ersättning vs amning
vad som är mest fördel och nackel för din del beror ju helt å hållet på ditt eget barn.
det som du sett som nackdelar kan plötsligt bli en fördel för dig, och det som du suktat och längtat efter kanske plötsligt blir det värsta du varit med om...
jag har både ammat och flaskat mina barn och jag har verkligen sett stora nackdelar med både amning och flaska och fördelarna med både amning o flaska har i vissa stunder knappt ens funnits... .. men bebis måste ju ha mat så ibland har man helt enkelt bara fått bita ihop och gråta en skvätt och ge barnet den mat som då var tillgänglig oavsett om det var bröst eller flaska.
jag upptäckte nämligen att flaska var fruktansvärt omöjligt i vissa situationer och då hade jag verkligen önskat att jag kunnat amma vid dom tillfällena. Och ibland har amning varit så fruktansvärt obekvämt att jag önskat jag hade flaskan till hands men då inte haft ett flaskbarn...
den största fördelen med amning är att det är gratis... att flaskmata är DYYYRT, det är oerhört kännbart i plånboken när man går på föräldrapenning och man inte gör annat än att köpa ersättning. Har bebis magproblem och kanske måste ha specialersättning är den ÄNNU dyrare än vanlig ersättning ..
så min erfarenhet är att ha öppet sinne för båda delarna. Se helt enkelt vad du och din bebis mår bäst av och kanske prova båda två innan du själv avgör vad som verklar smidigast och enklast.