Klipper in från min presentation:
CYSTA på äggstocken-varför får man det?
"Cysta" är egentligen bara namnet på en (oftast) vätskefylld blåsa, de kan uppstå lite varstans i kroppen. Det finns alltså många typer av cystor och man kan även få cystor i livmodern, men jag skriver om cystor på äggstockarna eftersom det är rätt vanligt och jag själv har haft det. Cystor på äggstocken beror vanligen på att
1) ägglossningen har "hakat upp sig" lite så att en månads äggblåsa inte spruckit och släppt ägget utan stannar kvar, eller
2) att efter ägglossningen det som blir kvar, den så kallade gulkroppen, växer till en blåsa som stannar kvar ett tag. Oftast skrumpnar gulkroppen ihop direkt efter mens.
Cystor är nästan alltid godartade och blir sällan större än 3-4 cm i diameter. Oftast försvinner de av sig själva även om de kanske har hunnit bli 6-7 cm stora-det gjorde min.
Därför kan läkarna inte direkt säga om man måste göra något åt en cysta eller inte, och därför väntar de ett tag och undersöker igen för att se om den har försvunnit. Cystor som blir kvar och fortsätter växa brukar man däremot ta bort med titthålsoperation, eftersom de dels kan ge besvär och dels i några få fall kan innehålla elakartad vävnad.
Har man många cystor på äggstockarna kan man ha ett tillstånd som heter PCO, och det är en helt annan sak.
--
Och lite nyskrivet:
Eftersom cystan har blivit så pass stor så överväger din läkare operation, men läkaren vet givetvis att den fortfarande kan spricka av sig själv och bespara vården den utgiften. Min cysta var stor som en rejäl clementin och kändes som en gungande bubbla i magen när jag gick i trappor. Den sprack så att jag kände att det brast och sen kändes att vätskan rann ut som en våg (skum känsla mellan organen!) men det gjorde inte särskilt ont på mig.
Gör det jätteont i mer än 5 minuter så kan det vara för att cystan har snört sig runt äggstocken och då måste man söka akut och opereras inom 24 timmar för att rädda äggstocken, sa min läkare. Jag blev ganska uppskrämd då men det blev ju inte så, det är ovanligt.
Provera innehåller en form av progesteron och används mot olika mensrubbningar. Hormonet dämpar äggblåsebildningen under senare delen av menscykeln eftersom bara 1-2 ägg ska mogna per månad, så syftet med att ge dig läkemedlet är antagligen att motverka att cystan fortsätter utvecklas.