• ebbozz

BF Augusti - Sista 10 veckorna..

jag har bf 14/8 så exakt två månader kvar nu. har två pojkar sen innan födda -08 och -10 gissar att även detta är en pojk men vägrar ta reda på det denna gången. 
    har varit sjukskriven i två veckor och i morgon går jag på min graviditetspenningsperiod.
    jag har denna graviditeten varit förskonad från foglossning (än så länge) hade grymt mycket med den första, då blev jag sjukskriven i v.13.
    enda "problemen" jag har denna gång är väl egentligen att jag har sammandragningar typ konstant. var gång jag tar mig mer än ca 10steg, ibland inte ens det. jag är också grymt trött och vilar mest hela tiden.
    sängen står uppställd, vagnen är inhandlad och idag fick jag hem babyskyddet =)
    i bb-väskan har jag tvättat "åka-hem-kläder" till den lill* och lagt i. 
    resten får jag väl börja ta tag i snart... man får ju inte precis mer ork allt eftersom tiden går. och snart stänger dagis för sommaren och då är ju dessutom grabbarna hemma =)

• ebbozz

dra-på-lakanen från ikea är fantastiska! har dem även till juniorsängarna här hemma.
    köpte även en "skyddsfilt" sist jag var på ikea, som plastad froté/plast undertill och mjuk och skön som en filt ovanpå (grå/vit med limegrönt kantband) tänkte köpa några flera sånna och alltid ha en i skötväskan och en vid skötbordet.

spjälsängsskydd har jag aldrig hittat något som jag har varit helt nöjd med, tills denna grav. köpte ett "de lux" variant på ullared, det är så stadigt och tjockt att man inte ens behöver knyta det i sängen. det kommer inte att gå någonstans alls och inga fötter kommer att sticka ut =)

det är lite skönt nu när man ändå haft två bebisar innan, man har ett helt annat tänk, helt andra tankar på vad som är värt att lägga pengar på.

nästa vecka är det dags för bm igen, längtar lite =)
    förra gången hade mitt sf-mått hoppat ner från övre kurvan till normal, ska bli spännande att se vad som hänt de sista veckorna.
    kanske man kan hoppas på en liiite mindre bebis denna gången...
    båda grabbarna har vägt 4600gr och varit 57cm långa.

• ebbozz

men alltså...
    har ni alla sparkar i revbenen??
    jag tycker att min mage är rätt så stor, men inte hög nog tydligen för det är inte i närheten av sparkar på revbenen...
    börjar bli lite nervös att den inte är "stor" nog. sf-måttet hade hoppat ner från yvre kurvan till normal sist, hoppas att det inte fortsatt nedåt =(
    nåja, ska dit nästa vecka, så då får vi se.

• ebbozz

Ha du provat någon annan sort? Jag äter en duroferon/dagen och jag är dessutom gastric bypassopererad så jag äter det vanöogtvis också. Men mina värden har sett bra ut.

• ebbozz
    mammaSöt skrev 2014-06-22 06:56:59 följande:

Hej alla tjejer!!! Hur var midsommar? Jag hat en del foglossning så fick hoppa över små grodorna i år!!! Vecka 31+ nu och mår ändå helt ok! Mår dåligt av järntabletter men annars är det nog mitt humör som förändrats mest. Känns som första månaderna när man var sådär ombytlig i humöret plötsligt blir ja sådär arg eller ledsen igen. Någon mer??? Har man en ny hormon dusch såhär i slutet????

Vår midsommar var lugn och skön som vanligt.

Känner mig inte riktigt som ett hormonmonster just nu men jag vet att vid tidigare graviditeter har jag varit hemsk på slutet! Gapat, skrikit och lipat om vartannat =)
  • ebbozz

jag hade sf-mått 28 i v.30 lite litet eftersom det dessutom hade hoppat ner från övre kurvan till normal. ska dit på onsdag, får se vad som hänt då.

idag har jag förövrigt en sorgens dag, gråter mest hela tiden eftersom jag har varit tvungen att låta min äldsta hund få somna in. hon har varit min bästa vän och följeslagare i 10år. just nu vet jag inte hur sjutton man ska klara av sorgen och saknaden. grav.hormonerna gör väl inte det hela lättare

• ebbozz
    Spirit79 skrev 2014-06-25 09:40:21 följande:

Hej jag är en augusti mamma till!!

Har planerat snitt så när exakt ver jag inte ännu,

Måste bara fråga vad står SF mått för ? Ser att endel skriver sf 30 tex .

Ingen har nämt ngt för mig om detta ännu så ..

sf-måttet= Symfys/Fundus-måttet är måttet på hur livmodern växer. Barnmorskan mäter symfys/fundus-måttet från ca. halva graviditetstiden

om du ska ha i augusti så borde de ha mätt dig åtminstone några gånger.
  • ebbozz

Amorosa: jag har samma just nu! Hade supermycket flytningar ett tag under grav. Men nu är det precis som du beskriver.

Bomullstrosor ska vara det bästa om det är svamp och jag har på lite pevarylkräm, känns lite bättre då.

Man vill ju inte gärna vara helt förstörd där nere redan innan förlossningen...

• ebbozz

Just det... körde det med första barnet. Blödde som sjutton lääänge och hade en lång och utdragen förlossning. Tror att det funkar olika för olika personer och även olika graviditeter. Ska nog köra igen om jag kommer ihåg!

V.34 idag här

Svar på tråden BF Augusti - Sista 10 veckorna..