Ettåring ständigt lös i magen - allergi/överkänslighet?
I måndags var vi på öppna förskolan och tösen fick mat. Mot slutet på matstunden drar hon upp benen och strax därefter upptäcker jag en pöl under stolen. Detta har hänt en gång tidigare när hon hade magsjuka för två veckor sedan.
Då hon börjar förskolan till hösten hade hon ju såklart blivit hemskickad. Det var först då jag började fundera över att hon nästan aldrig har kompakt avföring. Hon har luftrörsbesvär och underhållsmedicineras med Fluitide. I övrigt äter hon 6 månaders havregröt till frukost och på kvällen, majsvälling innan läggdags, i övrigt blandar vi hemlagad mat med lite burkmat vid behov. Hon får en hel del banan med gröten, men inga särskilt bruna. Jag tror mycket frukt förvärrar problemen.
Förklaringen i måndags tror jag är att hon fått Nestlés 8 månadersburk med köttfärssås och spaghetti som innehåller fullkornspasta upptäckte jag samt halv nektarin och lite vindruvor. Hon har fått 2 burkar i helgen, vilket jag tror var samma dag. Men å andra sidan borde hon ju bli mindre lös någon gång. Det händer ju bara enstaka tillfällen och ett bra tag sedan nu.
Nu har vi börjat föra mat- och bajsbok för att se om vi kan hitta några ledtrådar. Hon bajsar sällan jättemånga blöjor per dag utan det är mer mängden som gör att de ofta läcker. Många gånger känns bajset grusigt när man ska tvätta av rumpan. Mjölkprotein är hon testad negativt för, men hur fungerar t ex gluten? Jag tror inte det var några konstigheter när jag helammade eller vi introducerade gröten vad jag minns.
Jag tänkte höra med bvc imorgon, men det är ju semestertider ... och intressant att höra hur andra barn är för att få några ledtrådar vad vi ska ändra på. Majs, ärtor, paprika och vindruvor kommer ut oberabetade.
Tacksam för tankar och idéer som vi kan testa.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-24 22:49
Hon följer normalkurvan på vikt och längd och är pigg och aktiv i övrigt.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-03 23:07
För någon vecka sedan sökte vi hjälp på vc då problemen kvarstod. Alla prover var bra, såsom mot gluten och allergipanel. Däremot har hon fått en bakterie efter antibiotikabehandling, men hon är inte sjuk, enligt läkaren. Läkaren skulle återkomma när han pratat med barnläkaren om hur vi bemöter förskolan.