Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

Hur ska jag göra?

Jag har en son som bor här hemma med sin flickvän. De bodde förut hos flickvännens föräldrar i Danmark. Innan de flyttade dit så rökte min son på någon gång ibland har han sagt. Flickvännen har sagt till mig att sonen tvingar henne att röka på och att hon i självaste verket inte vill. Min son skulle även slå flickvännen enligt henne. 

Min son blir en dag utkastad av flickvännens föräldrar och har ingenstans att ta vägen. Jag tar hem honom här och en månad senare kom även flickvännen. Kravet för att de skulle bo hemma hos oss var att de inte skulle röka. Vi accepterade inte det och de gick med på det. De hade ju inte rökt så mycket så de var ju inte fast i det. 

Sen flickvännen kom hit så har det bara gått utför. Min son röker på mer och mer och så även flickvännen. Hon som inte gillade det och blev påtvingad rökandet röker nu frivilligt. Det har kommit fram nu att min son aldrig har tvingat henne att röka. Jag har även fått veta att flickvännens bror som min son umgicks med i Danmark röker och gör det hemma hos föräldrarna och deras småbarn. 

Jag har pratat med min son och flickvän flera ggr och de lovar att inte röka, men de gör det ändå. De bjuder andra som de har med sig och risken finns ju då att de blir fast i skiten. 

Då min son är vuxen och hans flickvän med och vi är många i familjen så fick de låna vår husbil att vara i så att de fick lite privatliv. Vi sa att vi inte ville ha någon tobak i den bilen. När vi skulle renbädda hemma och ungdomarna inte var hemma så tänkte jag vara snäll och tvätta deras sängkläder med. Då hittade vi en burk och en påse med tobak. I burken låg det något som såg ut som tobak och den luktade starkt av aceton. Nu tillverkar dom alltså sin egen drog. 

Vi tog undan det och låtsades som inget hade hänt. Jo att vi hade renbäddat. Sambon låste in det i ett rum i källaren och helt plötsligt var det borta en dag. Det försvann från ett låst rum och de hamnade hos min son och flickvän. Hur de har kommit åt det vet jag inte. De har även planterat en cannabisväxt i vår trädgård, men den råkade sambon köra över med gräsklipparen. Vi visste inte att den fanns där då utan fick veta det nu för någon dag sedan. 

De båda ungdomarna har nu fått jobb men de röker på ändå. Min son behöver sitt jobb för att kunna få in pengar och jag har förstått att min sons flickvän har min son i sitt grepp. Hon kan få honom till vad som helst och det är här jag inte vet hur jag ska göra. 

Vi känner flickvännens chef och jag vet inte hur jag ska göra med det. Det är bara en tidsfråga innan hennes chef får veta att hon är drogpåverkad någon gång och där står vi. Jag är rädd för att höra frågan då: Varför har du inte sagt något? För hur det än är så har man ju ett samvete. 

Jag funderar på att ta in dom från husbilen igen och låta de bo i huset, men vad skulle det hjälpa egentligen?! 

Var kan man vända sig och till vem? Någon som vet? Jag sa till min son häromdagen att jag ansåg att han var en drogmissbrukare och han sa ja och nickade. Jag sa att han skulle behöva åka in på behandlingshem. 

Min sons flickvän anser inte att drogerna är farliga och hon tycker att hon ska få göra som hon vill och när hon vill. Hon vill inte ha krav på sig här hemma för jag är inte hennes mamma säger hon. Vi är 11 personer i familjen och alla måste hjälpas åt om det ska fungera. Jag har även varit noga med att belöna när de gör något här hemma. 

Jag står handfallen och går med ångest varje dag. Någon som har ett bra förslag?

• Svar på tråden Hur ska jag göra?
  • Anonym (Ledsen)

Puffar

• Anonym (Ledsen)

Finns det ingen vänlig själ som har någon tanke eller fundering?

• Anonym (Ledsen)

Trodde inte att det spelade någon roll när man puffar. Såg att en del hade läst, därför puffade jag.

Ja tänk om det hade varit så enkelt. Det är lättare sagt än gjort. Jag har sagt det till dom med tidigare men det har inte hänt något. Jag kan inte bära ut dom...

Svar på tråden Hur ska jag göra?