Inlägg från: Nyfiken gul |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul

ersättning vs amning

vad som är mest fördel och nackel för din del beror ju helt å hållet på ditt eget barn.

det som du sett som nackdelar kan plötsligt bli en fördel för dig, och det som du suktat och längtat efter kanske plötsligt blir det värsta du varit med om... 

jag har både ammat och flaskat mina barn och jag har verkligen sett stora nackdelar med både amning och flaska och fördelarna med både amning o flaska har i vissa stunder knappt ens funnits... ..   men bebis måste ju ha mat så ibland har man helt enkelt bara fått bita ihop och gråta en skvätt och ge barnet den mat som då var tillgänglig oavsett om det var bröst eller flaska. 

jag upptäckte nämligen att flaska var fruktansvärt omöjligt i vissa situationer och då hade jag verkligen önskat att jag kunnat amma vid dom tillfällena.  Och ibland har amning varit så fruktansvärt obekvämt att jag önskat jag hade flaskan till hands men då inte haft ett flaskbarn... 

den största fördelen med amning är att det är gratis... att flaskmata är DYYYRT, det är oerhört kännbart i plånboken när man går på föräldrapenning och man inte gör annat än att köpa ersättning.  Har bebis magproblem och kanske måste ha specialersättning är den ÄNNU dyrare än vanlig ersättning ..  

så min erfarenhet är att ha öppet sinne för båda delarna.  Se helt enkelt vad du och din bebis mår bäst av och kanske prova båda två innan du själv avgör vad som verklar smidigast och enklast. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

det jag tyckte var värst med flaskmatning var allt förarbete och allt efterarbete. 

innan man kan ge sig ut måste man se till att planera sina utflykter , du måste se till att vattnet i termosen inte tar slut.  Eller att du alltid måste ha tillgång till varmt vatten . Du måste alltid mäta upp pulver som ska räcka den tiden du ska vara ute. Man måste alltid se till att flaskorna är rena, att alltid behöva vatten för att skölja ur flaskan efter matningen. 

att gå upp mitt i natten flera gånger och meckla med flaskor och vatten och pulver är ingen hit när bebis vrålar så huset skakar.  Det tar sin tid att skaka ihop ersättningen.  Att sen förbereda för smidig natt-matning kräver en del förarbete.  Det går inte att somna med bebis på armen  vid nattningen för då får man vackert stå där med vattenkokare och pulver och minutrarna går och bebis vrålar allt högre... för att man sov istället för att ordna inför nattens flaskor...

tetror är det nån som viskar.. ja visst.. men alla barn tycker inte om kall mat , den får likförbannat värmas till ättemperatur många gånger , och där mitt i rusningen på tunnelbanan blir bebis hungrig,  och där  finns tetran i skötväskan men ingen micro....  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden ersättning vs amning