• Nenna29

Sluta med nappflaska

Hej!

Min lilla kille på snart 3 år dricker fortfarande välling morgon och kväll. Jag har inga problem med detta (Många vuxna dricker också välling) så jag upskattar om vi kan hålla oss borta från just den diskussionen här. :)

Däremot känner jag att det börjar bli dax att sluta med själva flaskan (tänker på hans tänder).

Är det någon som har förslag på vad vi kan använda istället?
    Är pipmugg lika illa för tänderna? 
    Eftersom han dricker ganska mycket välling på kvällen, så skulle jag med de flesta pipmuggar jag hittils kollat på behöva göra två omgångar med välling.. vilket känns lite omständigt.
    Hur har ni gjort? 

Tips tack :)

• Svar på tråden Sluta med nappflaska
  • Johanniee

Dricker han vällingen i sängen (liggande) eftersom du tänker på pipmugg istället för vanlig mugg? I så fall kanske ni kan "göra om" rutinen lite och ta vällingen sittande vid tex sagostunden innan barnet borstar tänderna för kvällen och lägger sig. I så fall kan han ju driccka ur vilken mugg som helst. Kanske bra att minska ner mängden välling också till just en muggs storlek då han ju antagligen inte behöver vällingen för mer än att vakna/somna med? Näringen ska han ju få via maten i den åldern :)

• Sisisisi

Kan de få minuter flaskan används verkligen skada tänderna?

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Nenna29

Han dricker inte i sängen, o inte för att somna heller igentligen. Som ett extra kvällsmål och mys för att varva ner mer. Svårt att ge en extra macka istället, för det vill han inte ha.
    Han har alltid varit liten, o jag är väl kanske löjlig, men då vet jag att han fått i sig lite mer när han får sin välling.
    Men nu var det ju inte det som var frågan igentligen.

En vanlig mugg, ja varför inte.. :)

• Johanniee
    Nenna29 skrev 2014-06-18 20:18:22 följande:

Han dricker inte i sängen, o inte för att somna heller igentligen. Som ett extra kvällsmål och mys för att varva ner mer. Svårt att ge en extra macka istället, för det vill han inte ha.
    Han har alltid varit liten, o jag är väl kanske löjlig, men då vet jag att han fått i sig lite mer när han får sin välling.
    Men nu var det ju inte det som var frågan igentligen.

En vanlig mugg, ja varför inte.. :)

Ahh då är jag med :) Du kanske kan fråga honom vad han vill? Prata lite om det och säga att nappflaskor är för bebisar och att han är en stor kille. Sen kan ni ju gå ut tillsammans så att han får välja sig en ny vällingmugg?

Och vill han inte sluta med nappflaskan kan jag ju dela med mig av min tandläkares visdom när jag skulle sluta med napp: "Sneda tänder går att fixa till, men inte en trasig själ" ;)
  • pigglet

På vilket sätt skulle flaskan skada tänderna, om han nu borstar tänderna efter vällingen? Det tar kanske 5 -10 minuter/dag att suga i sig vällingen, det kan på inget som helst sätt påverka hur tänderna växer. Det är ju inte som med napp, som barnet kan suga på i timmar/dygn.

Visst kan du bestämma att han ska sluta med flaska, men inte av den anledningen.

• snizy

Jag hade en svart mugg som vällingmugg när jag var liten :) hade återkommande perioder och har det fortfarande när jag blir så där sugen på välling :) saknar den muggen... Han kanske kan få välja en mugg i affären?

Svar på tråden Sluta med nappflaska