Inlägg från: auapower |Visa alla inlägg
  • auapower

BF Augusti - Sista 10 veckorna..

Fin mage ebbozz! och vilken viktresa du måste ha gjort! grattis så härligt! Hur har det gått under graviditeten? Har du gått upp mycket nu som du känner att du måste bli av med sen eller är du nöjd än så länge? Jättefin mage i alla fall! Glad

Här har det gått bra idag, blev väldigt chockad där inne på spec.mödran, det första hon gjorde var att hälsa med handslag och sa "du är väl inte så liten om magen?" nää tänkte jag, det har jag ju inte reagerat på.. så frågade hon om jag tyckte att jag blivit mindre, nä inte det heller..
    sen åkte ultraljudsapparaten på, han låg väldigt väldigt långt ner så hon kunde knappt mäta huvudet, men medan hon mätte så lät hon "mmm.. jaaa..." och så, då blev jag nervös! Men när hon mätt klart så sa hon "det verkar ju normalt.. nu ska vi mata in det i datorn och se vad den kommer fram till." Så fick jag gå in på kontoret, och där visade datorn att han ligger på +8% haha, snacka om chock! Han uppskattas alltså väga 200 gram mer än genomsnittet, normalen ligger ju mellan -15% och +15%, så han ligger ju inom normalen. Storebror låg i v.40 (39+) på -10% ungefär om jag inte minns fel..
    Jag frågade varför mitt sf-mått "visat fel" och hon sa att antagligen har han ju sjunkit ner ytterligare mellan besöken och eftersom det var en annan bm denna gången så mätte väl inte hon på samma sätt som den förra, då önskade jag att min "ordinarie" barnmorska kunde komma tillbaka från semestern till nästa besök Obestämd men han måste ju också vara ledig, så det blir väl besöket efter det som jag får träffa honom igen Glad

**
  • auapower
    ebbozz skrev 2014-07-04 21:32:19 följande:

Auapower: ja, jag har gått ner 56kg.

Nu i v.35 har jag gått upp 11.5kg. Det känns helt ok faktiskt, med mina tidigare barn har jag fått upp nästan 30kg.

Så var babynestet klart oxå! Undra vad man ska ta tag i härnäst för att slippa städa :p

Åh vad fint!!! Gud vilken resa! 56kg! Starkt av dig!
    nenna76 skrev 2014-07-06 09:40:23 följande:

Hur har ni det i vämen? Eller är det bara i Skåne högsommarvärmen slagitn till? Har ni några bra förslag på hur man överlever ?

Oh jag döör!! Här på gränsen mellan Västra Götaland och Småland är det olidligt! Speciellt idag, det har åskat nästan varje dag i en vecka och är kvavt och äckligt varje dag!
    Idag har jag och sonen badat i hans kusiners uppblåsbara pool, hur gärna jag än vill så får jag inte plats i hans plaskdamm här hemma Flört men tro fan att de varnar för åska ikväll och även kraftig åska imorgon, dock ska det fortfarande vara lika varmt, men kvavheten kanske försvinner.
    Tips på hur man överlever är väl att klä sig svalt, sitt i skuggan, ät glass, drick vatten och ha en hyffsat kall pool att doppa dig i, eller åtminstone fötterna! Gå inte för mycket, gå absolut inte extra på stan, det är ju extra svettigt nu Tungan ute
    Öppna fönster hemma, låt det vara tvärdrag, kanske har du en bordsfläkt/golvfläkt som svalkar lite? Annars kan jag rekommendera att du köper en, kostar inte så mycket på typ Ica Maxi eller nåt Skrattande
    fayefaye skrev 2014-07-06 11:59:41 följande:

Har blivit så galet svullen de senaste dagarna :O Lagt på mig två kilo på bara några dagar. Vigselringen åkte av igår och idag ser mina fötter inte kloka ut. Kan det vara värmen eller kommer det vara såhär nu? :( Nån som har några bra tips?

Med värmen kommer svullnaden och vattensamlandet tyvärr Obestämd men tipsen jag skrivit ovanför denna citeringen kan hjälpa mot det också, inte samlandet av vatten, men svullnad Glad

**
  • auapower
    Emaria skrev 2014-07-09 10:18:08 följande:

Det blev ingen augustibebis för oss då jag blev snittad i lördags kväll pga svår havandeskapsförgiftning som kom från ingenstans. Det blev en dramatisk dag och har nog inte riktigt fattat ännu. Flickan är stark och pigg och utvecklats enligt sin ålder men vägde bara 1615g och var 42cm.

Själv har jag äntligen återhämtat mig efter min havandeskapsförgiftning men har ännu inte blivit utskriven.

Vi har fått världens finaste tjej, så nu är det bara att ta sig an utmaningen att se till att hon växer till sig! Sondmatning, pumpning och amning ligger på schemat tillsammans med en massa mys.

Grattis till er lilla tjej! Hoppas att allt går bra nu Glad
    Jobbigt med en så dramatisk dag, men förhoppningsvis kommer ni in i vad som hänt i er egen takt Glad
    **
  • auapower
    BF - lista Augusti Gravid

7/8 (planerat ks 4/8): Frk. Uggla

7/8: auapower

11/8: Julie303 

13/8 planerat snitt (bf 21/8): mammaSöt 

13/8: Jovi 

14/8: Ebbozz  

21/8: Maho81  

21/8: oOMiaOo

22/8: Hillevie90

22/8: fayefaye

24/8: Malin 82a

27/8: Sladdmamman

29/8 (planerat ks datum är inte klart ännu): Fröken K

Tog mig friheten att sätta datumet först, hoppas det är ok Glad tycker personligen att det blir mer lättläst då Glad

Här är det v.37+2 idag, slemproppen började gå i lite större bitar i fredags, men det betyder ju ingenting har jag lärt mig Flört den har gått i små bitar, trodde det var riktigt äckliga tjocka flytningar först, men där rättade min bm mig i torsdags.
    Men det känns lite konstigt att slemmisdelarna bara släpper när jag torkar efter nr.2? Kan hitta någon yttepytteliten bit i trosan någon gång om dagen, men inte mer?

Sedan fredags har jag dessutom känt mig konstig, har ett ständigt tryck mot rumpan, magen känns sprickfärdig, jag vaggar värre än en anka helt plötsligt, jag får sammandragningar av allt, och förvärkar.. Kan knappt ha sex längre, får förvärk direkt efteråt, och gärna ett härligt illamående/halsbränna som håller i sig någon timme.. Känner att det gör väldigt ont i ländryggen nu med, sedan igår, ständigt, kan inte sitta, stå eller ligga ner känns det som, ingenting är bra Obestämd och det är 2,5 veckor kvar till bf! alltså möjligtvis 4,5 veckor kvar till bebis Rynkar på näsan

Och grattis amorosa till sonen!! {#emotions_dlg.flower}
    **
  • auapower
    {#emotions_dlg.flower} BF - lista Augusti {#emotions_dlg.flower}

4/8: Amorosa, son föddes 18/7

13/8 planerat snitt (bf 21/8): mammaSöt 

14/8: äntligen36

22/8: Irit01

24/8: fisan

fisan skrev 2014-07-21 08:52:02 följande:

Jag vill också vara med på listan :) om

Någon kan fixa? Är inte så haj på sånt :(

BF 24 augusti :)

Har lagt till dig Glad
    Irit01 skrev 2014-07-21 17:18:09 följande:

Lägg gärna till mig i BF-listan 22 aug,

v35+2 idag, viktuppgång 10kg. 

Svårt att sova på nätterna, varmt och ont.

Fin mage! Har lagt till dig i listan Glad

**
  • auapower
    ebbozz skrev 2014-07-21 21:52:37 följande:

Nej! jag kan INTE rekommendera att åka till Ullared när man har  veckor kvar till BF.
    Fy vad jag kommer att få sota för det här i morgon. haha
    Men har man syrran med familj från Stockholm på besök så...
    Kräks

Haha det hade jag kunnat varna dig för! Flört Var i Ullared för två veckor sedan, då i v.36 (35+) och satte mig ner på varje pall/bänk jag hittade! Och usch vilka fogproblem jag hade dagen efter!!!
    Kan ju tillägga att jag var på Ullared 1 vecka innan BF förra gången också haha Tungan ute men inte fan satte det igång det ändå Flört

{#emotions_dlg.flower} BF - lista Augusti {#emotions_dlg.flower}

4/8: Amorosa, son föddes 18/7

7/8: BabyBlues85

13/8 (planerat ks 21/8): mammaSöt 

14/8: äntligen36

22/8: Irit01

24/8: fisan

27/8 (planerat ks 15/8): Emmaa86

Lagt till er Emmaa86 och BabyBlues85 Skrattande
    **
  • auapower

stort grattis fayefaye! Absolut kan det gå fort för förstagångsföderskor, man ska inte ta till sig det där "det tar lång tid för förstagångsföderskor!

Jag blev igångsatt på BF+13 med min son (såg att det diskuterades här i tråden) och var 3-4cm öppen när jag kom in för igångsättning, inga värkar, ingenting, men de kunde ta vattnet, så jag slapp gel och dropp Glad de tog vattnet vid 12:30, vid 12:40 började jag få värkar, vid 16:55 började krystvärkarna och vid 17:25 var han ute, så 5 timmar från "start" tills han var ute, det är snabbt det med Flört

**
  • auapower

Den senaste veckan har jag haft sjuka förvärkar! Tryck långt ner i ryggen och när bebisen rör på sig känns det som att magen ska explodera Obestämd men jag har siktat in mig på att gå över tiden, hur tråkigt det än känns så räknar jag med igångsättning på full övertid den 21 augusti, det blev ju så med storebror, så lika bra att räkna med det, och nu i denna värmen vettefan om jag vill att han ska komma ut, han har det nog bättre där inne just nu!

Åskan och regnet kom som en frälsning i lördags och söndags, men idag är det en besviken gravid som sitter ytterligare en dag vid fläkten och flämtar i värmen, när ska det bli lite svalare???

Angående det här med brösten.. förra graviditeten spände de hela vägen genom, växte och läckte mjölk.. men denna gången har jag gått NER en kupa i BH-storlek, de spänner inte, de läcker inte... är det ens möjligt tänker jag?

Skickar med en bild på min nersjunkna spetsiga mage haha Tungan ute v.38+2

**
  • auapower

Grattis Mossy! Hoppas du snart kan äta igen och att allt går bra för er! :)

**
  • auapower
    Maho81 skrev 2014-07-29 11:33:13 följande:

Jaha, besöket hos bm gick ju inte så bra då mitt SF mått till och med har sjunkit.

Så i morgon väntar TUL för att kolla upp vår lilla flicka.

Jag ligger på 32cm i vecka 37, vad ligger era SF mått på?

Det är nog ingen fara, flickan har bara sjunkit ner Glad Jag hade också ett sf-mått på 32cm i v.37! Fick göra TUL och flödeskoll i v.35 eftersom sf-måtter låg i v.32 på 29cm och även på 29cm i v.35, dock hade nog min bm mätt lite fel, och tul visade en frisk bebis som fick näring och beräknades ligga på +8% i viktuppskattning Glad
    Huvudsaken är ju att hon rör på sig, är hon livlig så får hon den näring hon behöver Glad vissa bebisar är stora, och vissa är små!
    Uppdatera oss gärna efter tul imorgon!
    **
Svar på tråden BF Augusti - Sista 10 veckorna..