Inlägg från: Anonym (KLM) |Visa alla inlägg
  • Anonym (KLM)

    Kommer hälften av alla kvinnor leva i lesbiska relationer?

    Om man vistas i en större stad eller studentstad är det inte svårt att lägga märke till hur vanligt det har blivit med lesbiska relationer. Överallt ser man lesbiska som håller varandra i handen. Man höjer ju inte ens på ögonbrynen (det gjorde man för bara 7-8 år sen).

    Vad tror ni, hur vanligt kommer det att bli? Fler än hälften? Kanske ännu fler? Betyder det att mer än hälften av alla barn i framtiden, kommer att fostras av lesbiska par? Eller är det kanske ett övergående mode?

    Tankar om denna utveckling?

  • Svar på tråden Kommer hälften av alla kvinnor leva i lesbiska relationer?
  • Anonym (KLM)
    Chester Copperpot skrev 2014-06-19 14:29:26 följande:

    Eh, va? Väx upp, för helvete...


    "Väx upp"?

    Har du ingen uppfattning i frågan, varför postar du i tråden?
  • Anonym (KLM)
    Chester Copperpot skrev 2014-06-19 14:44:04 följande:
    Det är inte så att det blir "fler" lesbiska i samhället,
    Hur vet du det? Källa som backar upp ditt påstående?
  • Anonym (KLM)
    Chester Copperpot skrev 2014-06-21 22:03:57 följande:
    Jag tror inte det går att diskutera med dig, eftersom du verkar ha din uppfattning klar. Det är ju inte så att du skulle ändra åsikt, oavsett vilka källor som backas upp.

    En annan kul teori är ju att alla kvinnor i grunden egentligen är bisexuella. Och det är ju en lite kul tanke.

    Sanningen är som sagt att det är mer accepterat idag för alla typer av människor att bejaka sin sexualitet nu än tidigare. Du skulle lika gärna kunna fråga dig om vaniljsex håller på att dö ut, eftersom det är så himla vanligt med analsex. Mänsklighetens sexuella intressen har alltid sett likadana ut, det är bara en fråga om hur öppen man är om det.

    På tal om det, tar du den i tvåan?
    Inte alls. Jag påstår mig inte veta hur det ligger till, vilket däremot du gör. Om jag uppfattar dig rätt menar du att antalet flator i världen skulle vara statiskt, inte skulle förändras över tid - utan att det bara är utlevandet av lesbianismen som förändras, p.g.a. sociala faktorer. Och då frågar jag mig: Hur vet du det? Eller, rättare sagt, på vad bygger du din uppfattning?

    Själv tror jag inte att det är fullt så enkelt som att lesbianismen skulle hålla och ha hållit sig på samma nivå under historien och för all framtid, men jag påstår mig inte veta, och ändå är det mig du anklagar för att vara determinist, när det ju är du som är det.

    Huruvida jag tar den i tvåan eller inte hör knappast hit. F.ö. är jag man och då har man ju bara ett hål. Någon tvåa finns ju då inte. Fast varför diskutera med en person som inte ens begriper det?
  • Anonym (KLM)
    Anonym (bio) skrev 2014-06-21 23:03:51 följande:

    Det beror på om man ser på sexualitet och sexuell läggning som något plastiskt, formbart eller medfött av naturen, dvs. biologiskt. Förvånansvärt många av dagens sociologer och s.k genusforskare tycks föredra att utgå ifrån att läggning är valbart för varje individ. Så vem vet? I min mening är det självklart medfött. Den uppfattningen håller jag fast vid tills vetenskapen bevisar motsatsen.


    Vad underbart det vore om du kunde hänvisa till nån källa? Vilka sociologer påstår det och var (i vilken skrift?)?
  • Anonym (KLM)
    Anonym (eve) skrev 2014-06-22 18:12:22 följande:

    Men det handlar ju inte ens nödvändigtvis om lesbianism. För min del räcker det med en extremt svag bisexualitet för att jag hellre skulle leva med en kvinna som partner. Just nu är jag lycklig singel.


    Jag var noga i ts att påpeka att det rörde sig om "lesbiska relationer", inte på att de i relationen ingående kvinnorna blott skulle tända på kvinnor.

    Jag tror du är inne på en sak där, att det handlar om att fler och fler kvinnor definierar sig som bisexuella, och då är det klart att det blir "lättare" att ta steget till att leva "lesbiskt".

    Motsvarande verkar dock inte synas till bland män. Åtminstone ser inte jag fler killar/män än förr "vara ihop"
  • Anonym (KLM)
    Anonym (bio) skrev 2014-06-22 18:36:29 följande:
    Det jag kan hänvisa till är den norska serien Hjernevask som i ett avsnitt tar upp just forskningen kring sexuell läggning. 

    Här har du hela avsnittet på norska med eng text: 

    Spola fram till omkring 19.20 så hör du de norska sociologernas inställning till sexuell läggning och huruvida det beror på gener eller miljö. 
    Okej, tack. Iofs ligger det väl i sakens natur att sociologer tenderar att finna svaren på samhälleliga företeelser i det sociala samspelet, medan naturvetare tenderar att finna svaren i naturvetenskapliga fenomen. Kanske är svaret en kompromiss: Där finns en (medfödd) predisposition som under vissa sociala omständigheter förverkligas eller inte. Det är en möjlighet.

    Dock, denna syn svarar inte på frågan om varför betydligt fler kvinnor lever i lesbiska relationer, än män i motsvarande. Om det nu är så vill säga. Jag tror det är så men siffror finns det knappast ännu, eftersom det är så nytt.
Svar på tråden Kommer hälften av alla kvinnor leva i lesbiska relationer?