• Vickisen

Hjälp med bagageregler på flyg!

Hej, jag ska snart ut och flyga och har läst igenom diverse regler. Har dock fortfarande några frågor jag inte hittar några svar på och hoppas att någon här kan hjälpa mig som har erfarenhet Skäms

I handbagage får man ha med sig en st 1 liters förslutningsbar påse med ex. hudlotion, foundation m.m. där behållarna rymmer max 100 ml....

Kan jag ta med en elektronisk cigarett innehållande s.k. e juice (med nikotin) i denna påse?

I incheckat bagage...

Kan jag ta med ex. hårspray/torrshampo eller får detta ej tas med alls på flyg p.g.a. brandrisk? (Dock står det ju att hårspray á 100ml får tas med i handbagage...)
    Bör den incheckade väskan vara låst eller riskerar man att de då "klipper upp" den om de behöver kontrollera något?

Tack på förhand!
  • Svar på tråden Hjälp med bagageregler på flyg!
  • Vickisen
    Godnatt skrev 2014-07-02 16:08:19 följande:

E-cigg är okej att ta med sig i kabin, men tänder du den och den avger vattenånga kommer brandvarnarna troligtvis reagera vilket kan innebära en nödlandning. Jag förmodar att brandvarnarna i ett flygplan reagerar på rök/partiklar och inte går på värme som andra brandvarnare kan göra.

Ok, tack! Men brandvarnare reagerar på att koldioxidhalten förändras i luften vilket den inte gör när man röker elektriska cigaretter. Därför kan man "röka" dem även under brandvarnare som i flyg, på skoltoalett m.m.
  • Virre1979

Som sagt så säljer vissa bolag sådana cigaretter på sina flygningar så det lär va ok, kan ju fråga flygvärdinnorna om du är osäker.

• Godnatt
    Vickisen skrev 2014-07-02 23:56:53 följande:
    Ok, tack! Men brandvarnare reagerar på att koldioxidhalten förändras i luften vilket den inte gör när man röker elektriska cigaretter. Därför kan man "röka" dem även under brandvarnare som i flyg, på skoltoalett m.m.
    Så om jag andas på en brandvarnare tjuter den menar du?
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Vickisen
    Godnatt skrev 2014-07-03 17:13:18 följande:
    Så om jag andas på en brandvarnare tjuter den menar du?
    Sorry, menade kolmonoxidhalten...
  • Godnatt
    Vickisen skrev 2014-07-04 19:56:07 följande:
    Sorry, menade kolmonoxidhalten...
    Det är inte snarare som så att en optisk brandvarnare känner av partiklar som bryter en IR-stråle och en joniserad brandvarnare reagerar på förändring av fältet mellan de två kännarna? Du kanske tänker på en gasvarnare?
  • Vickisen
    Godnatt skrev 2014-07-05 01:24:06 följande:
    Det är inte snarare som så att en optisk brandvarnare känner av partiklar som bryter en IR-stråle och en joniserad brandvarnare reagerar på förändring av fältet mellan de två kännarna? Du kanske tänker på en gasvarnare?
    Jag har inte googlat på brandvarnare som du, utan är något jag snappat upp under någon kurs i skolan Får ta och läsa om brandvarnare på stranden någon dag, spännande!
  • Godnatt
    Vickisen skrev 2014-07-05 09:56:18 följande:
    Jag har inte googlat på brandvarnare som du, utan är något jag snappat upp under någon kurs i skolan Får ta och läsa om brandvarnare på stranden någon dag, spännande!
    Skönt man kan söka först innan man häver ur sig felaktiga påstående. Tyder på att man är villig att lära sig om man nu inte har två års utbildning inom livräddning, brandskydd och släckningsteknik från MSB.
  • Vickisen
    Godnatt skrev 2014-07-05 10:32:55 följande:
    Skönt man kan söka först innan man häver ur sig felaktiga påstående. Tyder på att man är villig att lära sig om man nu inte har två års utbildning inom livräddning, brandskydd och släckningsteknik från MSB.
    Ja, även hur en elektrisk cigarett fungerar och varpå den inte utlöser brandvarnare.
  • Godnatt
    Vickisen skrev 2014-07-05 10:42:53 följande:
    Ja, även hur en elektrisk cigarett fungerar och varpå den inte utlöser brandvarnare.
    puss
  • Godnatt
    Vickisen skrev 2014-07-05 10:42:53 följande:
    Beror förstås på typ av brandvarnare och e-cigarett. Det går att få igång en brandvarnare av rätt typ bara av att duscha varmt så att vattenångan täcker IR-stålen i en optisk brandvarnare eller att det elektriska fältet ändras i en joniserad brandvarnare. En e-cigarett utan rök/vattenånga har inte det problemet.
Svar på tråden Hjälp med bagageregler på flyg!