckan -  inte i tråden änkan startat i Känsliga rummet.
  • Anonym (seglarhustru)

Allt är relativt -  och jag är säkert löjligt harig.  När jag paddlade kanot med dottern  runt ett par insjöar i trakten  höll jag kanoten så nära stranden som möjligt.  Simkunnig är jag,  dottern hade nog tagit en hel del märken i simskolan,  där klädsim  vintertid ingick.   Nära stranden kändes ändå säkrast.

Svar på tråden Min man drunknade