Inlägg från: Skumbollen |Visa alla inlägg
  • Skumbollen

Bf mars 2015

snö 81 skrev 2014-09-05 21:06:16 följande:
    Ja det är tur att dom låter mig komma. Fick brev från läkaren idag med namnet på exakt vilken bakterie jag har och när jag googlade på den så visar det sig att det är GBS jag har.

Typ inte alls det bästa att få när man är gravid. Antingen får man missfall eller att fostret för i magen. Alternativt att bebisen kan smittas vid förlossning och få blodförgiftning, hjärnhinneinflammation eller lunginflammation. Eller så går allt alla tiders utan komplikationer.

Svårt att inte oroa sig :(
    Missade hon GBS? Det är ju det hon skall leta efter... Kanske skall byta barnmorska?
  • Skumbollen
    snö 81 skrev 2014-09-06 07:27:26 följande:
    Vet inte vart man ska hitta någon bra barnmorska. Har redan bytt sedan missfallet i mars. Helst skulle jag vilja gå på specmödra
    Nu vet jag ju inte vart du bor, kanske har ni bara en mvc om inte så hade jag bytt igen till en annan och varit tydlig med vad som gått fel tidigare. Människan har en inbyggd instinkt att bräda andra så den nya bm kommer säkerligen vara på tårna om inte annat :)
  • Skumbollen
    snö 81 skrev 2014-09-07 15:44:37 följande:
    Vi har flera MVC här. Har till och med bytt vårdcentral för att byta barnmorska. Ska prata med henne nästa gång jag ska dit och säga att jag ska kräva att gå gå till specmödra regelbundet och göra UL. En kollega fick göra det när hon var gravid
    Vad bra att det funkar så hos dig, jag går ju spec mvc här i Göteborg och här är de dem som bestämmer vilka de "tar sig an" efter bm eller läkare skickat remiss. Men oavsett så hålls väl alltid de med GBS under uppsikt?
  • Skumbollen
    chikita124 skrev 2014-09-07 18:17:44 följande:

Jag har med GBS men så lågt värde att de inte ger antibiotika förrän 10 dagar innan

BF jag är i v.14 skall göra kub på tisdag o redan fått info att de kommer starta mig v.38

Kännar mig lugn o trygg...

Hjärtat slog v.9 så förhoppningsvis är allt bra på tisdag med..

Hur gick ditt kub idag?
  • Skumbollen
    snö 81 skrev 2014-09-09 13:20:43 följande:

Idag fick jag komma på gyn och göra VUL.

Fick se en liten parvel som skuttade runt där inne. Jan mätte huvudet och daterade exakt som jag är enligt sista mens - v.12+5.

Känns så skönt att jag har fått se att allt är som det ska!

Men vad skönt! Det gick bra för oss också idag. En milstolpe passerad :)

När har du RUL?
  • Skumbollen
    Sparv15 skrev 2014-09-11 18:30:06 följande:

Var på kub idag, fick sannolikhet1:12000 för ds och 1:20000 på trisomi. Tillbakaflyttad några dar så 13+0 idag.

Vad skönt! Fick du någon fin bild på bebbrn då?
  • Skumbollen
    LillLouise84 skrev 2014-09-13 23:28:01 följande:

Hur mycket törs ni träna nu? Jag har ikväll umgåtts med en kompis som jag spelar innebandy med, och till veckan drar säsongen igång. Vi är ett stort tjejgäng som spelar bara för att det är så kul. Nu satt vi och pratade om att äntligen börjar det, då blev jag tvungen att berätta att jag kommer inte spela så mycket den här säsongen. Då fattade hon direkt att jag var gravid smile1.gif . Hur ska jag göra? Jag är så sugen att spela men jag vet inte vad kroppen kommer att säga, det är mycket spring och snabba vändningar. Törs jag prova? Känns så synd att inte kunna vara med, för vi har så grymt kul.

Tycker absolut du skall prova! Så länge det inte känns obehagligt så tror jag absolut inte det är några problem! Min förra graviditet så upplevde jag att jag kunde röra mig helt obehindrat fram till vecka 25-26 iallafall. Sen blev det lite "badboll mellan benen" känsla :)
  • Skumbollen

Jag vet inte, men fattar det som att "trytofindme" inte har gjort några ul eller kub vilket gör att de inte får några livstecken före rul om de inte köper en egen doppler eller får starka fosterrörelser innan dess. Inte att man inte ser något på ovan nämnda undersökningar, rätta mig om jag har fel :)

• Skumbollen
    LillLouise84 skrev 2014-09-29 09:15:50 följande:
    Jag har klarat mig från att läcka än så länge. Men med dottern fick jag ha amningsinlägg från v 22 tror jag, för då var det så mycket så jag var blöt om tuttarna hela dagarna och fick byta bh ofta. Men då klarade jag mig med ett par inlägg om dagen.

Det är positivt att få mjölk tidigt för det visar bara att du har mjölk. Ett bra tecken på att det ska gå bra att amma.
    Indikerar råmjölk att man kommer ha mjölk sen? Hur mycket man kommer producera och om det räcker går väl aldrig att veta? Mina bröst har haft råmjölk i sig i tio år sen min första graviditet, det försvann aldrig :)
  • Skumbollen

På östra i Gbg har de 3D :) vi fick med oss denna bild på ansiktet från vårt KUB, på RUL blev det tyvärr inga bra bilder med 3D antagligen för att jag inte är pinnsmal, men det var läkaren för finkänslig för att säga, haha :)

• Skumbollen
    bb2014 skrev 2014-10-21 17:45:38 följande:
    Kul att se! Är ju iof stor storleksskillnad mellan KUB och RUL, men är glad att jag bestämt mig för att inye betala gör ett 3D. Inte jättelätt att se :)

Iof är det som sagt stor skillnad bara på 2d bilderna för mig i v. 12 och v. 19 :)
    Som jag förstått det så är det lite klurigt med 3D, bäst bilder blir det väl kring vecka 24-25 men det gäller ju att det inte kommer saker i vägen, tex navelsträng. Sen är det ju inte optimalt om man inte är smal, själv har jag väl ca 15 kg för mycket som satt sig på mage och bröst vilket är lite "i vägen" ;)
  • Skumbollen
    Pojkmamma01 skrev 2014-10-22 09:59:02 följande:

Vi var på Ul i måndags.. Vi frågade om hon kunde se vad det var.. Och när hon kollat runt lite och mätt lårbenet så pausade hon en bild typ sett underifrån så man såg rumpan och, ja..

Hon sa: ja, ni ser ju vad det är!

Jag kollade och kollade och tyckte att det såg ut som "tre streck" men sa samtidigt att jag aldrig sett "könet" på ul från min förra graviditet.

Jag tycker att det ser ut som en tjej, sa Bm.,

Hon visade vart pungen och pillen brukar vara och där var inget..

Hon fortsatte att kolla och mäta bebisen. Allt såg bra ut och hon avslutade ul undersökningen med att pausa en bild tagen på rumpan underfrån och säga: nä, det finns inget där!

Vi blev så klart jätteglada eftersom vi har varsin pojke sen tidigare förhållande.. Men hur säker kan man vara på att hon och vi såg rätt?

Min sambo såg sin sons ul och där var det klart och tydligt vad det var.. Han sa att det här såg helt annorlunda ut..

Jag är väl sån att jag tror det inte förrän jag ser det..

Missförstå mig inte.. Skulle bli superlycklig att få en pojke till också.. Är/var ju som inställd på det! smile2.gif

Förstår precis din tveksamhet. När vi kikade kön på vår son så var det så himla tydligt! Även om hon inte sagt något hade jag VETAT att det var en pojk efter den rumpbilden. Denna gång rotade hon runt och jag såg ingenting... Kanske jag kunde ana dessa tre streck, men inte alls som en pung och snopp syntes :) men läkaren sa tjej så man får väl tro på det, tror inte hon sagt något om hon inte sett det hon ville se :)
  • Skumbollen
    Malin1992 skrev 2014-10-22 20:12:17 följande:

Jag e gravid i vecka 22 o har smärtor från rygg till mage o runt till o från i intervaller typ, kan det vara för värkar lr kan det vara att jag har suttit stilla på möte i tre timmar o inte fått bra blodcirkulation?

Det lät inget vidare, hur ofta kommer dessa smärtor? Värkar för mig kändes som menssmärtor som rullade över en, började svagt för att sedan ta i för att sen ebba ut. Är det förvärkar så ska det hjälpa att ta alvedon och duscha eller bada varmt har det sagts till mig.
  • Skumbollen
    Malin1992 skrev 2014-10-22 22:07:44 följande:
    Dom har slutat nu, men dom kom var 30 sekund typ o höll i lika kort stund i 10 min.
    Vad skönt att det slutade! Kroppen är märklig och man får verkligen många nya krämpor.
Svar på tråden Bf mars 2015