Inlägg från: äntligen36 |Visa alla inlägg
  • äntligen36

BF Augusti - Sista 10 veckorna..

hellen75 skrev 2014-08-05 14:02:17 följande:

Hade oxå planeratsnitt på morgonen ... Så trots skogsbränder och ev evakueringshot.( Norberg )
    Tog vi oss till förlossningen och fick våran fina gosse.
    Dock lämnade min make oss efter snittet pga av nya hot om ev evakuering och vi hade våra andra 6 barn 2,5 år- 19år kvar i området.
    Nu är jag på BB med våran son och min make är med våra andra barn... Och inväntar nya direktiv.

Gattis och skönt att det gått bra. Tråkigt med hot om evakuering. Hoppas allt går bra!
  • äntligen36
    Kaninkokerskan skrev 2014-08-05 20:12:52 följande:

Fick en liten tös i söndags morse Bf+10. Känns fantastiskt! Lycka till ni som fortfarande väntar!

Grattis till er! 
  • äntligen36
    Maho81 skrev 2014-08-07 19:27:37 följande:

Jag tog en långpromenad (för mig numera haha) på ca 3 km i morse med mannen, sonen och hunden. Jag var så slut efteråt så jag slocknade som ett ljus i soffan när vi kom hem!

Fick en annan sorts mensvärk efter det och nu helt plötsligt känns det som att tyngdpunkten har flyttat sig fullständigt i magen! Helt plötsligt är det SKITTUNGT i nedre delen av magen och det känns tungt i rumpa, muffen och magen nu. Hoppas hon kommer snart för det här var drygt nu haha.. Jag fick helt plötsligt en annan gångstil nu haha!

Åh så spännande, hoppas att det händer något snart nu då!
  • äntligen36

Jag var in till BM idag och hade ett järnvärde på 140 vilket var toppen för min del. Blodtrycket var på gränsen till lågt och jag som började äta blodtryckssänkande i fredags. 

Har inte tagit några tabletter idag men fick order om att ringa specmödravården, verkar vara något med mobilnätet och jag har inte hört nåt mer. Men ska ringa förlossningen nu snart. Bm sa att om jag inte fick tag på någon skulle jag ringa dit. Tror egentligen bara att det är att låta bli att ta medicin, men är väl lika bra att kolla med nån läkare. 

Sen har jag ett sf mått på 37 och bebisen verka vara stor. BM var fundersam på om hon skulle skcika mig på TUL, men blev inte så. Frågade ääven om hur det blir om man går över tiden. Har bf 14:e augusti. Hon förklarade hur det blukar gå till men sa även att med tanke på mitt blodtryck och min ålder tyckte hon personligen att jag inte skulle gå över. Så vi får väl se även där.....är så spännande hur som helst. bebben ligger med huvudet ner men är inte fixerad ännu.

• äntligen36
    Maho81 skrev 2014-08-07 20:01:02 följande:
    Riktigt bra blodvärde =) Jag har legat på 122 och det är bra säger dom.

Hur lågt blodtryck har du då om du har på gränsen till för lågt? Jag ligger och pendlar mellan 80/50 och 90/60 och det är drygt, känner mig så yr och orkeslös hela tiden..

Hoppas verkligen att du slipper gå över den här gången! =)
    ja, har alltid legat lågt i blodvärde, så var verkligen förvånande. 

Lågt var 115/65, men det var alltså innan jag ätit medicin. Är ju egentligen ett väldigt bra tryck. men tycligen så ska man inte pendla så mycket heller. Kollade för en stund sen, och då hade jag 138/88. Så verkar ju svaja lite....men det är väl rätt normalt det med. Hon på förlossningen sa då åt mig att ta medicinen. Ska ringa spec imorrn igen och höra. 

Förstår om du känner dig yr med det tryck som du har. Verkar din bebis stor? Som jag förstått får de med högt bloctryck oftare små bebisar och de med lågt stora. Men jag kan ha uppfattat det fel. 
  • äntligen36
    auapower skrev 2014-08-07 21:06:37 följande:
    Vad var ditt blodtryck när det låg på gränsen till för lågt? Nyfiket frågat, har haft lågt blodtryck hela graviditeten, men min bm menar att det varit perfekt..? Har haft 100/50 som mest?

Ett stort SF-mått betyder ju inte stor bebis? Jag har ett litet sf-mått, men bär på en bebis större än genomsnittet Glad Mitt sista sf-mått (i v.41) med sonen låg på 38, hade då legat på 38 sedan v.39 om jag inte minns fel, han vägde 3700g när han kom ut Glad min kompis hade ett sf-mått på 40 som mest, men hennes lille kille vägde bara 3100g Flört dock hade hon ganska mycket vatten Glad

Var din bebis ruckbar? Eller rörlig? Hoppas bebis stannar med huvudet neråt så att du slipper vändningsförsök senare!!
    Blodtrycket var bara lågt om man jämför med hur det varit innan. Alltså 115/65 ansågs lågt. För mig. 

Näe, sf måttet säger ju inte vad barnet väger, men BM tror att den är stor genom att känna på magen. Vilket inte säger något heller ;)

Förra gången hade jag en liten magen, men ändå normal. Hade då för lite vatten och en liten bebis i vecka 37. 2200g vägde hon. Och det var ju inget man kunde ana utanpå precis. 

Tror att bebis var rörlig, så därför sa hon också att magen kan ju upplevas större trots att bebis inte är så stor. Hoppas också på att det inte blir vändningsförsök. Min bror vände sig i magen bara dagar innan han kom ut. Men mamma födde honom i säte också. Var dock 40 år sen. 

Måste ju vara super jobbigt att ha så lågt blodtryck förresten. Bättre det såklart än högt. men jobbigt att vara yr. 
  • äntligen36

Oj ojoj,, tror snart magen spricker! Den är spänd som en medicinboll och tung som tusan. Men inga känningar icket! 

Blodtrycket verkar inte vilja bestämma sig heller....men mår ändå ganska bra. 

Jobbigt babyblues85 att du blivit orolig. Är inte kul! För mig är det på natten jag helt plötsligt kan känna nästan nån typ av skräck. Nu är det ju så nära att man bara vill ha ut lilla parveln så det känns säkrare. Eller då börjar ju en annan oro men ändå. 

• äntligen36
    auapower skrev 2014-08-11 10:50:16 följande:

Hej tjejer! Här kom lillebror i lördags, på BF+2, allt började med värkar kl.22, de kom med 2 minuters mellanrum direkt, 22.30 gick vattnet och vi åkte in, var inne 23.10, hamnade direkt i ett förlossningsrum för undersökning, 9cm öppen.. vid 23.30-23.35 ropade jag "han kommer!!" och de tittade efter, jo visst, halva huvudet var ute och 23.39, efter två krystvärkar var han ute :) snabbt som attan gick det! 1h 45min från start till mål :)

Grattis grattis och så härligt att allt gick så fort och bra!
  • äntligen36
    MizzeyPink skrev 2014-08-11 13:24:50 följande:

Är det någon mer som är sinnessjukt toa nödig (både 1&2) å trött så in i Norden.?

Trött är jag, toanödig varierar. men trött som sagt...konstant. Nästan så jag blir svimfärdig.

men var till BM idag, hon frågade om hon skulle känna på tappen men när jag sa att (ursäkta äckelvarning) jag fått svamp from hell så sa hon att då kanske jag hellre låter bli. Och det är klart, hade inte varit dumt att gå igång det lite men var ändå skönt att låta bli. 

Hon ringde mig senare idag och berättade att hon pratat med spec. mödravården så jag fick tid där imorgon för att få titta på bebben  och göra en bedömning. Verkar inte riktigt som de vill att jag går över så mycket då jag har svajande blodtryck och förra förlossningen i facit. Men får väl se vad de säger imorogn. Längtar hur som helst till att få se lilla knodden!
  • äntligen36
    ebbozz skrev 2014-08-12 04:36:54 följande:

nähe... superlugn natt. inte en känning ????

är det här va de menar med den oberäkneliga trean...

Åh, typiskt! Hoppas du kunnat sova iallafall även om jag ser att du är vaken tidigt. Har inte heller haft nån känning. ....
  • äntligen36
    MizzeyPink skrev 2014-08-12 08:03:32 följande:

Ebbozz & äntligen36:

här är det också galet lugnt.. Va ute på en promenad på 5km igår innehållande trappintervall och joggingintervaller (hade laddat och taggat för den rundan hela dagen) men det enda som hände va att jag har fått galet ont i mina ljumskar

Äntligen36: du ser galet pigg å fräsch ut på dina bilder hur gick det på specialmödravården btw.?

Trist att få ont på fel ställe. Man längtar inte efter smärtan men ändå vill man ha den ;).

Tack, är rätt pigg faktiskt och bm tyckte också att jag såg så pigg ut. :) Jag fick se en livlig bebis på ul, ca 4 kg. Ctg såg också fint ut men mitt blodtryck är inte bra. 140/95. Tappen var ca 3 cm. De vill helst inte sätta igång mig då risken är mycket hög att det slutar med akut snitt som sist. Men, det kan hända att de behöver snitta ändå, eller sätta igång. Men än så länge vill de avvakta. Ska dit på fredag igen. Frågade även hur jag vill ha det, och jag känner att jag litar på dem. Än så länge känner jag mig pigg nog att klara blodtryck och lite större bebbe.
  • äntligen36

Åh, vad spännande! Verkar som att det händer lite iallafall för flera. För mig är det detsamma. Jag var in på spec.mv. i fredags och läkarn "kände" på mig igen. Sa att hon tyckte att det hänt mycket på de två dagarna sen sist. Tappen mjuk men fortfarande bakåtlutad. Har haft lite mer känningar sen igår och även mer flytningar. Idag när vi var sena till ett dop och jag sprang sista biten för att hinna i tid så tyckte jag sen när jag satt på dopet att det "rann" nånting ur mig några gånger. Spännande kändes det och ivrig var jag att gå på toa för att kolla...men icket. Syntes inte ett spår i bindan. 

Bara att vänta lite till...har tid igen på tisdag på spec. mv. Blodtrycket  har varit högt idag också , så får väl se. Stiger det så måste jag ju ringa.

• äntligen36

om bebis tisdag 00.38. Startade måndag morgon med bara svaga oregelbundna värkar. Blev starkare och regelbundna vid 12. Blöder 12.30 och sen var allt igång. Värkar som var starka vart 2:a minut. Åkte in kl 15.30.

tyvärr ville inte heller denna bebbe komma ut, så blev snitt . Fick en "liten" son på 4740g och 55 lång (är själv 150 lång). Han ligger på neo då han fått ett litet hål på lungan så det läcker luft i lungsäcken. Han mår ändå helt ok.

Jag kämpar med att kunna röra mig själv utan hjälp nu efter snitt och smärtsam mage.

Är så lycklig över vår lille prins!

• äntligen36

Hej alla och grattis till en hel massa bebbar! Spännande men jobbigt för er som fotfarande väntar. 

Min lilla Thor kom ju till världen den 19:e augusti. Efter det har det varit körit som tusan. Har inte hunnit skriva mer än att meddela att han var född. 

Han fick en pnemo thorax (eller hur det stavas?) när de plockade ut honom vid det akuta snittet. Livmodern krampade och han hade fastnat på nåt sätt snett i magen så de fick kämpa för att få ut honom. Efter snittet sa de att de var tur att de tillslut tog beslutet att snitta...han hade aldrig hamnat rätt i bäckenet och min bukvägg var så tunn att de hade varit risk för mig att brista inifrån pga tidigare snitt. Men...allt gick bra...låter så läskigt när jag skriver det och vill inte skrämma någon. 

Han fick iallafall ett hål på lungan som han vårdades för i några dagar. När de började prata om att vi skulle få permis så fick han feber och någon typ av infektion så de satte in antibiotika behandling. Det innebar att vi blev kvar en vecka till. men som tur var fick vi permis efter 4 dagar iallafall. Var jobbigt att vara på neo såklart MEN vet ju att de finns så många riktigt sjuka barn som ligger där, så jag är såååååå tacksam att han "bara" fick det han fick. 

Precis när vi kommit hem på permis ringde de från barnmottagningen och en kvinna började prata om PKU testet. De hade gått ut ett larm till henne att Thor hade b-12 brist. Tydligen ingen fara med det heller...men det innebar en hel del testande. Hann först bli riktigt rädd innan jag insåg att det inte var något obotligt.

Oj så långt inlägg...

Hur som helst mår vi bra nu och försöker få ihop hemmalivet med hela familjen. 

Massor av kramar till alla som kämpar med bebbar eller magar!

Svar på tråden BF Augusti - Sista 10 veckorna..