• leiapp

En gång lärt sig ta flaska = alltid kunna ta flaska?

Vi har precis lärt vår dotter på 4 månader att ta flaska. Hur sällan kan man ge flaskan utan att hon glömmer hur man dricker ur den? Nån som har erfarenhet? Hur sällan har ni gett och det har funkat ändå? 

• Svar på tråden En gång lärt sig ta flaska = alltid kunna ta flaska?
  • fesun

Vår yngste son tog flaska när han var liten, sen glömde vi ge flaskan ett par veckor och efter det vägrade han i typ ett halvår. Skulle nog ge flaskan en gång varje eller varannan dag.

• Ruter

Min son är 5 månader nu. Testade att ge flaska en gång när han var 3 veckor som gick jättebra. Nästa gång han fick flaskan var han 2 månader och då fick han en gång per dag i en vecka. Sen uppehåll på 2 månader och nu sedan 2 veckor får han 1-2 ggr per dag pga dålig viktuppgång. Så för oss har det funkat kanon att bara ge flaskan när jag varit borta. Så beror nog alldeles på hur barnet är.

• Hoppfull84

dottern fick pumpad  bröstmjölk i flaska varannat mål hennes två första månder, sen när amningen funkade felfritt igen så skippade vi flaskan (orkade inte hålla på och diska) sen när hon var 6-7 månader och vi gärna hade börjat ge henne lite välling på kvällskvisten gick det inte alls. tog över ett halvår att återinföra. fick prova 6 olika flaskor med olika varianter på nappar och olika vällingar innan hon till slut gick med på det!

men vissa ungar bara tar ju flaskan utan krångel så man kan nog inte veta i förväg hur det blir.

• leiapp

Tack för svar precis som ni säger är barn olika. Storebror som var skeptisk till det mesta gick det himla långsamt att lära vid 6 månader. Därför tänkte jag lära lillan lite tidigare och det gick snabbt för henne att fatta. Däremot planerar jag att amma och har inget större behov av att ge flaska. Hade kanske tänkt prova att hålla oss till en gång per vecka.

Fler erfarenheter välkomnas!

Svar på tråden En gång lärt sig ta flaska = alltid kunna ta flaska?