• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • soffipropp1987
    smalljey skrev 2014-09-07 23:34:05 följande:
    Funderar oxå på ett namnkalas, eftersom vi inte vill döpa vår tjej. På ett sätt känns det som att man tigger presenter, men det är inte det jag vill, utan man vill liksom fira henne lite och inte bara missa hela namngrejen. Vad kom du på för frågor till tipspromenaden? Lät ju jättekul!
    Ja men så kände bi ju också, fira att vi har fått en sån fin bebis! Alla de som kom jade ju ändå kommit om det hade varit dop så att man tigger presenter behöver man inte känna. Vi hade dessa frågorna:

Vad vägde han när han föddes?

Hur lång var han när han föddes?

Vad brukar man äta vid den högtid han föddes på? (Föddes på midsommarafton)

Vem vann tävlingen om datum och kön?

Vilket stjärntecken är han född i?

Vem besökte oss en timme innan vattnet gick?

Vad kallades Ludwig sin första tid i magen?

Hur många pojknamn hade mamma och pappa att välja på?

Vad betyder Ludwig?

Hur många heter Ludwig i Sverige?
  • Sansa Snark

Min svärfar, alltså lillpluttens farfar tjatar om att vi ska ha dop/namngivningkalas. Tror mest att han vill mingla och posera med bebisen, hehe...

Det vore kul att göra något, men vi bor rätt så litet så att ha stort släktkalas är uteslutet. Dop är också uteslutet eftersom vi inte är medlemmar i kyrkan. Funderar på att ha något slags öppet hus, så att alla inte är här samtidigt, när lilleman fyller hundra dagar (det är  vid 14 veckor + två dagar) men tycker också det känns som att man tigger presenter...  Och jag orkar då rakt inte göra inbjudningskort och sånt, får bli facebook... *classy mama*

• Kela1981

Små bebisar är underbara men verkligen frustrerande när mamma är kontrollfreak!! I går sov hon nästan ingenting på dagen och var skitsvår att lägga både på dagen och kvällen. I dag har hon sovit större delen av dagen, inte alls varit lika ljudkänslig och nu ikväll somnade hon i vagnen för 3,5 timme sedan. Har precis burit upp henne och lagt henne i sängen och det verkar som att hon somnat om igen själv nu. Varje dag är ett lotteri känns det som och det är svårt att planera in aktiviteter osv för man vet aldrig om man har världens goaste bebis med sig eller om det är en vandrande skrikfest :/

Men fantastisk är hon det lilla livet om än tålamodsprövande ibland ;)

• Juronjaure
    Kela1981 skrev 2014-09-08 23:10:20 följande:

Små bebisar är underbara men verkligen frustrerande när mamma är kontrollfreak!! I går sov hon nästan ingenting på dagen och var skitsvår att lägga både på dagen och kvällen. I dag har hon sovit större delen av dagen, inte alls varit lika ljudkänslig och nu ikväll somnade hon i vagnen för 3,5 timme sedan. Har precis burit upp henne och lagt henne i sängen och det verkar som att hon somnat om igen själv nu. Varje dag är ett lotteri känns det som och det är svårt att planera in aktiviteter osv för man vet aldrig om man har världens goaste bebis med sig eller om det är en vandrande skrikfest :/

Men fantastisk är hon det lilla livet om än tålamodsprövande ibland ;)

Signe hade verkligen vakendagar och sovdagar förut, man visste aldrig vad hon planerat för dagen ;) Nu har hon lagt ned det där med sovdagar och är vaken större delen av dagen, varje dag, istället...

Visst är det gulligt när de skriker? ;) Not. Jag har märkt att folk som inte har barn eller inte har haft småbarn på länge totalt har glömt hur det är... Om man försöker gnälla av sig så kan man få kommentarer som "Jamen, hon är ju så gullig ändå..." Eller "Nämen stackarn är väl tröööött" och så vidare. Det vet jag väl att hon är underbar och att hon skriker för att hon vill förmedla nåt, men det är ÄNDÅ SKITJOBBIGT och ibland behöver jag få SÄGA DET. Numera gnäller jag mest inför en vän som också har en bebis, för hon vet PRECIS hur det är... Inga fåniga "nämen" eller "jamen". Det ÄR jobbigt med bebisskrik! Punkt.
  • Juronjaure

Alltså, jag undrar en sak... Hur sjutton KLÄR man sig efter en graviditet? Jag vet inte hur det är med er, men jag har iaf en väldigt dallrig bulldegsmage som inte passar i några jeans alls. Har man jeans med låg midja så hänger hela magen ut, och tar man ett par jeans med lite högre midja så hänger halva magen ut, men på ett väldigt oattraktivt sätt, haha! Glöm tajta tröjor, ALDRIG MER, tänker jag nu... Tur att det är höst nu, stickade bylsiga tröjor för hela slanten.....:P

Tips? Korsett?

• Kela1981
    Juronjaure skrev 2014-09-09 22:46:07 följande:

Alltså, jag undrar en sak... Hur sjutton KLÄR man sig efter en graviditet? Jag vet inte hur det är med er, men jag har iaf en väldigt dallrig bulldegsmage som inte passar i några jeans alls. Har man jeans med låg midja så hänger hela magen ut, och tar man ett par jeans med lite högre midja så hänger halva magen ut, men på ett väldigt oattraktivt sätt, haha! Glöm tajta tröjor, ALDRIG MER, tänker jag nu... Tur att det är höst nu, stickade bylsiga tröjor för hela slanten.....:P

Tips? Korsett?

Ha ha ha... Alla mina gravidkilon verkar ha fastnat på rumpa och lår så jag har inga byxor att ta på mig :/ Går fortfarande i mamma-byxor och hur upphetsande är det?! Lösa tröjor är det som gäller för min del och tur är det väl att hösten nalkas så man kan ta på sig lite tjockare kläder och slipper visa upp sig ;) Korsett låter ju som ett alternativ annars, finns kanske för rumpan också ;)
  • Sansa Snark
    Juronjaure skrev 2014-09-09 22:27:19 följande:
    Signe hade verkligen vakendagar och sovdagar förut, man visste aldrig vad hon planerat för dagen ;) Nu har hon lagt ned det där med sovdagar och är vaken större delen av dagen, varje dag, istället...

Visst är det gulligt när de skriker? ;) Not. Jag har märkt att folk som inte har barn eller inte har haft småbarn på länge totalt har glömt hur det är... Om man försöker gnälla av sig så kan man få kommentarer som "Jamen, hon är ju så gullig ändå..." Eller "Nämen stackarn är väl tröööött" och så vidare. Det vet jag väl att hon är underbar och att hon skriker för att hon vill förmedla nåt, men det är ÄNDÅ SKITJOBBIGT och ibland behöver jag få SÄGA DET. Numera gnäller jag mest inför en vän som också har en bebis, för hon vet PRECIS hur det är... Inga fåniga "nämen" eller "jamen". Det ÄR jobbigt med bebisskrik! Punkt.
    Hahaha! Hög igenkänningsfaktor på detta. Blir smått tokig på svärmor som varje gång lillen skriker börjar pilla på honom och säger "stackars liiiiiten, inte ska en så sööööt bebis gråta". Bebisar skriker ibland, så är det ju bara, men det har hon helt glömt bort. 
  • Sansa Snark
    Juronjaure skrev 2014-09-09 22:46:07 följande:

Tips? Korsett?

Kjol! En a-linje modell som sitter i midjan döljer min extramage fint. 
  • soffipropp1987

Lite tidigt jag vet, men jag är så galen i ugglor så när jag såg dessa va jag bara tvungen att köpa!! Skip hop zoo.

Svar på tråden Junibebisar 2014